HSL:n mobiililippujen hinnat laskevat merkittävästi ja yötaksasta luovutaan

HSL:n mobiililippujen hinnat laskevat vuoden 2018 alussa jopa 25 prosenttia. Erillinen joukkoliikenteen yötaksa jää pois käytöstä. Muiden lippujen hinnat pysyvät ennallaan.

HSL:n sisäisen mobiililipun hinta laskee vuoden 2018 alussa lähes 25 prosenttia 2,90 eurosta 2,20 euroon. Kahden vyöhykkeen seutumobiilikertalipun hinta laskee 5 eurosta 4,20 euroon. Mobiililippujen hinnat laskevat samalla tasolle matkakortin arvolippujen kanssa.

HSL tuo mobiililippuvalikoimaan myös kausilipun, joka on samanhintainen matkakortin kausilipputuotteiden kanssa.

”Mobiilimyyntimme on kasvanut tuntuvasti ja on tänä vuonna lähes 30 miljoonaa euroa. Ensi vuonna mobiilimyynti on jo lähes 70 miljoonaa euroa, ja nykyisellä kehityksellä mobiilista tulee tärkein myyntikanavamme vuoteen 2020 mennessä. Helppokäyttöiset mobiililiput ovat houkutelleet joukkoliikenteen käyttäjiksi myös uusia asiakkaita, joita perinteinen matkakortti ei ole tavoittanut. HSL:n mobiililippusovellus löytyy jo yli 500 000 puhelimesta. Uskomme, että moni sovellusasiakkaamme siirtyy myös käyttämään uusia mobiilikausilipputuotteitamme”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Mobiililippujen tuotevalikoimaa kasvatetaan ensi vuonna aikuisten kausilipun lisäksi myös lasten kausilipulla, vuosilipuilla ja opiskelijalipulla.

HSL:n hallitus päätti pitää muiden lipputuotteiden eli kausilippujen, matkakortin arvolippujen ja kertalippujen hinnat ennallaan.

”Joukkoliikenteen käyttö on kasvanut kuluvana vuonna ja aikaisempina vuosina arvioitua voimakkaammin. Kasvu on näkynyt sekä matkustajamäärissä että lipputuloissa. Hyvän kehityksen ja HSL:ään kertyneen ylijäämän ansiosta voimme nyt pitää lippujen hinnat ennallaan ja laskea mobiililipun hintaa”, Rihtniemi jatkaa.

Erillinen yötaksa, joka on ollut voimassa klo 2-4.30, jää pois käytöstä. Epätyypilliset työajat ovat yleistyneet, joten ei ole perusteltua, että hyvin myöhään tai aikaisin kulkevat joutuvat maksamaan matkustamisestaan muita enemmän. Yötaksa ei tuo HSL:lle merkittävästi lipputuloja, koska useimmilla matkustajilla on kausilippu, jolloin yötaksaa ei veloiteta. Yötaksan poistaminen myös selkeyttää lippuvalikoimaa.

Siuntio ja Tuusula liittyvät HSL:n uusiksi jäseniksi vuoden vaihteessa. Uudet kunnat ovat samalla maksuvyöhykkeellä Kirkkonummen, Keravan ja Sipoon kanssa.

HSL esittää joukkoliikenteen tarkastusmaksun korottamista 80 eurosta 100 euroon. Maksu on pysynyt samana vuodesta 2007 saakka. Tarkastusmaksusta päättää liikenne- ja viestintäministeriö.

HSL:n hallituksen vuodelle 2018 päättämät hinnat ovat voimassa siihen asti, kunnes käyttöön tulee uusi vyöhykemalli. Tämän hetkisen arvion mukaan uuteen malliin siirrytään kesällä 2018. Hallitus päättää uuden mallin mukaisista lippujen hinnoista keväällä 2018.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884
Osastonjohtaja Mari Flink, Asiakkuus ja myynti, puhelin: 040 715 0440

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.