HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022: Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat, nivelsähköbussit aloittavat ja koronasopeuttaminen jatkuu
Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat eteläisessä päässään ja Helsingissä aloittaa kolme uutta nivelsähköbusseilla ajettavaa runkolinjaa. HSL:n on etsittävä säästöjä koronapandemian aiheuttamien lipputulomenetyksien vuoksi, joten viime syksynä aloitettu liikenteen sopeuttaminen jatkuu.

Koska koronapandemia on vähentänyt kovalla kädellä joukkoliikenteen lipputuloja, HSL:llä ei ole tänä vuonna varaa lisätä merkittävästi liikenteen tarjontaa. Sekä bussi-, metro-, raitiovaunu- että lähijunaliikenteessä jatkuvat viime syksynä aloitetut sopeuttamistoimet.
HSL pyrkii kohdentamaan vuorojen harvennukset niin, että ne vastaavat liikenteen kysynnän muutoksia.
Metroliikenteessä HSL hakee säästöjä lyhentämällä ruuhka-aikoja. Raitioliikenteessä linjojen 4 ja 10 liikennöinti harvenee. Junaliikenteeseen tulee pieniä muutoksia, jotka koskevat lähinnä yksittäisiä junavuoroja. Bussiliikenteessä tehtävät säästöt tarkentuvat kevään aikana.
Tärkeimmät liikennöintimuutokset
Raitioliikenne
Raitioliikenteen merkittävimmät muutokset liittyvät uusien rataosuuksien käyttöönottoon. Telakkakadun rata tulee näillä näkymin käyttöön huhtikuussa, jolloin linjan 6 reitti jatkuu Hietalahdesta Eiranrantaan ja linjan 6T liikennöinti päättyy. Kun Atlantinkadun rata tulee käyttöön tällä tietoa toukokuussa, linjan 9 reitti jatkuu Länsiterminaaliin.
Muutosten jälkeen terminaalin vievät sekä linjat 7 että 9.
Bussiliikenne
Bussiliikenteen suurimmat muutokset johtuvat siitä, että HSL:n hallituksen aiemmin hyväksymät linjastosuunnitelmat toteutuvat tänä vuonna.
Itä-Vantaan bussilinjasto muuttuu elokuussa Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukaiseksi. Uudistus tarkoittaa muun muassa sitä, että linja 562 muuttuu runkolinjaksi 570, jolla tulee käyttöön avorahastus liikennöinnin nopeuttamiseksi.
Rautatientorille liikennöivät linjat 722 ja 724 korvataan uusilla seutulinjoilla 711 ja 721, jotka tarjoavat nykyistä tiheämmät yhteydet Helsingin itäisestä kantakaupungista Tikkurilan ja Koivukylän suuntaan.
Helsingissä tapahtuu syysliikenteen alkaessa paljon linjastomuutoksia etenkin kaupungin eteläisissä ja läntisissä osissa sekä poikittaislinjoilla. Liikenteen aloittaa kolme uutta nivelsähköbusseilla liikennöitävää runkolinjaa, 20 linja Eirasta Munkkivuoreen, linja 30 Eirasta Myyrmäkeen sekä linja 40 Elielinaukiolta Kannelmäkeen.
Lisäksi Helsinkiin tulee useita koko päivän tiheillä vuoroväleillä liikennöitäviä poikittaislinjoja.
Haagan, Kannelmäen ja Kuninkaantammen linjasto muuttuu elokuussa Haagan linjastosuunnitelman mukaiseksi. Linjat 52 ja 552 yhdistyvät uudeksi linjaksi 52, joka kulkee Kuninkaantammesta Munkkivuoren ja Munkkiniemen kautta Otaniemeen.
Linjan 17, Kallio-Munkkisaari, liikennöinti päättyy kesäliikenteen alkaessa. Kyseessä on jo säästötoimi, jolla HSL sopeuttaa tarjontaa vastaamaan kysyntää, sillä linjalla kulkee vähän matkustajia. Korvaavia yhteyksiä tarjoavat useat raitiolinjat sekä uudet runkobussilinjat.
Helsingin Laajasalossa Reposalmentien sillan purkaminen ja liittymäjärjestelyiden muutokset aiheuttavat keväällä pieniä muutoksia alueen bussilinjojen reitteihin. Sipoon suunnan bussiliikenteessä alkaa syysliikenteen käynnistyessä uusi sopimuskausi, ja linjastoon tulee samalla pieniä muutoksia.
Espoossa Kuurinniityn joukkoliikennekadun avaaminen siirtyy vuoteen 2022, joten Kuurinniittyyn ja Suurpeltoon suunnitellut bussiliikenteen muutokset toteutuvat vasta ensi vuonna.
Korjaustyöt aiheuttavat poikkeusliikennettä
Teiden ja siltojen korjaukset aiheuttavat myös tänä vuonna poikkeuksia liikenteeseen. Kipparlahden sillan korjaustyö katkaisee metroliikenteen Kulosaaren itäpuolella arviolta yhdeksän päivän ajaksi heinäkuussa. HSL järjestää työn ajaksi korvaavaa bussiliikennettä.
Pukinmäen sillankorjaus sekä Keravan asetinlaitteen uusiminen aiheuttavat muutoksia lähijunien K, I ja P liikenteeseen.
Raide-Jokerin rakentamisen aikaiset järjestelyt aiheuttanevat viivästyksiä ja poikkeusreittejä runkolinjan 550 lisäksi useille muille bussilinjoille. Hakaniemenrannan rakennustyöt katkaisevat kesällä ajoyhteyden Merihaan läpi, mistä aiheutuu muutoksia linjojen 55 ja 502 reitteihin.
Raitioliikenteessä on tiedossa poikkeusjärjestelyjä Runeberginkadun, Caloniuksenkadun ja Helsinginkadun perusparannustöiden aikana.
Asiakkaat kommentoivat suunnitelmaa poikkeuksellisen innokkaasti
Liikennöintisuunnitelma oli asiakkaitten kommentoitavana HSL:n verkkosivuilla marras-joulukuussa. Joukkoliikennesuunnittelijat kävivät kommentit läpi ja tekivät suunnitelmaan vielä pieniä muutoksia, ennen kuin se meni 19.1. HSL:n hallituksen päätettäväksi.
Kiinnostus suunnitelmaan oli tällä kertaa poikkeuksellisen suurta, sillä se keräsi noin 1 350 kommenttia, yli kymmenen kertaa aikaisempia vuosia enemmän.
Yhteyshenkilöt
Tero Anttila, osastonjohtaja, HSL, puh. 050 555 2932
Jonne Virtanen, ryhmäpäällikkö, HSL, puh. 040 161 2173
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.20212.3.2021 14:58:54 EET | Tiedote
Sisäisen tarkastuksen kertomus 2020 ja suunnitelma 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2020 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2021. Sisäinen tarkastus tehdään vuosittain, ja sen tarkoituksena on varmistaa muun muassa, että HSL:n toiminta on lakien, sääntöjen, ohjeiden ja päätösten mukaista. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön puitejärjestelyyn perustuva hankinta Hallitus päätti valita lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön toimittajaksi KPMG Oy Ab:n. Palvelun arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskauden (17.3.2021–30.11.2023) ajalta ovat noin 689 000 euroa. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 53/2021 järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun bussilinjoista, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2022 ja elokuussa 2023. Kilpailukohteisiin sisältyy muun muassa Herttoniemen metroaseman liityntälinjoja, Helsingin poik
HSL-alueen asukkaiden tyytyväisyys joukkoliikenteeseen pysyi vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa korkealla tasolla2.3.2021 11:10:39 EET | Tiedote
Valtaosa HSL-alueen asukkaista oli vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa tyytyväisiä joukkoliikenteen palveluihin. Sijoitus Euroopan kaupunkialueiden välisessä vertailussa oli kolmas.
Metron ja lähijunien tulokset paranivat HSL:n viime syksyn kaluston laatututkimuksessa2.3.2021 10:53:23 EET | Tiedote
HSL:n syksyn 2020 tutkimus joukkoliikennekaluston laadusta kertoo, että metrossa ja lähijunissa kirjatiin laatupoikkeamia huomattavasti kevättä vähemmän. Myös bussien ja raitiovaunujen kunto pysyi korkealla tasolla. Hyviä tuloksia selittänee muun muassa koronapandemian aikainen tehostettu siivous.
HSL:n palvelupiste on ruuhkautunut koronarajoitusten vuoksi27.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote
HSL pyytää heikentyneen koronatilanteen takia välttämään Rautatieaseman palvelupisteessä asiointia. Piste on ruuhkautunut asiakasmäärän rajoitusten vuoksi. HSL suosittelee lippujen ostamista koronaturvallisesti itsepalvelukanavista. Jo nyt lipunmyynti on keskeytetty asiakaspalvelupisteessä lähikontaktien vähentämiseksi.
Näin HSL huomioi uuden tartuntatautilain vaatimukset – matkustajamäärä on jo nyt 55 prosenttia normaalista26.2.2021 12:30:00 EET | Tiedote
Heikentynyt koronatilanne on johtanut Suomessa uusiin rajoitustoimiin. Meidän toimintaamme HSL:ssä vaikuttaa erityisesti maanantaina 22. helmikuuta voimaan tullut tartuntatautilaki, joka velvoittaa joukkoliikenteen toimijoita pitämään huolta terveysturvallisuudesta liikenteessä.
HSL:n hallituksen päätöksiä 9.2.20219.2.2021 14:35:46 EET | Tiedote
Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52b/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita pääosin Luoteis-Helsingissä kulkevien seitsemän lähibussilinjan liikennöitsijäksi Nurmijärven Linja Oy:n ja Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussilinjojen liikennöitsijäksi Taksikuljetus Oy:n. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tuusulanväylän linjastosuunnitelman hyväksyminen Hallitus päätti hyväksyä Tuusulanväylää pitkin kulkevien bussilinjojen suunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Uudet bussilinjat on tarkoitus ottaa pääosin käyttöön syysliikenteen alkaessa 2022. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lausunnon antaminen valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta (Liikenne 12) Hallitus antoi lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lausunnon antaminen Fossiilittoman liikenteen tiekartasta Hallitus an
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma uhkaa jättää huomiotta kasvavan Helsingin seudun tarpeet9.2.2021 13:14:24 EET | Tiedote
Kasvavien kaupunkiseutujen näkökulma jää sivuosaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman Liikenne 12:n luonnoksessa. Rahoituksen taso ei riitä Helsingin seudun liikennejärjestelmän kestävään kehittämiseen, eikä suunnitelmalle asetettuja tavoitteita saavuteta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme