HSL:n liikennöintisuunnitelma kaudelle 2019-2020 on nyt asiakkaiden kommentoitavana

HSL laatii vuosittain liikennöintisuunnitelman, jossa esitellään seuraavan vuoden aikana tehtävät liikennöintimuutokset. Suunnitelma kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. HSL kerää nyt asiakkaiden kommentteja kauden 2019–2020 liikennöintisuunnitelmaluonnoksesta. Kommentointiaikaa on sunnuntaihin 9.12. asti.

Liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitetyt muutokset tulevat pääsääntöisesti voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 17.6.2019 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 12.8.2019. Liikennöintisuunnitelma perustuu HSL:n vuoden 2019 talousarviossa varattuun rahoitukseen sekä vuosien 2019–2021 toiminta- ja taloussuunnitelmaan.

Linjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510

Runkolinjojen 500 ja 510 perustaminen on yksi isoimpia liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitettyjä muutoksia. Runkolinja 500 korvaa Helsingin sisäisen linjan 58 ja runkolinja 510 korvaa seutulinjan 551 syysliikenteen alkaessa elokuussa 2019. Linja 500 kulkee reitillä Itäkeskus(M)–Herttoniemi–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Munkkivuori ja linja 510 reitillä Herttoniemi(M)–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Tapiola–Westendinasema.

Runkobussilinjoja nopeutetaan useilla toimilla, joiden yhteisvaikutuksella saadaan liikennöinnistä nopeampaa ja täsmällisempää. Runkolinjoilla on käytössä avorahastus, jolloin kyytiin voi nousta myös keskiovesta. Pysäkkiväliä harvennetaan paikoin – runkolinjoilla tavoiteltava pysäkkiväli on keskimäärin noin 600 metriä.

Molempien runkolinjojen vuoroväli on ruuhka-aikana 6 minuuttia ja arjen päiväliikenteessä 12 minuuttia. Iltaisin ja viikonloppuisin linjat kulkevat 15–20 minuutin välein.

Liikennöintisuunnitelmille on perustettu oma nettisivu

Liikennöintisuunnitelmia varten on perustettu oma nettisivu, jonne kootaan tulevien vuosien suunnitelmat. Suuunitelmasta voi antaa palautetta kirjoittamalla kommenttinsa  Liikennöintisuunnitelma 2019–2020-sivulle. Palautetta voit jättää 9.12.2018 saakka.

HSL:n suunnittelijat perehtyvät kommentteihin ja tarkastelevat liikennöintisuunnitelmaa niiden valossa.

HSL:n hallitus käsittelee liikennöintisuunnitelmaa kokouksessaan 22. tammikuuta 2019.

Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puh. 040 176 8660

HSL:n hallituksen päätöksiä 5.3.20195.3.2019 16:01:04 EETTiedote

Päätösvallan siirtäminen toimitusjohtajalle vuosien 2011-2017 liikennöintisopimusten optioiden käyttämisessä Hallitus päätti siirtää optioiden käyttämistä koskevan päätösvallan vuosina 2011–2017 kilpailutettujen 39 liikennöintisopimuksen osalta toimitusjohtajalle. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-2 Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2020 Hallitus päätti ehdottaa jäsenkunnille, että kunnat varaavat vuodelle 2020 määrärahat joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamiseen.HSL tekee kunnille vuosittain esitykset joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä, jotta ne voidaan ottaa huomioon kuntien talousarviovalmistelussa sekä suunnittelu-ja rakentamisohjelmissa. Kuntakohtaisiin esityksiin voi tutustua tarkemmin pöytäkirjan liitteistä. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-3 Asiakirjojen toimittamisesta peritt

Joukkoliikenteessä runsaasti muutoksia 4.3.2019: Hämeentien uudistustyömaa siirtää ratikat pois Sörnäisistä, Tapiolan bussiterminaali avautuu28.2.2019 10:13:05 EETTiedote

Tapiolan metroaseman yhteyteen rakennettu bussiterminaali avataan liikenteelle 4. maaliskuuta. Samana päivänä Hämeentien uudistustyömaa siirtää raitiovaunut pois Sörnäisistä, ja Maunulan seudulla bussilinjoja alkaa kulkea katutöiden vuoksi pitkäaikaisilla poikkeusreiteillä. Myös Kirkkonummen ja Matinkylän välisiä yhteyksiä parannetaan.