HSL:n ja Traficomin järjestämässä Kävelykilometrikisassa mentiin 13 kierrosta maapallon ympäri

Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa houkutteli mukaan lähes 2 600 jalankulkijaa. Vaikka osallistujia oli vähemmän kuin viime vuonna, kerryttivät he kilometrejä aiempaa ahkerammin. Jokainen osallistuja käveli keskimäärin lähes 200 kilometriä.

Helsingin seudun liikenne HSL:n ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin järjestämään Kävelykilometrikisaan osallistui 547 joukkuetta ja 2 583 kävelijää. Kilometrejä kertyi yli puoli miljoonaa, tarkalleen 513 052. Se on lähes 13 kierrosta maapallon ympäri tai yli 443 kertaa Suomen päästä päähän.

Leikkimielisen Kävelykilometrikisan tavoitteena on kannustaa ihmisiä kulkemaan mahdollisimman paljon jalan ja saamaan myös hyötyliikuntaa arjen matkoilta.

Yksilösarjan voittajalle Jäken tallaajille kilometrejä kertyi huikea määrä, 2 555. Piensarjassa eli 2–24 henkilön joukkueiden sarjassa voiton vei Rentoivetoi, jonka kahden hengen joukkueessa kumpikin jäsen käveli keskimäärin 783 kilometriä. Yhteensä he kävelivät 1 566 kilometriä. Suursarjassa kisasivat vähintään 25 osallistujan joukkueet.

Edellisvuosien tapaan suursarjan voitti Pokemon Go Seniorit, jonka 55-henkiselle joukkueelle kertyi 22 373 kilometriä, keskimäärin 407 kilometriä osallistujaa kohti. Tuloksiin voi tutustua tarkemmin osoitteessa https://kavelykilometrikisa.fi/.

”Arkikävely paikasta toiseen on helppo tapa hoitaa peruskuntoa ja parantaa hyvinvointia. Kävelyn voi hyvin yhdistää työ-, asiointi- tai harrastusmatkalle, ja kulkea osan matkasta jalan ja osan joukkoliikenteellä, jos kokonaismatka on liian pitkä käveltäväksi”, kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen. ”Koronaepidemian vuoksi etätöihin jääneiltä jää paljon hyötyliikuntaa saamatta, mitä toivottavasti pyritään korvaamaan liikkumalla enemmän vapaa-ajalla.”

”Säännöllisellä kävelyllä on paljon hyviä terveysvaikutuksia. Jos auton sijaan tekeekin matkan jalan tai yhdistää kävelyn johonkin toiseen kestävään kulkutapaan, on sillä myös merkittäviä päästövähennysvaikutuksia”, toteaa Traficomin kehityspäällikkö Elina Uotila.

Kävelykilometrikisan teknisenä alustana toimii Pyöräilykuntien verkoston toteuttama pyöräilyn Kilometrikisa.fi-palvelu, joka on räätälöity Kävelykilometrikisan tarpeisiin.

Helsingin seudun liikenne HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, puh. 050 385 5043
Liikenne ja viestintävirasto Traficom, kehityspäällikkö Elina Uotila, puh. 029 534 5206

HSL:n hallituksen päätöksiä 24.11.202024.11.2020 14:00:00 EETTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteen 266 liikennöitsijäksi Oy Pohjolan Liikenne AB:n tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella. Kohde käsittää Sipoossa liikennöivät bussilinjat. Kohteen 268 liikennöitsijäksi hallitus valitsi Taksikuljetus Oy:n. Kohteessa 268 kilpailutettiin kolme pienkalustolinjaa Tuusulaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki päätökseen Kilpailukierros 52b:n käynnistäminen ja lähibussiliikenteen tarjonnan tarkistaminen Hallitus päätti käynnistää tarjouskilpailun Helsingin lähibussilinjoista 31-36, 603-704 ja 801-819. Linjat olivat aiemmin mukana kilpailukierroksella 52, mutta niiden kilpailutus keskeytettiin reittimuutoksiin liittyvän hallinnollisen virheen takia ja suurempien säästöjen toteuttamisen mahdollistamiseksi. Hallitus päätti myös hyväksyä esityksen linjojen liikennöintimuutoksista ohjeellisena noudatettavaksi. Linjat kilpailutetaan kohteissa 265 ja 267, j