HSL:n osavuosikatsaus: Matkustusmäärät kasvaneet odotettua enemmän

HSL:n matkustajamäärät ovat kasvaneet alkuvuonna 2018, mikä on lisännyt toimintatuottoja +1,3 % talousarvioon verrattuna. Vastaavasti toimintakustannusten ennustetaan jäävän 2,5 % arvioitua pienemmiksi. Säästöjä on saatu etenkin junaliikenteen operointikustannuksista (5,0 milj. euroa). VR:n hintoja tarkennettiin alkuvuodesta 2018.

Mobiililipun hinta laskettiin vuodenvaihteessa arvolipun tasolle. Sovellusta ladattiin matkapuhelimiin toukokuun puoleenväliin mennessä yli miljoona kertaa.

”Vuodenvaihteessa laskimme mobiililippujen hinnat arvolippujen tasolle ja muutoin lippujen hinnat pysyivät ennallaan. Alkuvuodesta liikenteen kehitys on ollut hyvää ja matkustajamäärät ovat kasvaneet mukavasti. Arvioimme lipputuloja kertyvän tänä vuonna 374 miljoonaa euroa, mikä on 9,6 miljoonaa euroa arvioitua enemmän.”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Toimintatuottojen arvioidaan olevan kuluvana vuonna 731 miljoonaa euroa. Toimintakulujen arvioidaan jäävän 705 miljoonaan euroon ja alittavan talousarvion 18 miljoonalla eurolla. HSL:n tilikauden tuloksen vuonna 2018 ennustetaan olevan 7,5 milj. euroa ylijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 21,5 miljoonan euron alijäämään. Osavuosikatsauksen arvio perustuu neljän kuukauden toteutuneihin lukuihin, joten se on vielä suuntaa-antava.

Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, 050 364 8772

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.1.201922.1.2019 15:22Tiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2019-2020 Hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman vuosille 2019-2020 ohjeellisena noudatettavaksi. HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019566-2 Kirkkonummen liityntälinjaston tarkistuksen linjastosuunnitelmasta päättäminen Hallitus hyväksyi Kirkkonummen liityntälinjaston muutokset ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan maaliskuusta 2019 lähtien. HSL tekee Kirkkonummen bussiliikenteeseen muutoksia, jotka vaikuttavat eniten Kantvikissa, Tolsassa, Ravalsissa ja Lindalissa. Merkittävimmät muutokset ovat linjan 172V perustaminen sekä linjan 173Z liikennöintia

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen22.1.2019 10:57Tiedote

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.