HSL:n kertalippuja saa pian maksukortilla Helsingin pysäköintiautomaateista

HSL ja Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta pilotoivat kertalippujen myyntiä korttimaksullisissa pysäköintiautomaateissa 3.11. alkaen. Vuoden loppuun mennessä lippuja voi ostaa 385 automaatista Helsingissä.

Kertalippujen myyntipilotissa olevan pysäköintiautomaatin tunnistaa sinisestä tarrasta vasemmalla.

HSL ja Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta ovat yhteistyössä tuunanneet pysäköintiautomaateista uuden matkalippujen myyntikanavan Helsingissä. Korttimaksulla toimiviin pysäköintiautomaatteihin ollaan ohjelmoimassa HSL:n kertalippujen myyntiä.

”On hienoa, että olemassa olevaa pysäköintiautomaattiverkostoa voidaan hyödyntää näin innovatiivisesti. Se on myös erittäin kustannustehokasta”, kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonnasta näkee.

HSL:n asiakkaiden kannalta on hyvä, että pysäköintiautomaatteja on paljon, ne ovat valmiina paikallaan ja palvelevat ympäri vuorokauden.

”Saamme vuoden loppuun mennessä noin 385 uutta myyntipistettä, kun palvelu saadaan toimimaan kaikissa korttimaksulla toimivissa pysäköintiautomaateissa. Autoilijoiden on entistä helpompi siirtyä joukkoliikenteeseen, kun samalla vaivalla voi ostaa parkki- ja matkalipun”, myyntipäällikkö Matias Sarkkinen HSL:stä näkee.

Kertalippujen myyntiä testataan perjantaista 3.11. alkaen parin viikon ajan kymmenessä pilottiautomaatissa. Ne sijaitsevat Pasilassa, Alppiharjussa ja Töölössä osoitteissa Ratamestarinkatu 8, Asemapäällikönkatu 7–9, Pengerkatu 24, Helsinginkatu 13, 24, 26 ja 38, Töölönkatu 32 ja Töölöntori (ks. kartta). Pilottiautomaatit tunnistaa HSL:n tarrasta. Lipunmyynnin laajentuessa automaatteihin lisätään pysyvät opastetarrat.

Lastentaudit korjataan ennen kuin myyntiä laajennetaan muihin korttimaksuilla toimiviin pysäköintiautomaatteihin. Häiriötilanteiden hoitamisesta vastaa Palmia, jonka asiakaspalvelun numero on (09) 3104 3380.

”Yhteistyö HSL:n ja muiden hankkeessa mukana olevien yhteistyökumppaneiden kanssa on sujunut erinomaisesti”, kehuu hankkeesta vastaava projektipäällikkö Lauri Uski Helsingin kaupungin pysäköintipalvelut-yksiköstä.

Mitä lippuja pysäköintiautomaatista saa?

Visa- tai Mastercard-luottokorteilla tai lähimaksulla seuraavia HSL:n kertalippuja:

• Helsingin sisäinen (voimassa 70 min ostohetkestä)
• Raitiovaunulippu, aikuinen (voimassa 60 min ostohetkestä)
• Seutulippu 80 min (voimassa 90 min ostohetkestä)
• Lähiseutu 3 –lippu 100 min (voimassa 110 min ostohetkestä)

Kolikoilla toimiviin pysäköintiautomaatteihin ei valitettavasti ole teknisistä syistä johtuen mahdollisuutta saada matkalippuja myytäväksi.

Myyntipäällikkö Matias Sarkkinen, HSL, puh. 040 149 4799
Projektipäällikkö Lauri Uski, Helsingin kaupunki/pysäköintipalvelut, puh. 09 310 39638

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.4.201817.4.2018 12:40Tiedote