HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n potkulautapilotin käyttäjät pitävät asemallista palvelua parempana kuin asematonta

Jaa

HSL:n potkulautapalvelun käyttäjät ovat olleet kohtalaisen tyytyväisiä palveluun. HSL on testannut tänä vuonna palvelua Vuosaaressa toukokuun puolestavälistä lokakuun loppuun.

Potkulautapalvelu on perustunut kaupunkipyöräjärjestelmän tapaan kiinteisiin asemiin, joilta laudat on otettu käyttöön ja jonne ne on palautettu. Palvelun käyttäjät ovat pitäneet HSL:n järjestämän kyselyn perusteella asemallista palvelua parempana kuin asematonta sen selkeyden vuoksi. Potkulautojen sijainti on aina selvillä, ne eivät loju ympäriinsä ja asemat myös lataavat niillä olevia sähköpotkulautoja.

Yli puolella kyselyyn vastanneista on ollut kokemusta myös asemattomista potkulautapalveluista Helsingissä.

Potkulaudoilla ajettiin noin 17 000 matkaa

Palvelussa on ollut tarjolla sekä sähköisiä että potkittavia potkulautoja toukokuun puolivälistä lokakuun loppuun. Asemia on ollut 28 paikassa eri puolilla Vuosaarta, ja ne kerätään pois pilotin päätyttyä. Asemat pyrittiin sijoittamaan niin, että ne palvelisivat ihmisten liikkumistarpeita asuin-, työ-, asiointi- ja virkistyspaikkojen välillä.

Palvelua on käytetty palveluntoimittaja Samocat Sharingin sovelluksella. Tavallisen potkulaudan käyttö on maksanut 50 senttiä ensimmäiseltä viideltä minuutilta ja viisi senttiä seuraavilta minuuteilta. Sähköpotkulaudasta on puolestaan veloitettu yksi euro ensimmäiseltä viideltä minuutilta ja 15 senttiä seuraavilta minuuteilta.

Esimerkiksi 15 minuutin käyttö on maksanut tavallisella potkulaudalla yhden euron ja sähköpotkulaudalla 2,5 euroa. Hinnat ovat olleet hieman edullisempia verrattuna Helsingin kantakaupungissa toimiviin sähköpotkulautapalveluihin.

HSL markkinoi Samocatin palvelua Vuosaaressa ennen palvelun käynnistymistä ja sen aikana. Palvelulle tehtiin kampanjasivu (hsl.fi/potkulaudat), ja asemien sijainnit ja lautojen saatavuustiedot on näytetty myös Reittioppaassa.

Kampanjoinnista huolimatta palvelun käyttäjämäärät jäivät odotettua vähäisemmäksi: laudoilla ajoi reilut 4 000 ihmistä. Matkoja ajettiin noin 17 000. Niistä 70 % on tehty sähkölaudoilla ja 30 % tavallisilla potkulaudoilla. Käyttöaste oli alhainen, noin 0,4 matkaa potkulautaa kohden päivässä, mikä on samalla tasolla Vantaan kaupunkipyörien käyttöasteen kanssa. Eniten matkoja on ajettu klo 16-23. Keskimääräinen matkan kesto on ollut 19 minuuttia. Suosituin potkulauta-asema on ollut ”Metro itä”, joka sijaitsee Vuosaaren metroaseman itäpuolella.

Potkulautoja on käytetty lähinnä satunnaisilla matkoilla

Asiakaskyselyn perusteella Samocatin potkulautoja ei ole käytetty säännölliseen liikkumiseen, sillä suurin osa on käyttänyt lautaa vain muutaman kerran kuukaudessa tai harvemmin. Vastaajista lähes puolet kertoi ajelleensa laudalla huvikseen, ja 44 prosenttia kertoi käyttäneensä niitä vapaa-ajan matkoilla. Työmatkoilla lautoja kertoi käyttäneensä reilu viidennes.

Potkulaudat korvasivat eniten kävely- (46 %), bussi- (28 %) ja pyörämatkoja (20 %), mutta myös automatkoja (12 %). Lähes kolmannes vastasi, ettei potkulauta ole korvannut muita kulkutapoja, mikä selittyy huviajeluiden suurella määrällä. Lähes joka toinen vastaaja koki saaneensa palvelusta ajallista säästöä, rahallista säästöä vain noin joka kymmenes.

Palvelun ideaa pidettiin hyvänä, mutta sen laadussa todettiin olevan puutteita. Toimivuusongelmista johtuen palvelua ei oltu kovin halukkaita suosittelemaan ystäville (NPS-arvo heikko), mutta palveluun oltiin kuitenkin kohtalaisen tyytyväisiä (yleisarvosana 3,44 asteikolla 1–5, jossa 1 huonoin ja 5 paras arvosana).

”HSL toteutti potkulautapilotin IdeaLab-hankekilpailun tuloksena, emmekä ole nyt jatkamassa yhteistyötä Samocat Sharingin kanssa. Saimme kokeilusta arvokasta oppia ja kokemusta, jota hyödynnämme kestävän liikkumisen edistämistyössämme”, kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

Yhteyshenkilöt

Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija
p. 050 385 5043

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme