HSL:n osavuosikatsaus: Matkustusmäärät kasvaneet odotettua enemmän

HSL:n matkustajamäärät ovat kasvaneet alkuvuonna 2018, mikä on lisännyt toimintatuottoja +1,3 % talousarvioon verrattuna. Vastaavasti toimintakustannusten ennustetaan jäävän 2,5 % arvioitua pienemmiksi. Säästöjä on saatu etenkin junaliikenteen operointikustannuksista (5,0 milj. euroa). VR:n hintoja tarkennettiin alkuvuodesta 2018.

Mobiililipun hinta laskettiin vuodenvaihteessa arvolipun tasolle. Sovellusta ladattiin matkapuhelimiin toukokuun puoleenväliin mennessä yli miljoona kertaa.

”Vuodenvaihteessa laskimme mobiililippujen hinnat arvolippujen tasolle ja muutoin lippujen hinnat pysyivät ennallaan. Alkuvuodesta liikenteen kehitys on ollut hyvää ja matkustajamäärät ovat kasvaneet mukavasti. Arvioimme lipputuloja kertyvän tänä vuonna 374 miljoonaa euroa, mikä on 9,6 miljoonaa euroa arvioitua enemmän.”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Toimintatuottojen arvioidaan olevan kuluvana vuonna 731 miljoonaa euroa. Toimintakulujen arvioidaan jäävän 705 miljoonaan euroon ja alittavan talousarvion 18 miljoonalla eurolla. HSL:n tilikauden tuloksen vuonna 2018 ennustetaan olevan 7,5 milj. euroa ylijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 21,5 miljoonan euron alijäämään. Osavuosikatsauksen arvio perustuu neljän kuukauden toteutuneihin lukuihin, joten se on vielä suuntaa-antava.

Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, 050 364 8772

Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen: Osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan24.6.2018 13:30Tiedote

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana12.6.2018 12:37Tiedote

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.