HSL:n osavuosikatsaus 2/2020 arvioi, että kuntayhtymän koko vuoden tulos jää reilusti alijäämäiseksi

HSL:n osavuosikatsaus 2/2020 arvioi kuntayhtymän koko vuoden tuloksen olevan noin 60 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23 miljoonan euron alijäämään.

Odotettua heikompi tulos johtuu etupäässä siitä, että HSL arvioi lipputuloja kertyvän vajaat 254 miljoonaa euroa, lähes 138 miljoonaa euroa talousarvion ennustetta vähemmän.

Lipputulot ovat vähentyneet koronapandemian vuoksi. Virustilanteen epävarmuuden vuoksi myös loppuvuoden matkustajamäärien arvioiminen on vaikeampaa kuin tavallisesti. Asiakkaat alkoivat kesällä vähitellen palata joukkoliikenteeseen, mutta syksyllä kehitys on kääntynyt uudelleen huonompaan suuntaan.

Osavuosikatsaus arvioi, että HSL:n koko vuoden toimintatuotot ovat hieman alle 675 miljoonaa euroa, lähes 11 prosenttia alle talousarvion. Toimintakulut jäänevät noin 717 miljoonaan euroon, jolloin ne alittaisivat talousarvion 5,5 prosentilla.

Toimintakulujen suurin erä ovat operointikorvaukset, joita HSL maksaa liikennöitsijöille, ja niiden arvioidaan alittavan talousarvion lähes 37 miljoonalla eurolla. Säästöt syntyvät muun muassa siitä, että HSL on sopeuttanut liikenteen tarjontaa. Bussiliikenteen kustannuksia on laskenut myös odotettua edullisempi polttoaine.

HSL:llä on edellisiltä vuosilta kertynyttä ylijäämää, jonka se käyttää alijäämän kattamiseen. Valtio on myöntänyt HSL:lle tämän vuoden lipputulomenetyksien kattamiseen noin 57 miljoonan euron tukipaketin, joka riittää kattamaan vajaa puolet vuoden loppuun mennessä syntyvästä kassavajeesta.

”Joukkoliikenteen selviytyminen edellyttää valtiolta pitkäjänteistä elvytystä kriisivuosien yli, sillä palautuminen vuoden 2019 matkustajamääriin ja tulopohjaan kestää kauan”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

New mail

New mail