HSL:n kaikille avoin MaaS-rajapinta aukeaa huhtikuun 2. päivä
HSL rakentaa parhaillaan maailman ensimmäistä täysin avointa joukkoliikenteen lippurajapintaa. Rajapinnan avulla sekä kotimaiset että ulkomaiset toimijat voivat liittää HSL:n matkalipun osaksi omaa palveluvalikoimaansa. Rajapinta aukeaa kaupallisena palveluna huhtikuun 2. päivä osoitteessa https://sales-api.hsl.fi. HSL kutsuu toimijoita myös liikennealan ulkopuolelta kehittämään ja ideoimaan uusia palveluita rajapinnan päälle. Rajapinnan tekninen kehittäminen jatkuu koko vuoden ja rajapintaan voidaan tulevaisuudessa tuoda kertalippujen lisäksi myös muita lippuja.
Helmikuun 19. päivä avautui rajapinnan niin kutsuttu hiekkalaatikkoympäristö, jossa kehittäjät voivat tutustua tuotantoympäristön ominaisuuksiin ja testata omien rajapintojensa yhteensopivuutta HSL:n OpenMaaS-rajapintaa vasten.
HSL:n OpenMaaS-palvelukokonaisuuden aikataulu
- 19.2.2018 API-Docs ja Sandbox API avautuvat osoitteessa https://sales-api.hsl.fi
- 12.3.2018 ClientLibrary ja sovellustestaus avautuu
- 2.4.2018 OpenMaaS Portal ja OpenMaaS-rajapinta tuotantoon ja maksuliikenne käynnistyy
HSL:llä on vahva osaaminen ja perinne avoimissa rajapinnoissa. Muun muassa suositussa Reittiopas-palvelussa on tarjottu avoimia rajapintoja jo 15 vuoden ajan.
”Mobiilissa myyntirajapintapalvelussa on ratkaistavana monia sekä tekniikan että liiketoiminnan kannalta kriittisiä kysymyksiä. Palvelun pitää olla helppo kolmansille osapuolille, jotta sitä pystyvät hyödyntämään muutkin kuin teknologiayhtiöt. Samalla toteutuksen täytyy olla tietoturvallinen ja luottoriskitön HSL:n liiketoiminnan ja omistajakuntien talouden kannalta”, HSL:n järjestelmäarkkitehti Juha Lamminkari korostaa.
HSL käynnistää samalla liikkumispalveluiden IdeaLab-ohjelman, johon kutsutaan liikennealan toimijoita Suomesta ja ulkomailta. IdeaLab-hankkeessa testataan liikkumispalveluiden toimintamalleja yhteistyössä HSL:n kanssa. Ohjelmaa vetämään on valittu MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo. Uusitalo siirtyy tehtävään konsulttiyhtiö Eerasta ja aloittaa HSL:ssä 1.3.
”Olen erittäin innostunut uudesta tehtävästä HSL:n MaaS-projektipäällikkönä ja uusista liikennepalveluista, joita voimme kehittää HSL-alueelle erilaisten pilottien ja yhteistyömallien kautta. Liikenneala on voimakkaassa murroksessa ja on hienoa päästä mukaan uudistamaan koko toimialaa”, Uusitalo sanoo.
Osana Idea Labia toteutetaan liikkumispalveluiden ideakilpailu, jonka ehdotuksista HSL valitsee pilotoitavat kohteet. Ideat voivat käsitellä esimerkiksi fyysisiä liikkumispalveluja, lippu- ja markkinointiyhteistyötä, matkaketjujen yhdistely- ja välityspalveluita tai automaattisen liikenteen kokeiluja. Pilottien kokemukset arvioidaan ja niiden perusteella kehitetään HSL:n toimintaa edelleen. Mukaan valittavat tahot pääsevät kehittämään omaa liiketoimintaansa dynaamiseen HSL-ympäristöön, jossa tapahtuu miljoona matkaa vuorokaudessa ja 370 miljoonaa matkaa vuodessa.
Yhteyshenkilöt
Asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink, mari.flink@hsl.fi, puh. 0407150440
Järjestelmäarkkitehti Juha Lamminkari, juha.lamminkari@hsl.fi, puh. 0500976986
MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo, jemina.uusitalo@hsl.fi, puh. 044 055 7903
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme