HSL:n osavuosikatsaus 1/2020: koko vuoden tulos jää rajusti alijäämäiseksi

Osavuosikatsaus ennustaa HSL:n koko vuoden tuloksen olevan yli 113 miljoonaa euroa alijäämäinen koronapandemian takia. Ennusteisiin sisältyy paljon epävarmuutta, joten tulos saattaa olla vielä huonompikin.

Koronapandemian aiheuttamat lipputulomenetykset ovat kääntäneet keväällä HSL:n talouden suunnan. Osavuosikatsaus 1/2020 arvioi koko vuoden tuloksen olevan yli 113 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun HSL oli talousarviossa varautunut 23 miljoonan euron alijäämään.

HSL on arvioinut lipputulomenetyksiä erilaisten tulevaisuuskuvien pohjalta. Osavuosikatsaus perustuu arvioon, jonka mukaan joukkoliikenteen käyttö lisääntyy asteittain kesän lopulta lähtien ja matkustaminen olisi vuoden lopussa noin 15 prosenttia normaalia alemmalla tasolla.

Matkustajamäärien kehitystä on kuitenkin toistaiseksi erittäin vaikeaa arvioida. Jos asiakkaat palaavat joukkoliikenteeseen arvioitua hitaammin tai matkustaminen vähenee uudelleen esimerkiksi uusien rajoitusten takia, lipputulojen menetys voi olla huomattavasti ennustetta suurempi.

Osavuosikatsaus arvioi vuoden 2020 toimintatuottojen olevan noin 632 miljoonaa euroa, 16 prosenttia talousarviota vähemmän. Lipputuloja kertyy osavuosikatsauksen ennusteen mukaan 271 miljoonaa euroa, liki 31 prosenttia talousarviota vähemmän. Matkustajamäärät jäävät osavuosikatsauksen arvion mukaan koko vuonna 35 prosenttia alle vuoden 2019 tason.

Toimintakulut jäävät 727 miljoonaan euroon, jolloin ne alittaisivat talousarvion 32 miljoonalla eurolla. Joukkoliikenteen operointikustannuksissa syntyy säästöjä 27 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen kuluerä ovat bussiliikenteen operointikustannukset, joissa kertynee säästöä 17 miljoonaa euroa.

Säästöt syntyvät muun muassa siitä, että HSL aikaisti kesäliikenteen alkamista. Investointimenot jäävät näillä näkymin kolmisen prosenttia alle talousarvion eri hankkeiden aikataulujen tarkennusten takia.

HSL:lle oli kertynyt vuoden 2019 loppuun mennessä 69 miljoonaa euroa ylijäämää, mutta ennustettua alijäämää ei voida kokonaan kattaa edellisten vuosien ylijäämillä. Siksi HSL on hakenut valtiolta 100 miljoonan euron suoraa tukea Helsingin seudun joukkoliikenteelle.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 884
Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772
Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh. 040 721 7546

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.