HSL:n potkulautapilotin käyttäjät pitävät asemallista palvelua parempana kuin asematonta
Potkulautapalvelu on perustunut kaupunkipyöräjärjestelmän tapaan kiinteisiin asemiin, joilta laudat on otettu käyttöön ja jonne ne on palautettu. Palvelun käyttäjät ovat pitäneet HSL:n järjestämän kyselyn perusteella asemallista palvelua parempana kuin asematonta sen selkeyden vuoksi. Potkulautojen sijainti on aina selvillä, ne eivät loju ympäriinsä ja asemat myös lataavat niillä olevia sähköpotkulautoja.
Yli puolella kyselyyn vastanneista on ollut kokemusta myös asemattomista potkulautapalveluista Helsingissä.
Potkulaudoilla ajettiin noin 17 000 matkaa
Palvelussa on ollut tarjolla sekä sähköisiä että potkittavia potkulautoja toukokuun puolivälistä lokakuun loppuun. Asemia on ollut 28 paikassa eri puolilla Vuosaarta, ja ne kerätään pois pilotin päätyttyä. Asemat pyrittiin sijoittamaan niin, että ne palvelisivat ihmisten liikkumistarpeita asuin-, työ-, asiointi- ja virkistyspaikkojen välillä.
Palvelua on käytetty palveluntoimittaja Samocat Sharingin sovelluksella. Tavallisen potkulaudan käyttö on maksanut 50 senttiä ensimmäiseltä viideltä minuutilta ja viisi senttiä seuraavilta minuuteilta. Sähköpotkulaudasta on puolestaan veloitettu yksi euro ensimmäiseltä viideltä minuutilta ja 15 senttiä seuraavilta minuuteilta.
Esimerkiksi 15 minuutin käyttö on maksanut tavallisella potkulaudalla yhden euron ja sähköpotkulaudalla 2,5 euroa. Hinnat ovat olleet hieman edullisempia verrattuna Helsingin kantakaupungissa toimiviin sähköpotkulautapalveluihin.
HSL markkinoi Samocatin palvelua Vuosaaressa ennen palvelun käynnistymistä ja sen aikana. Palvelulle tehtiin kampanjasivu (hsl.fi/potkulaudat), ja asemien sijainnit ja lautojen saatavuustiedot on näytetty myös Reittioppaassa.
Kampanjoinnista huolimatta palvelun käyttäjämäärät jäivät odotettua vähäisemmäksi: laudoilla ajoi reilut 4 000 ihmistä. Matkoja ajettiin noin 17 000. Niistä 70 % on tehty sähkölaudoilla ja 30 % tavallisilla potkulaudoilla. Käyttöaste oli alhainen, noin 0,4 matkaa potkulautaa kohden päivässä, mikä on samalla tasolla Vantaan kaupunkipyörien käyttöasteen kanssa. Eniten matkoja on ajettu klo 16-23. Keskimääräinen matkan kesto on ollut 19 minuuttia. Suosituin potkulauta-asema on ollut ”Metro itä”, joka sijaitsee Vuosaaren metroaseman itäpuolella.
Potkulautoja on käytetty lähinnä satunnaisilla matkoilla
Asiakaskyselyn perusteella Samocatin potkulautoja ei ole käytetty säännölliseen liikkumiseen, sillä suurin osa on käyttänyt lautaa vain muutaman kerran kuukaudessa tai harvemmin. Vastaajista lähes puolet kertoi ajelleensa laudalla huvikseen, ja 44 prosenttia kertoi käyttäneensä niitä vapaa-ajan matkoilla. Työmatkoilla lautoja kertoi käyttäneensä reilu viidennes.
Potkulaudat korvasivat eniten kävely- (46 %), bussi- (28 %) ja pyörämatkoja (20 %), mutta myös automatkoja (12 %). Lähes kolmannes vastasi, ettei potkulauta ole korvannut muita kulkutapoja, mikä selittyy huviajeluiden suurella määrällä. Lähes joka toinen vastaaja koki saaneensa palvelusta ajallista säästöä, rahallista säästöä vain noin joka kymmenes.
Palvelun ideaa pidettiin hyvänä, mutta sen laadussa todettiin olevan puutteita. Toimivuusongelmista johtuen palvelua ei oltu kovin halukkaita suosittelemaan ystäville (NPS-arvo heikko), mutta palveluun oltiin kuitenkin kohtalaisen tyytyväisiä (yleisarvosana 3,44 asteikolla 1–5, jossa 1 huonoin ja 5 paras arvosana).
”HSL toteutti potkulautapilotin IdeaLab-hankekilpailun tuloksena, emmekä ole nyt jatkamassa yhteistyötä Samocat Sharingin kanssa. Saimme kokeilusta arvokasta oppia ja kokemusta, jota hyödynnämme kestävän liikkumisen edistämistyössämme”, kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.
Yhteyshenkilöt
Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija
p. 050 385 5043
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme