HSL:n junaliikenteen kilpailutus käynnistyy – tavoitteena parempi luotettavuus ja laatu

Helsingin seudun lähijunaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n kilpailuttama operaattori alkaa ajaa lähijunia. Nyt käynnistyy kaksivaiheisen kilpailutuksen ensimmäinen vaihe.

”Kilpailuttamisen tavoitteena on löytää kustannustehokas ratkaisu, joka parantaa junaliikenteen laatua ja luotettavuutta, sekä tehdä junista yhä kiinteämpi osa HSL:n joukkoliikennekokonaisuutta”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

HSL pyrkii löytämään liikennöitsijän, jonka toiminnassa HSL:n asiakkaiden tarpeet ovat etusijalla. Samalla lähijunaliikenne on tarkoitus sovittaa yhä paremmin osaksi HSL:n muuta liikennettä ja brändiä.

Kilpailutus koskee junaliikennettä kehäradalla, pääradalla Helsingistä Keravalle ja rantaradalla Helsingistä Siuntioon. Muut lähijunat ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön hankkimaa Etelä-Suomen taajamaliikennettä, jolla kilpailutettu liikenne alkaa noin vuoden HSL:n kilpailuttamaa junaliikennettä myöhemmin.

HSL määrittelee tarkasti liikenteen tarjonnan, junalinjat ja aikataulut nykyisen liikennerakenteen pohjalta. Uudessa mallissa HSL:n rooli junaliikenteen suunnittelussa ja toteutuksessa korostuu.

Kilpailutus toteutetaan kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä, jonka ensimmäinen vaihe käynnistyy nyt. Ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan tarjoajien soveltuvuus, ja kelpoisuusvaatimukset täyttävät tarjoajat hyväksytään osallistumaan neuvottelumenettelyyn. Neuvotteluvaiheen jälkeen HSL julkaisee lopullisen tarjouspyynnön ja sopimusluonnoksen, ja tarjouskilpailun voittaja on tavoitteena julkistaa huhtikuussa 2020.

Kilpailutetun liikenteen on määrä käynnistyä 27.6.2021.

Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, p. 050 555 2932
Kimmo Sinisalo, projektinjohtaja, p. 09 4766 4248

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 18.12.201818.12.2018 15:01Tiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2019 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2019 siten, että sen painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Loput 40 prosenttia tulospalkkiosta perustuu HSL:n osastojen tuloskortteihin. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-2 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun kolmessa kohteessa niin, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista huhtikuussa 2019. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin 5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä. Kohteen 257 voittavan liikennöitsijän edellytetään vuokraavan viisi HSL:n omistamaa Linkker-täyssähköbussia. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-3 Markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteutuksen hankinta vuosille 2019-2020 Hallitus valitsi kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan ver

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.