HSL:n liput mukaan Tampereen mobiililippuun

Tampereen joukkoliikenteeseen ollaan tuomassa mobiililippua vaiheittain tämän vuoden aikana. Tampereen joukkoliikenne eli Nysse tuo sovellukseen ensi vaiheessa omat kertalippunsa ja lisäksi myös HSL:n kertaliput.

HSL:n lipputuotteiden liittäminen Nyssen sovellukseen toteutetaan HSL:n OpenMaas-rajapinnan kautta.

"Helsingin seudulla liikkuville tamperelaisille HSL-lippujen ostaminen omasta tutusta sovelluksesta tulee olemaan helppo asiakaskokemus. Se, että asiakkaan ei tarvitse ladata eri sovellusta liikkuessaan eri kaupungissa, tekee joukkoliikenteen käyttämisestä jälleen piirun verran vaivattomampaa", Tampereen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo.

HSL avasi kaikille avoimen OpenMaaS-rajapinnan 2.4. Rajapinnan käyttäjiksi on rekisteröitynyt jo yli 20 eri toimijaa Suomesta ja ulkomailta.

"HSL:n tavoitteena on, että vastaavanlaiset rajapinnat yleistyvät eri puolilla Suomea ja maailmaa, mikä tulee helpottamaan joukkoliikenteen yhteiskäyttöisyyttä yli kaupunki- ja maarajojen. Olemme myös valmistelemassa OpenMaaS-rajapinnan koodin avaamista avoimena lähdekoodina, jolloin muutkin toimijat voivat hyödyntää HSL:ssä tehtyä työtä omissa toteutuksissaan", HSL:n teknologiaosaston johtaja Hannu Heikkinen sanoo.

Ennen mobiililipun käyttöönottoa Tampereen busseihin asennetaan maksamisen mahdollistavat QR-koodin lukijat. Mobiililippu on osa Tampereen joukkoliikenteen eli Nyssen lippu- ja maksujärjestelmän uudistusprojektia, joka käynnistetty tänä vuonna.

Tampereen seudun joukkoliikenteen mobiiliuudistusta toteuttavan TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi uskoo, että lähitulevaisuudessa eri liikennetoimijat tulevat tarjoamaan omissa palveluissaan laajasti muiden toimijoiden lippuja. Myös viranomaistoimijat ovat kiinnostuneita edistämään yhteiskäyttöisyyttä tarjoamalla toistensa lippuja omissa myyntikanavissaan.

"Aikaisemmin ajateltiin, että joukkoliikenteen yhteiskäyttöisyys kaupunkien välillä perustuu matkakorttijärjestelmiin. Tällä hetkellä vaikuttaa vahvasti siltä, että yhteiskäyttöisyyden seuraavat askeleet tulevat kuitenkin toteutumaan mobiiliratkaisujen ja erilaisten tunnistepohjaisten maksujärjestelmien kautta", Paasikivi arvioi.

Tampereen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, p. 050 326 7007
HSL:n teknologiaosaston johtaja Hannu Heikkinen, p. 0505755510
TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi, p. 040866 3468

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting