HSL:n liikenne itsenäisyyspäivänä 6.12. ja maanantaina 5.12.

Itsenäisyyspäivän aattona eli maanantaina 5.12. HSL:n liikenteessä ajetaan tavallista enemmän yöliikennettä. Itsenäisyyspäivänä 6.12. kuljetaan sunnuntain aikatauluilla. Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet aiheuttavat poikkeuksia raitiovaunu- ja bussiliikenteeseen Helsingin keskustassa.

Liikenne maanantaina 5.12.

Itsenäisyyspäivän aattona 5.12. on perjantailiikenne, mikä tarkoittaa tavallista arki-iltaa enemmän yöliikennettä. Metro kulkee noin kaksi tuntia normaalia myöhempään ja busseilla on lisälähtöjä. Raitiolinjoilla 7 ja 9 ajetaan lisäliikennettä illalla.

Siuntion lähibussilinjat kulkevat kuitenkin viikonpäivän mukaisilla maanantain reiteillä ja aikatauluilla. Myös U-bussilinjojen liikenteessä poikkeukset ovat mahdollisia.

Liikenne itsenäisyyspäivänä 6.12.

Itsenäisyyspäivänä 6.12. liikenne kulkee sunnuntain aikatauluilla. Helsingin keskustan raitiovaunu- ja bussiliikenteessä on poikkeuksia Linnan juhlien ja opiskelijoiden soihtukulkueen vuoksi.

Opiskelijoiden soihtukulkue vaikuttaa liikenteeseen noin klo 17–17.30

Pääkaupunkiseudun opiskelijat järjestävät perinteisen itsenäisyyspäivän soihtukulkueen Hietaniemestä Senaatintorille. Kulkue aiheuttaa poikkeuksia sekä raitiovaunu- ja bussiliikenteeseen.

Raitiovaunuliikenteessä linjat 1 ja 2 ajetaan klo 16.50–17.30 poikkeuksellisesti suoraan Mannerheimintietä. Linjan 8 liikenteessä on viivästys kulkueen ylittäessä Mechelininkatua. Hetkelliset viivästykset ovat mahdollisia myös muilla raitiovaunulinjoilla.

Bussiliikenteessä linjan 24 lähdöt Kampista klo 17.03 ja Seurasaaresta klo 16.59 ja 17.29 ajetaan molempiin suuntiin suoraan Mechelininkatua ilman Hietaniemen kierrosta. Kulkue aiheuttaa viivästyksiä liikennöinnissä myös linjoille 20, 25, 30, 37, 41, 42 ja 69 sekä Kampista liikennöiville U-linjoille.

Linnan juhlat vaikuttavat liikenteeseen Helsingin keskustassa noin klo 17.30–22

Presidentin itsenäisyyspäivän vastaanoton aikana noin klo 17.30–22.00 raitiolinjat 2, 3, 4 ja 7 ajavat poikkeusreittejä. Linja 5 ei liikennöi, mutta Katajanokalle on korvaava bussiyhteys linjalla 4X. Myös Eirassa raitioliikennettä korvataan busseilla.

Linjoilla 2 ja 3 on kaksi erillistä poikkeusreittiä. Linja 2 Pasilan asemalta ajaa Hietalahteen, josta se jatkaa linjana 3 kohti Töölön hallia.

Linja 3 Töölön hallilta ajetaan linjan 6 päätepysäkille Eiranrantaan. Eiranrannasta jatketaan tunnuksella 2 kohti Pasilan asemaa. Korvaava bussilinja 3X ajaa Lasipalatsin (pysäkki H1903) ja Etelärannan (H0433) välillä reittiä Mannerheimintie – Bulevardi – Fredrikinkatu – Laivurinkatu – Tehtaankatu – Laivasillankatu – Eteläranta.

Linja 4 kulkee Munkkiniemestä Kolmikulmaan, ei Katajanokalle. Korvaava bussilinja 4X Postikadun ja Katajanokan välillä lähtee pysäkiltä Postitalo (H2038). Linjan 4X reitti: Postikatu – Kaivokatu – Kaisaniemenkatu – Liisankatu – Pohjoisranta – Aleksanterinkatu – Mariankatu - Kanavakatu – Satamakatu – Kruunuvuorenkatu – Linnankatu – Merikasarminkatu. Linja 4X kulkee tihennetysti laivamatkustajien tarpeisiin noin klo 19–20.25.

Linja 7 ajetaan suoraan Kaisaniemenkadun kautta, ei Kruununhaan kautta.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 420 työntekijää, ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin ennen koronaa yli 390 miljoonaa matkaa vuodessa. Korona on vaikuttanut merkittävästi joukkoliikenteen käyttöön, ja matkustajamäärämme ovat nyt noin 40 prosenttia pienemmät. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat 6.2.31.1.2023 09:28:28 EET | Tiedote

HSL päivittää 6.2. Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat. Valtaosaa Suur-Espoonlahden liityntälinjoista ryhdytään ajamaan Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin Matinkyän sijasta. Uusien metroasemien ja Kauklahden rautatieaseman välille tulee lisää poikittaisia bussiyhteyksiä. Entistä useampi läntisen Espoon bussilinja ankkuroituu molemmista päistään raideliikenteen runkoverkkoon ja alueen joukkoliikenteestä tulee entistä verkostomaisempaa.

HSL:n liikennöintisuunnitelma vuosille 2023-2024 tavoittelee lisää matkustajia, päästöjen vähentämistä ja kustannusten pitämistä kurissa24.1.2023 10:23:36 EET | Tiedote

HSL tähtää tämän ja ensi vuoden liikenteen muutoksilla matkustajamäärien kasvattamiseen ja joukkoliikenteen päästöjen vähentämiseen. HSL suuntaa liikennetarjontaa vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden muuttuneita liikkumistarpeita, jolloin liikenteen palvelut on mahdollista tuottaa entistä kustannustehokkaammin.

Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat 6.2.23.1.2023 08:48:44 EET | Tiedote

HSL päivittää 6.2. Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat. Valtaosaa Matinkylään ajaneista Suur-Espoonlahden linjoista ryhdytään ajamaan Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Metroasemien ja Kauklahden rautatieaseman välille tulee lisää poikittaisia bussiyhteyksiä. Entistä useampi läntisen Espoon bussilinja ankkuroituu kummassakin päässään raideliikenteen runkoverkkoon ja alueen joukkoliikenteestä tulee entistä verkostomaisempaa.