HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022: Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat, nivelsähköbussit aloittavat ja koronasopeuttaminen jatkuu

Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat eteläisessä päässään ja Helsingissä aloittaa kolme uutta nivelsähköbusseilla ajettavaa runkolinjaa. HSL:n on etsittävä säästöjä koronapandemian aiheuttamien lipputulomenetyksien vuoksi, joten viime syksynä aloitettu liikenteen sopeuttaminen jatkuu.

Koska koronapandemia on vähentänyt kovalla kädellä joukkoliikenteen lipputuloja, HSL:llä ei ole tänä vuonna varaa lisätä merkittävästi liikenteen tarjontaa. Sekä bussi-, metro-, raitiovaunu- että lähijunaliikenteessä jatkuvat viime syksynä aloitetut sopeuttamistoimet.

HSL pyrkii kohdentamaan vuorojen harvennukset niin, että ne vastaavat liikenteen kysynnän muutoksia.

Metroliikenteessä HSL hakee säästöjä lyhentämällä ruuhka-aikoja. Raitioliikenteessä linjojen 4 ja 10 liikennöinti harvenee. Junaliikenteeseen tulee pieniä muutoksia, jotka koskevat lähinnä yksittäisiä junavuoroja. Bussiliikenteessä tehtävät säästöt tarkentuvat kevään aikana.

Tärkeimmät liikennöintimuutokset

Raitioliikenne

Raitioliikenteen merkittävimmät muutokset liittyvät uusien rataosuuksien käyttöönottoon. Telakkakadun rata tulee näillä näkymin käyttöön huhtikuussa, jolloin linjan 6 reitti jatkuu Hietalahdesta Eiranrantaan ja linjan 6T liikennöinti päättyy. Kun Atlantinkadun rata tulee käyttöön tällä tietoa toukokuussa, linjan 9 reitti jatkuu Länsiterminaaliin.

Muutosten jälkeen terminaalin vievät sekä linjat 7 että 9.

Bussiliikenne

Bussiliikenteen suurimmat muutokset johtuvat siitä, että HSL:n hallituksen aiemmin hyväksymät linjastosuunnitelmat toteutuvat tänä vuonna.

Itä-Vantaan bussilinjasto muuttuu elokuussa Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukaiseksi. Uudistus tarkoittaa muun muassa sitä, että linja 562 muuttuu runkolinjaksi 570, jolla tulee käyttöön avorahastus liikennöinnin nopeuttamiseksi.

Rautatientorille liikennöivät linjat 722 ja 724 korvataan uusilla seutulinjoilla 711 ja 721, jotka tarjoavat nykyistä tiheämmät yhteydet Helsingin itäisestä kantakaupungista Tikkurilan ja Koivukylän suuntaan.

Helsingissä tapahtuu syysliikenteen alkaessa paljon linjastomuutoksia etenkin kaupungin eteläisissä ja läntisissä osissa sekä poikittaislinjoilla. Liikenteen aloittaa kolme uutta nivelsähköbusseilla liikennöitävää runkolinjaa, 20 linja Eirasta Munkkivuoreen, linja 30 Eirasta Myyrmäkeen sekä linja 40 Elielinaukiolta Kannelmäkeen.

Lisäksi Helsinkiin tulee useita koko päivän tiheillä vuoroväleillä liikennöitäviä poikittaislinjoja.

Haagan, Kannelmäen ja Kuninkaantammen linjasto muuttuu elokuussa Haagan linjastosuunnitelman mukaiseksi. Linjat 52 ja 552 yhdistyvät uudeksi linjaksi 52, joka kulkee Kuninkaantammesta Munkkivuoren ja Munkkiniemen kautta Otaniemeen.

Linjan 17, Kallio-Munkkisaari, liikennöinti päättyy kesäliikenteen alkaessa. Kyseessä on jo säästötoimi, jolla HSL sopeuttaa tarjontaa vastaamaan kysyntää, sillä linjalla kulkee vähän matkustajia. Korvaavia yhteyksiä tarjoavat useat raitiolinjat sekä uudet runkobussilinjat.

Helsingin Laajasalossa Reposalmentien sillan purkaminen ja liittymäjärjestelyiden muutokset aiheuttavat keväällä pieniä muutoksia alueen bussilinjojen reitteihin.  Sipoon suunnan bussiliikenteessä alkaa syysliikenteen käynnistyessä uusi sopimuskausi, ja linjastoon tulee samalla pieniä muutoksia.

Espoossa Kuurinniityn joukkoliikennekadun avaaminen siirtyy vuoteen 2022, joten Kuurinniittyyn ja Suurpeltoon suunnitellut bussiliikenteen muutokset toteutuvat vasta ensi vuonna.

Korjaustyöt aiheuttavat poikkeusliikennettä

Teiden ja siltojen korjaukset aiheuttavat myös tänä vuonna poikkeuksia liikenteeseen. Kipparlahden sillan korjaustyö katkaisee metroliikenteen Kulosaaren itäpuolella arviolta yhdeksän päivän ajaksi heinäkuussa. HSL järjestää työn ajaksi korvaavaa bussiliikennettä.

Pukinmäen sillankorjaus sekä Keravan asetinlaitteen uusiminen aiheuttavat muutoksia lähijunien K, I ja P liikenteeseen.

Raide-Jokerin rakentamisen aikaiset järjestelyt aiheuttanevat viivästyksiä ja poikkeusreittejä runkolinjan 550 lisäksi useille muille bussilinjoille. Hakaniemenrannan rakennustyöt katkaisevat kesällä ajoyhteyden Merihaan läpi, mistä aiheutuu muutoksia linjojen 55 ja 502 reitteihin.

Raitioliikenteessä on tiedossa poikkeusjärjestelyjä Runeberginkadun, Caloniuksenkadun ja Helsinginkadun perusparannustöiden aikana.

Asiakkaat kommentoivat suunnitelmaa poikkeuksellisen innokkaasti

Liikennöintisuunnitelma oli asiakkaitten kommentoitavana HSL:n verkkosivuilla marras-joulukuussa. Joukkoliikennesuunnittelijat kävivät kommentit läpi ja tekivät suunnitelmaan vielä pieniä muutoksia, ennen kuin se meni 19.1. HSL:n hallituksen päätettäväksi.

Kiinnostus suunnitelmaan oli tällä kertaa poikkeuksellisen suurta, sillä se keräsi noin 1 350 kommenttia, yli kymmenen kertaa aikaisempia vuosia enemmän.

What do you want to do ?
New mail

Tero Anttila, osastonjohtaja, HSL, puh. 050 555 2932
Jonne Virtanen, ryhmäpäällikkö, HSL, puh. 040 161 2173