HSL:n liikennöintisuunnitelma kaudelle 2019-2020 on nyt asiakkaiden kommentoitavana

HSL laatii vuosittain liikennöintisuunnitelman, jossa esitellään seuraavan vuoden aikana tehtävät liikennöintimuutokset. Suunnitelma kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. HSL kerää nyt asiakkaiden kommentteja kauden 2019–2020 liikennöintisuunnitelmaluonnoksesta. Kommentointiaikaa on sunnuntaihin 9.12. asti.

Liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitetyt muutokset tulevat pääsääntöisesti voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 17.6.2019 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 12.8.2019. Liikennöintisuunnitelma perustuu HSL:n vuoden 2019 talousarviossa varattuun rahoitukseen sekä vuosien 2019–2021 toiminta- ja taloussuunnitelmaan.

Linjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510

Runkolinjojen 500 ja 510 perustaminen on yksi isoimpia liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitettyjä muutoksia. Runkolinja 500 korvaa Helsingin sisäisen linjan 58 ja runkolinja 510 korvaa seutulinjan 551 syysliikenteen alkaessa elokuussa 2019. Linja 500 kulkee reitillä Itäkeskus(M)–Herttoniemi–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Munkkivuori ja linja 510 reitillä Herttoniemi(M)–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Tapiola–Westendinasema.

Runkobussilinjoja nopeutetaan useilla toimilla, joiden yhteisvaikutuksella saadaan liikennöinnistä nopeampaa ja täsmällisempää. Runkolinjoilla on käytössä avorahastus, jolloin kyytiin voi nousta myös keskiovesta. Pysäkkiväliä harvennetaan paikoin – runkolinjoilla tavoiteltava pysäkkiväli on keskimäärin noin 600 metriä.

Molempien runkolinjojen vuoroväli on ruuhka-aikana 6 minuuttia ja arjen päiväliikenteessä 12 minuuttia. Iltaisin ja viikonloppuisin linjat kulkevat 15–20 minuutin välein.

Liikennöintisuunnitelmille on perustettu oma nettisivu

Liikennöintisuunnitelmia varten on perustettu oma nettisivu, jonne kootaan tulevien vuosien suunnitelmat. Suuunitelmasta voi antaa palautetta kirjoittamalla kommenttinsa  Liikennöintisuunnitelma 2019–2020-sivulle. Palautetta voit jättää 9.12.2018 saakka.

HSL:n suunnittelijat perehtyvät kommentteihin ja tarkastelevat liikennöintisuunnitelmaa niiden valossa.

HSL:n hallitus käsittelee liikennöintisuunnitelmaa kokouksessaan 22. tammikuuta 2019.

Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puh. 040 176 8660

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.