HSL:n osavuosikatsaus 2/2017 näyttää ennakoitua parempaa tulosta

HSL:n matkustajamäärät ja lipputulot kasvoivat tammi-elokuussa enemmän kuin budjetissa oli arvioitu. Kustannukset kehittyivät maltillisesti, joten HSL arvioi vuoden 2017 tuloksen olevan ennakoitua parempi.

HSL:n osavuosikatsaus tammi-elokuulta kertoo, että kuntayhtymän talous on kehittynyt suotuisammin kuin mitä budjettiin oli arvioitu. HSL arvioi, että lipputuloja kertyy tänä vuonna vajaat 358 miljoonaa euroa, noin neljä prosenttia talousarviota enemmän.

Myönteistä kehitystä selittää muun muassa se, että joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet nopeammin kuin mitä HSL budjetissaan arvioi. Lipputuloja on matkustajamäärien kehityksen ohella kasvattanut erityisesti se, että mobiililippujen ja kausilippujen myynti on kasvanut.

Toimintakulut alittavat näillä näkymin talousarvion lähes 23 miljoonalla eurolla. Joukkoliikenteen operointikustannukset ovat nousseet maltillisesti. HSL arvioi budjetissa, että kustannukset kasvaisivat yli prosentin, mutta viimeisin osavuosikatsaus ennustaa vain puolen prosentin nousua.

Investointimenot jäänevät oletettua pienemmiksi

HSL:n menoihin vaikuttaa ennen kaikkea se, milloin metroliikenne Ruoholahdesta Matinkylään käynnistyy ja milloin uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä lopullisesti valmistuu. Länsimetron viivästyminen tuo tälle vuodelle säästöä metroliikenteen operointi- ja infrakustannuksiin. Toisaalta HSL on varautunut siihen, että se joutuu maksamaan metroa korvaavasta bussiliikenteestä odotettua kauemmin.

Koska LIJ-hankkeen viimeiset maksut siirtyvät seuraavalle vuodelle, HSL:n investointimenot jäänevät lähes viisi miljoonaa euroa pienemmiksi kuin mitä budjetissa oli arvioitu.

HSL arvioi vuoden 2017 tuloksen olevan 0,03 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu lähes 23 miljoonan euron alijäämään. Ennusteessa on kuitenkin vielä epävarmuutta. Länsimetro ja LIJ-hanke vaikeuttavat HSL:n menojen tarkkaa arviointia. Tuloihin vaikuttaa muun muassa se, miten matkustajamäärät ja matkalippujen myynti loppuvuoden aikana kehittyvät.

.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884

Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772

Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh. 040 721 7546

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.12.201712.12.2017 12:42Tiedote

HSL:n strategia 2017-2021 Hallitus hyväksyi HSL:n toiminnan kehittämistä ohjaavan strategian ja strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan HSL pyrkii varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestaan maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi HSL hakee myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017482-2 Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019, lähtökohdat ja tavoitteet jatkosuunnittelulle Hallitus jätti MAL 2019 -suunnitelman jatkosuunnittelun lähtökohdat ja tavoitteet pöydälle. Asiaa käsitellään seuraavassa kokouksessa 23.1.2018. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017482-3  Maksuliik

HSL:n uusi strategia tähtää erinomaiseen12.12.2017 12:13Tiedote

HSL:n hallitus hyväksyi 12.12. HSL:n uuteen strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan pyrimme varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestamme maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi haemme myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä.