HSL:n osavuosikatsaus 2/2017 näyttää ennakoitua parempaa tulosta

HSL:n matkustajamäärät ja lipputulot kasvoivat tammi-elokuussa enemmän kuin budjetissa oli arvioitu. Kustannukset kehittyivät maltillisesti, joten HSL arvioi vuoden 2017 tuloksen olevan ennakoitua parempi.

HSL:n osavuosikatsaus tammi-elokuulta kertoo, että kuntayhtymän talous on kehittynyt suotuisammin kuin mitä budjettiin oli arvioitu. HSL arvioi, että lipputuloja kertyy tänä vuonna vajaat 358 miljoonaa euroa, noin neljä prosenttia talousarviota enemmän.

Myönteistä kehitystä selittää muun muassa se, että joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet nopeammin kuin mitä HSL budjetissaan arvioi. Lipputuloja on matkustajamäärien kehityksen ohella kasvattanut erityisesti se, että mobiililippujen ja kausilippujen myynti on kasvanut.

Toimintakulut alittavat näillä näkymin talousarvion lähes 23 miljoonalla eurolla. Joukkoliikenteen operointikustannukset ovat nousseet maltillisesti. HSL arvioi budjetissa, että kustannukset kasvaisivat yli prosentin, mutta viimeisin osavuosikatsaus ennustaa vain puolen prosentin nousua.

Investointimenot jäänevät oletettua pienemmiksi

HSL:n menoihin vaikuttaa ennen kaikkea se, milloin metroliikenne Ruoholahdesta Matinkylään käynnistyy ja milloin uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä lopullisesti valmistuu. Länsimetron viivästyminen tuo tälle vuodelle säästöä metroliikenteen operointi- ja infrakustannuksiin. Toisaalta HSL on varautunut siihen, että se joutuu maksamaan metroa korvaavasta bussiliikenteestä odotettua kauemmin.

Koska LIJ-hankkeen viimeiset maksut siirtyvät seuraavalle vuodelle, HSL:n investointimenot jäänevät lähes viisi miljoonaa euroa pienemmiksi kuin mitä budjetissa oli arvioitu.

HSL arvioi vuoden 2017 tuloksen olevan 0,03 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu lähes 23 miljoonan euron alijäämään. Ennusteessa on kuitenkin vielä epävarmuutta. Länsimetro ja LIJ-hanke vaikeuttavat HSL:n menojen tarkkaa arviointia. Tuloihin vaikuttaa muun muassa se, miten matkustajamäärät ja matkalippujen myynti loppuvuoden aikana kehittyvät.

.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884

Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772

Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh. 040 721 7546

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Kutsu medialle: Jaetut kulkutavat ja liikenteen murros Helsingin seudulla10.10.2017 12:33Tiedote

Miten jaetut kulkutavat voisivat muuttaa liikkumisen tulevaisuutta Helsingin seudulla? Miten uudet kulkutavat mahdollistavat päästöjen vähenemisen? Miten vastaamme kansallisiin ja kansainvälisiin päästövähennystavoitteisiin? Mitä näistä on opittu Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnittelussa? Näitä pohditaan torstaina 12.10.2017 järjestettävässä tuloskatsauksessa. Samalla julkaistaan OECD-simuloinnin tulokset jaetuista kulkutavoista ja tarkastellaan Helsingin seudun näkökulmia liikenteen murrokseen.

Kutsu medialle: Jaetut kulkutavat ja liikenteen murros Helsingin seudulla4.10.2017 08:43Kutsu