HSL:n osavuosikatsaus 1/2021 ennustaa koko vuodelle noin 36 miljoonan euron alijäämää

HSL:n ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsaus ennakoi, että koko vuoden tulos jää noin 36 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Joukkoliikenteen matkustajamäärät jäävät ennusteen mukaan lähes 50 prosenttia siitä mitä matkustajamäärät olivat ennen pandemiaa. Lipputulot jäisivät ennusteen mukaan reilut 10 prosenttia talousarviossa arvioiduista lipputuloista.

HSL arvioi vuoden 2021 ensimmäisen osavuosikatsauksen perusteella, että koko vuoden tulos jää noin 36 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Vuonna 2020 HSL teki yli 70 miljoonaa euroa alijäämäisen tuloksen. HSL:n edellisten vuosien ylijäämät eivät riitä kattamaan ennustettua alijäämää.

Vuoden 2021 tulosennusteessa on mukana valtion seitsemännessä lisätalousarviossaan myöntämä koronatuki, jota HSL saa Traficomin toukokuussa tekemän päätöksen mukaan 69,3 miljoonaa euroa.

Osavuosikatsauksen tulosennuste perustuu arvioon, jonka mukaan joukkoliikenteen käyttö ja lipputulot alkavat vähitellen kasvaa alkukesästä lähtien. Osavuosikatsaus arvioi koko vuoden matkustajamääräksi 211,2 miljoonaa, jolloin matkustajamäärät jäisivät noin 47 prosenttia normaalia vuotta pienemmiksi. Vuonna 2020, jolloin pandemia jo vähensi merkittävästi joukkoliikenteen käyttöä, HSL:n liikenteessä tehtiin 249,3 miljoonaa matkaa.

Tulosennusteeseen sisältyy vielä paljon epävarmuutta. Jos asiakkaat palavat joukkoliikenteeseen oletettua hitaammin tai matkustaminen vähenee uudelleen esimerkiksi uusien rajoitusten vuoksi, tulos voi olla huomattavasti ennustettua heikompi.

Osavuosikatsaus arvioi koko vuoden toimintatuottojen olevan avustukset mukaan lukien 701,6 miljoona euroa. Koko vuoden lipputulokertymäksi osavuosikatsaus arvioi 224,8 miljoonaa euroa, lähes 12 prosenttia talousarviossa ennakoitua vähemmän. Vuonna 2020 lipputuloja kertyi 243,3 miljoonaa euroa.

Tukia ja avustuksia HSL arvioi saavaansa yhteensä 79,6 miljoonaa euroa.

Koko vuoden toimintakulut jäävät ennusteen mukaan 719,9 miljoonaan euroon, jolloin ne alittavat talousarvion 4,7 miljoonalla eurolla.

Joukkoliikenteen operointikustannukset alittavat osavuosikatsauksen mukaan talousarvion 2,5 miljoonalla eurolla. Suurin syy talousarvion alittumiseen ovat raitioliikenteen operointikustannukset, joissa syntynee säästöä 1,2 miljoonaa euroa kesä- ja syysliikenteeseen tehtävien muutosten vuoksi.

Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772