HSL:n liput mukaan Tampereen mobiililippuun

Tampereen joukkoliikenteeseen ollaan tuomassa mobiililippua vaiheittain tämän vuoden aikana. Tampereen joukkoliikenne eli Nysse tuo sovellukseen ensi vaiheessa omat kertalippunsa ja lisäksi myös HSL:n kertaliput.

HSL:n lipputuotteiden liittäminen Nyssen sovellukseen toteutetaan HSL:n OpenMaas-rajapinnan kautta.

"Helsingin seudulla liikkuville tamperelaisille HSL-lippujen ostaminen omasta tutusta sovelluksesta tulee olemaan helppo asiakaskokemus. Se, että asiakkaan ei tarvitse ladata eri sovellusta liikkuessaan eri kaupungissa, tekee joukkoliikenteen käyttämisestä jälleen piirun verran vaivattomampaa", Tampereen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo.

HSL avasi kaikille avoimen OpenMaaS-rajapinnan 2.4. Rajapinnan käyttäjiksi on rekisteröitynyt jo yli 20 eri toimijaa Suomesta ja ulkomailta.

"HSL:n tavoitteena on, että vastaavanlaiset rajapinnat yleistyvät eri puolilla Suomea ja maailmaa, mikä tulee helpottamaan joukkoliikenteen yhteiskäyttöisyyttä yli kaupunki- ja maarajojen. Olemme myös valmistelemassa OpenMaaS-rajapinnan koodin avaamista avoimena lähdekoodina, jolloin muutkin toimijat voivat hyödyntää HSL:ssä tehtyä työtä omissa toteutuksissaan", HSL:n teknologiaosaston johtaja Hannu Heikkinen sanoo.

Ennen mobiililipun käyttöönottoa Tampereen busseihin asennetaan maksamisen mahdollistavat QR-koodin lukijat. Mobiililippu on osa Tampereen joukkoliikenteen eli Nyssen lippu- ja maksujärjestelmän uudistusprojektia, joka käynnistetty tänä vuonna.

Tampereen seudun joukkoliikenteen mobiiliuudistusta toteuttavan TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi uskoo, että lähitulevaisuudessa eri liikennetoimijat tulevat tarjoamaan omissa palveluissaan laajasti muiden toimijoiden lippuja. Myös viranomaistoimijat ovat kiinnostuneita edistämään yhteiskäyttöisyyttä tarjoamalla toistensa lippuja omissa myyntikanavissaan.

"Aikaisemmin ajateltiin, että joukkoliikenteen yhteiskäyttöisyys kaupunkien välillä perustuu matkakorttijärjestelmiin. Tällä hetkellä vaikuttaa vahvasti siltä, että yhteiskäyttöisyyden seuraavat askeleet tulevat kuitenkin toteutumaan mobiiliratkaisujen ja erilaisten tunnistepohjaisten maksujärjestelmien kautta", Paasikivi arvioi.

Tampereen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, p. 050 326 7007
HSL:n teknologiaosaston johtaja Hannu Heikkinen, p. 0505755510
TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi, p. 040866 3468

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.