HSL:n lippujen hinnat vuonna 2018: mobiililippujen hinnat laskevat ja yötaksa poistuu

HSL alentaa vuoden vaihteessa huomattavasti mobiililippujen hintoja. Erillinen joukkoliikenteen yötaksa jää pois käytöstä. Muiden lippujen hinnat pysyvät pääpiirteissään ennallaan.

Kuntien sisäisen mobiilisti ostettavan kertalipun hinta laskee vuoden 2018 alussa lähes 25 prosenttia 2,90 eurosta 2,20 euroon. Kahden vyöhykkeen seudullisen mobiilikertalipun hinta laskee 5 eurosta 4,20 euroon eli kuusitoista prosenttia. Mobiililippujen hinnat laskevat samalla tasolle matkakortin arvolippujen kanssa. Mobiililippujen hintojen alentaminen merkitsee sitä, että HSL:n lippujen hinnat laskevat vuoden vaihteessa keskimäärin prosentin.

Kausilippujen, matkakortin arvolippujen sekä ennakkoon, automaatista ja kuljettajalta ostettavien kertalippujen hinnat pysyvät pääpiirteissään nykyisellään. Joukkoliikenteen käyttö on kasvanut tänä vuonna ennakoitua voimakkaammin, mikä on näkynyt sekä matkustajamäärissä että lipputuloissa. Hyvä kehitys ja HSL:ään kertynyt ylijäämä mahdollistavat sen, että mobiililippujen hinnat laskevat ja muiden lippujen hinnat eivät nouse.

Erillinen yötaksa, joka on ollut voimassa klo 2-4.30, jää pois käytöstä. Epätyypilliset työajat ovat yleistyneet, joten ei ole perusteltua, että hyvin myöhään tai aikaisin kulkevat joutuvat maksamaan matkustamisestaan muita enemmän. Yötaksa ei tuo HSL:lle merkittävästi lipputuloja, koska useimmilla matkustajilla on kausilippu, jolloin yötaksaa ei veloiteta. Yötaksan poistaminen myös selkeyttää lippuvalikoimaa.

Siuntio ja Tuusula liittyvät HSL:n jäseniksi vuoden vaihteessa. Uudet kunnat ovat samalla maksuvyöhykkeellä Kirkkonummen, Keravan ja Sipoon kanssa.

Joukkoliikenteen tarkastusmaksu on 80 euroa myös ensi vuonna.

Uudet hinnat ovat voimassa siihen asti, kunnes lippujen hinnoittelussa tulee käyttöön uusi vyöhykemalli. Tämän hetkisen arvion mukaan uuteen malliin siirrytään kesällä 2018. HSL:n hallitus päättää uuden mallin mukaisista lippujen hinnoista keväällä 2018.

Raitiovaununkuljettajat eivät myy lippuja 1.2.2018 alkaen. Erillinen raitiovaunulippu, joka ei ole kuljettajamyynnissä, pysyy kuitenkin lippuvalikoimassa uuden vyöhykemallin käyttöön ottoon asti.

Osastonjohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 715 0440
Johtava tariffisuunnittelija Jarmo Riikonen, HSL, puh. 050 364 8799

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.10.20182.10.2018 14:12Tiedote