HSL:n liityntäpysäköintitutkimus alkaa 16.9.

HSL kysyy syys- ja lokakuussa liityntäpysäköintialueiden käyttäjiltä muun muassa pysäköintialueen valintaan vaikuttavia seikkoja sekä tyytyväisyyttä pysäköintiin. Vastaukset annetaan ensimmäisen kerran digitaalisesti paperilomakkeen sijaan.

Liityntäpysäköintitutkimus käynnistyy Malmilta maanantaina 16.9. HSL jakaa syys- ja lokakuussa autoihin ja polkupyöriin kaiken kaikkiaan 20 000 tutkimuskorttia, joissa on sähköisen vastauslomakkeen nettiosoite.

Kysymykset koskevat muun muassa matkojen lähtö- ja määräpaikkoja, pysäköintien ajankohtaa ja kestoa sekä pysäköintikohteen valintaan vaikuttavia seikkoja. HSL selvittää tutkimuksella myös käyttäjien tyytyväisyyttä liityntäpysäköintiin sekä sitä, millaisia muutoksia vyöhykeuudistus on tuonut liityntäpysäköintikäyttäytymiseen.

HSL toivoo aktiivista osallistumista, sillä tuloksia käytetään liityntäpysäköinnin kehittämiseen.

HSL tekee samalla liityntäpysäköintilaskennan, jolla saadaan tilannetietoa pysäköintipaikkojen täyttöasteesta. Laskennat tehdään tutkimuskorttien jaon yhteydessä.

Vuosi 2019 on ensimmäinen, jolloin HSL toteuttaa liityntäpysäköintitutkimuksen digitaalisena netissä, kun aiemmin vastaajille jaettiin paperilomakkeita, joita he postittivat. Digitaalisuus helpottaa tutkimuksen toteuttamista ja mahdollistaa muun muassa sen, että vastaukset ovat entistä nopeammin tutkijoitten käytössä.

Erikoistutkija Antti Vuorela, HSL, puh. 040 5044 582

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk