HSL:n osavuosikatsaus: Matkustusmäärät kasvaneet odotettua enemmän

HSL:n matkustajamäärät ovat kasvaneet alkuvuonna 2018, mikä on lisännyt toimintatuottoja +1,3 % talousarvioon verrattuna. Vastaavasti toimintakustannusten ennustetaan jäävän 2,5 % arvioitua pienemmiksi. Säästöjä on saatu etenkin junaliikenteen operointikustannuksista (5,0 milj. euroa). VR:n hintoja tarkennettiin alkuvuodesta 2018.

Mobiililipun hinta laskettiin vuodenvaihteessa arvolipun tasolle. Sovellusta ladattiin matkapuhelimiin toukokuun puoleenväliin mennessä yli miljoona kertaa.

”Vuodenvaihteessa laskimme mobiililippujen hinnat arvolippujen tasolle ja muutoin lippujen hinnat pysyivät ennallaan. Alkuvuodesta liikenteen kehitys on ollut hyvää ja matkustajamäärät ovat kasvaneet mukavasti. Arvioimme lipputuloja kertyvän tänä vuonna 374 miljoonaa euroa, mikä on 9,6 miljoonaa euroa arvioitua enemmän.”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Toimintatuottojen arvioidaan olevan kuluvana vuonna 731 miljoonaa euroa. Toimintakulujen arvioidaan jäävän 705 miljoonaan euroon ja alittavan talousarvion 18 miljoonalla eurolla. HSL:n tilikauden tuloksen vuonna 2018 ennustetaan olevan 7,5 milj. euroa ylijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 21,5 miljoonan euron alijäämään. Osavuosikatsauksen arvio perustuu neljän kuukauden toteutuneihin lukuihin, joten se on vielä suuntaa-antava.

Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, 050 364 8772

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!