HSL:n junaliikenteen kilpailutus käynnistyy – tavoitteena parempi luotettavuus ja laatu

Helsingin seudun lähijunaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n kilpailuttama operaattori alkaa ajaa lähijunia. Nyt käynnistyy kaksivaiheisen kilpailutuksen ensimmäinen vaihe.

”Kilpailuttamisen tavoitteena on löytää kustannustehokas ratkaisu, joka parantaa junaliikenteen laatua ja luotettavuutta, sekä tehdä junista yhä kiinteämpi osa HSL:n joukkoliikennekokonaisuutta”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

HSL pyrkii löytämään liikennöitsijän, jonka toiminnassa HSL:n asiakkaiden tarpeet ovat etusijalla. Samalla lähijunaliikenne on tarkoitus sovittaa yhä paremmin osaksi HSL:n muuta liikennettä ja brändiä.

Kilpailutus koskee junaliikennettä kehäradalla, pääradalla Helsingistä Keravalle ja rantaradalla Helsingistä Siuntioon. Muut lähijunat ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön hankkimaa Etelä-Suomen taajamaliikennettä, jolla kilpailutettu liikenne alkaa noin vuoden HSL:n kilpailuttamaa junaliikennettä myöhemmin.

HSL määrittelee tarkasti liikenteen tarjonnan, junalinjat ja aikataulut nykyisen liikennerakenteen pohjalta. Uudessa mallissa HSL:n rooli junaliikenteen suunnittelussa ja toteutuksessa korostuu.

Kilpailutus toteutetaan kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä, jonka ensimmäinen vaihe käynnistyy nyt. Ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan tarjoajien soveltuvuus, ja kelpoisuusvaatimukset täyttävät tarjoajat hyväksytään osallistumaan neuvottelumenettelyyn. Neuvotteluvaiheen jälkeen HSL julkaisee lopullisen tarjouspyynnön ja sopimusluonnoksen, ja tarjouskilpailun voittaja on tavoitteena julkistaa huhtikuussa 2020.

Kilpailutetun liikenteen on määrä käynnistyä 27.6.2021.

Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, p. 050 555 2932
Kimmo Sinisalo, projektinjohtaja, p. 09 4766 4248

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.2.201813.2.2018 15:28Tiedote