HSL:n liikennöintisuunnitelmaa 2021-2022 voi kommentoida 13.12. asti

HSL on julkaissut kommentoitavaksi liikennöintisuunnitelman 2021-2022 luonnoksen. Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit saavat ensi vuonna jatkoa ja katujen sekä siltojen korjaukset aiheuttavat poikkeusliikennettä niin busseille kuin kiskokulkuneuvoille.

HSL on julkaissut vuosien 2021-2022 liikennöintisuunnitelman luonnoksen, josta voi kertoa mielipiteensä sunnuntaihin 13.12. asti. Joukkoliikennesuunnittelijat perehtyvät kommentteihin ja tekevät niiden pohjalta mahdollisesti vielä muutoksia suunnitelmaan. HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaa 19.1. 2021.

Koska koronapandemia on vähentänyt kovalla kädellä joukkoliikenteen lipputuloja, merkittäviin tarjonnan lisäyksiin HSL:llä ei ole ensi vuonna varaa. Sekä bussi-, metro-, raitiovaunu- että lähijunaliikenteessä jatkuvat tänä syksynä aloitetut sopeuttamistoimet. HSL pyrkii kohdentamaan vuorojen harvennukset niin, että ne vastaavat liikenteen kysynnän muutoksia.

Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat

Raitolinjan 6 reitti jatkuu Hietalahdesta Telakkakatua Eiranrantaan näillä näkymin huhtikuussa, ja linjan 6T liikenne loppuu ensi vuoden aikana. Linjan 9 reitti jatkuu mahdollisesti toukokuussa Saukonpaadesta Länsiterminaali T2:lle valmistuvaa Atlantinkadun rataa pitkin.

Bussiliikenteessä muutoksia Kuurinniityssä, Herttoniemessä ja Sipoossa

Bussiliikenteessä aiheuttanee muutoksia muun muassa Espoon Kuurinniityn joukkoliikennekadun avaaminen. Muutosten toteutuminen on kiinni siitä, koska katu avataan ja töiden arvioidaan valmistuvan vuonna 2021. Muutoksia tulee linjoille 118(B), 134, 136 ja 224.

Sipoon suunnan bussiliikenteessä alkaa uusi sopimuskausi syysliikenteeseen elokuussa 2021, ja linjastoon tulee samalla joitakin pieniä muutoksia.

Herttoniemessä puretaan Reposalmentien silta Yliskylässä ja Laajasalontien ja Reposalmentien liittymä muuttuu tasoliittymäksi, jolloin linjojen 84 ja 88/B reitit muuttuvat.

Yölinjaa 436N liikennöidään syysliikenteen alusta lähtien Hakuninmaan ja Kuninkaantammen kautta. HSL korvaa muutoksella linjan 43  poistumista.

Bussilinjan 17 liikennöinti päättyy jo kesäliikenteen alkaessa. Kyseessä on jo säästötoimi, jolla HSL sopeuttaa tarjontaa vastaamaan kysyntää, sillä linjalla kulkee vähän matkustajia. Korvaavia yhteyksiä tarjoavat useat raitiolinjat.

Ruuhkalinjan 79B Siilitie (M) – Latokartano liikennöinti päättyy kokonaan kesäliikenteen alkaessa. Linja 79 palvelee edelleen liityntäyhteytenä Siilitien metroasemalta Latokartanoon.

Aiemmin hyväksyttyjen linjastosuunnitelmien mukaisia muutoksia toteutuu

Ensi vuonna toteutuu myös monia sellaisia linjastomuutoksia, jotka HSL:n hallitus on hyväksynyt jo aiemmin. Haagan, Kannelmäen ja Kuninkaantammen linjasto muuttuu elokuussa 2021 Haagan linjastosuunnitelman mukaiseksi.

Helsingin poikittaislinjojen reitteihin tulee useita muutoksia syysliikenteen alkaessa. Samalla tulee muutoksia Postipuiston aluetta palveleviin linjoihin. Itä-Vantaan bussilinjasto muuttuu elokuussa 2021 Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukaiseksi.

Korjaustyöt aiheuttavat poikkeusliikennettä

Teiden ja siltojen korjaukset aiheuttavat myös ensi vuonna poikkeusjärjestelyjä liikenteeseen. Kipparlahden sillan korjaustyö katkaisee metroliikenteen Kulosaaren itäpuolella arviolta yhdeksän päivän ajaksi heinäkuussa. HSL järjestää työn ajaksi korvaavaa bussiliikennettä.

Pukinmäen sillankorjaus sekä Keravan asetinlaitteen uusiminen aiheuttavat muutoksia lähijunien K, I ja P liikenteeseen.

Raide-Jokerin rakentamisen aikaiset järjestelyt aiheuttanevat viivästyksiä ja poikkeusreittejä runkolinjan 550 lisäksi useille muille linjoille. Hakaniemenrannan rakennustyöt katkaisevat Merihaan läpi kulkevan ajoyhteyden näillä näkymin kesällä, joten linja 502 ei voi enää päättyä Merihakaan, vaan sille tulee korvaava päätepysäkki Hakaniemeen.

Linja 55 siirtyy kulkemaan Hakaniemenrannasta suoraan Sörnäisten rantatielle.

Raitioliikenteeseen on tiedossa poikkeusjärjestelyjä Runeberginkadun, Caloniuksenkadun ja Helsinginkadun perusparannustöiden aikana.

Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, HSL, puh. 040 161 2173

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.