HSL:n liikennöintisuunnitelmaa 2022-2023 voi kommentoida 12.12. asti

HSL on julkaissut verkkosivuillaan kommentoitavaksi liikennöintisuunnitelman 2022-2023 luonnoksen. Vantaan bussilinjoilla tapahtuu merkittäviä muutoksia, kun aikaisempina vuosina päätetyt muutokset toteutuvat. Raitioliikenteen palvelema alue laajenee uusien rataosuuksien ansiosta.

HSL on julkaissut vuosien 2022-2023 liikennöintisuunnitelman luonnoksen, josta voi kertoa mielipiteensä HSL:n verkkosivuilla sunnuntaihin 12.12. asti. Joukkoliikennesuunnittelijat perehtyvät kommentteihin ja tekevät niiden pohjalta mahdollisesti vielä muutoksia suunnitelmaan.

HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaa kokouksessaan 18.1. 2022.

Raitiolinjoilla tulee uusia rataosuuksia käyttöön

Vuonna 2022 valmistuu uusia rataosuuksia, joten raitiovaunujen palvelema alue laajenee.

HSL varautuu siihen, että Ilman raitiotie tulee käyttöön elokuussa 2022, jolloin linjan 9 reitti pitenee Pasilan asemalta Pasilansillan ja Radiokadun kautta Ilmalantorille.

Linja 7 jatkuu elokuussa Pasilan asemalta Meilahteen reittiä Nordenskiöldinkadun, Man-nerheimintien ja Tukholmankadun kautta.

Linja 2 ei elokuusta alkaen kulje Pasilanraition kautta, vaan Pasilankatua Pasilansillalle. Muutos johtuu Kalasataman raitiotien rakentamisesta, joka jatkunee vuoteen 2024 asti.

Bussiliikenne

Merkittävimmät bussiliikenteen muutokset aiheutuvat vuonna 2022 siitä, että aikaisempina vuosina päätetyt linjastosuunnitelmat toteutuvat. Läntisen Vantaan sekä Espoon keski- ja pohjoisosien bussiliikenne muuttuu merkittävästi elokuussa 2022.

Muutoksia tulee myös monille Keski-Vantaata palveleville bussilinjoille.

Vantaalla Kivistön keskustassa liityntäyhteydet kohenevat, mutta reittien ja vuorojen muu-tokset ovat kaiken kaikkiaan pieniä. Kirkkonummen bussilinjoilla tapahtuu pieniä muutoksia uuden liikennöintisopimuksen myötä vuoden 2023 alussa.

Pikkubusseilla ajettavat linjat 625 ja 618 yhdistyvät elokuussa uudeksi linjaksi 625, joka kulkee Tikkurilasta Koivukylän kautta Rekolanmäkeen.

Bussilinjaa 55 ajetaan elokuusta alkaen Sörnäisten rantatieltä Vilhonvuorenkadun jatkeen kautta Hermannin rantatielle.

Metron vuorovälit muuttuvat

HSL varautuu ensi vuonna muutoksiin, joita metron rakentaminen Matinkylästä Kivenlah-teen aiheuttaa. Metro kulkee keväällä ruuhka-aikoina kuuden minuutin välein, jotta kalustoa riittää Matinkylä–Kivenlahti -osuuden koeajoihin.

Syysliikenteen alusta lähtien metro kulkee ruuhka-aikoina jälkeen viiden minuutin välein.

HSL tilaamaan lähijunaliikenteeseen ei tule merkittäviä muutoksia vuosina 2022–2023. Suomenlinnan lauttaliikenteeseen ei myöskään ole suunnitteilla muutoksia.

Rakennustyöt aiheuttavat poikkeusliikennettä

Radanrakennustyöt sekä katuremontit aiheuttavat myös ensi vuonna poikkeusjärjestelyjä liikenteeseen.

Kasin katutyöt -rakennushanke aiheuttaa poikkeusreittejä Caloniuksenkadun ja Runeber-ginkadun raitiolinjoille huhtikuusta elokuuhun. Kalastamasta Pasilaan kulkevan raitiotien rakentaminen aiheuttaa keväästä alkaen poikkeusjärjestelyjä Pasilassa raitiolinjoille 1, 2 ja 7 sekä mahdollisesti myös busseille.

Pikaraitiotielinjan 550 rakentamisen aikaiset järjestelyt aiheuttavat viivästyksiä ja poikkeus-reittejä runkobussilinjalle 550 ja lisäksi useille muille bussilinjoille.

Muita poikkeusreittejä aiheuttavia hankkeita ovat muun muassa Itäkeskuksen ja Herttonie-men bussiterminaalien rakennustyöt sekä Meritien rakentaminen Espoon Finnoossa. Poik-keusliikennejärjestelyiden tarve ja laajuus tarkentuvat sitä mukaa, kun hankkeiden suunnit-telu etenee.

Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puh. 040 1768 660

Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote

Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.