HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n seuraavien vuosien tavoitteena on matkustajamäärien kasvattaminen

Jaa

HSL:n tärkein tavoite seuraavien kolmen vuoden aikana on joukkoliikenteen matkustajamäärien palauttaminen kasvuun ja talouden tervehdyttäminen koronan aiheuttaman romahduksen jälkeen.

HSL linjaa vuosien 2022-2024 toiminta- ja taloussuunnitelmansa tärkeimmäksi tavoitteeksi sen, että joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot palaavat matkustusrajoitusten aiheuttaman kuopan jälkeen takaisin kasvuun.

Helsingin seudun joukkoliikenteessä tehdään edelleen matkoja vain noin kaksi kolmasosaa koronaa edeltävästä määrästä. Valtion myöntämistä tuista huolimatta HSL tekee alijäämäistä tulosta ja velkaantuu ensimmäisen kerran koko toimintansa aikana. Pyrkimyksenä on saada lipputulot jälleen koronaa edeltävälle tasolle siten, että lipputulot kattavat noin puolet ja jäsenkuntien maksamat kuntaosuudet noin puolet HSL:n toimintamenoista.

Myös liikenteen päästöjen vähentäminen sekä jäsenkuntien ilmastotavoitteiden tukeminen ovat suuressa roolissa HSL:n tulevien vuosien toiminnassa. HSL on listannut valmisteilla olevan uuden strategiansa pohjalta toimia, joilla se pyrkii tavoitteisiinsa.

Runkoyhteydet ja digipalvelut lisäävät joukkoliikenteen imua

HSL jatkaa runkoverkkoyhteyksiin perustuvan joukkoliikenteen kehittämistä. Runkoyhteydet kuljettavat suuria matkustajamääriä nopeasti, mikä lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

Etätyöt muuttavat joukkoliikenteen käyttöä. HSL muuttaa tarpeen mukaan palveluitaan kysyntää vastaaviksi. Lähtökohta on joukkoliikenteen tarjonnan pitäminen korkealla tasolla. HSL kohdentaa mahdolliset säästöt niin, että niistä aiheutuu asiakkaille mahdollisimman vähän haittaa.

HSL lisää markkinointia lipunmyynnin kasvattamiseksi ja ottaa asiakkaittensa muuttuneet matkustustarpeet huomioon valmistellessaan uutta tilipohjaista lippujärjestelmää. HSL kehittää digitaalisia palveluitaan niin lipunmyynnissä kuin muussakin asiakaspalvelussa.

Pyöräily ja kävely tiiviiksi osaksi liikkumisen matkaketjuja

Saumattomat matkaketjut lisäävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta. HSL edistää kestävää liikkumista vahvistamalla kävelyn ja pyöräilyn asemaa matkaketjujen osana. HSL valmistelee ensi vuonna Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) 2023 -suunnitelman luonnoksen. Yksi suunnitelman tavoitteista on vahvistaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä.

Sähköbussit ovat avainasemassa liikenteen lähipäästöjen vähentämisessä. Vuonna 2025 noin kolmannes HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta kulkee sähköllä. HSL tekee kaupunkien kanssa yhteistyötä, jotta sähköbussien latausasemat valmistuvat samassa aikataulussa, kuin missä uutta kalustoa saadaan liikenteeseen.

Tiedon avulla entistä kohdennetumpia palveluita

Täsmällinen tieto joukkoliikenteen käytöstä auttaa HSL:ää palveluiden kohdentamisessa. Myös asiakkaat odottavat HSL:ltä omiin tarpeisiinsa räätälöityä liikenneviestintää.

HSL uudistaa liikennetiedon keräämistä. Paitsi että HSL kerää paikka- ja matkaketjutietoa entistä tehokkaammin, tietoa on tarkoitus käyttää entistä enemmän hyväksi joukkoliikenteen palveluitten suunnittelussa ja viestinnässä. Työlistalla on myös reaaliaikaisen, personoidun ja monikanavaisen matkustajainformaation kehittäminen.

Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022-2024 on HSL:n hallituksen ehdotus yhtymäkokoukselle. Yhtymäkokous hyväksyy suunnitelman ja talousarvion 30.11.2021.

HSL:n arvio vuoden 2022 taloudesta

  • Toimintatulot ovat 755,4 miljoonaa euroa, kuusi prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 ennusteessa.
  • Lipputulot ovat 298,1 miljoonaa euroa. Vuoden 2021 ennusteeseen verrattuna lipputulot kasvavat noin 28 prosenttia. Jos arvio toteutuu, ensi vuoden lipputulot jäävät 85 miljoonaa euroa pienemmiksi kuin vuonna 2019.
  • Menot, joita HSL ei voi kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla, se kattaa jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Kuntaosuudet ovat vuoden 2022 talousarviossa 435,8 miljoonaa euroa ja ne muodostavat 57,7 prosenttia HSL:n toimintatuloista.
  • Toimintamenot ovat 731 miljoonaa euroa. Toimintamenot kasvavat vuoden 2021 ennusteesta 2,5 prosenttia.
  • Joukkoliikenteen operointikustannukset ovat 515,5 miljoonaa euroa. Operointikustannukset muodostavat 70,5 prosenttia HSL:n toimintamenoista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Helsingin seutu tähtää Euroopan kestävimmin kasvavaksi metropoliksi30.11.2021 12:01:31 EET | Tiedote

Helsingin seutu kasvaa, ja kasvu halutaan toteuttaa asukkaiden hyvinvointi, ympäristön kantokyky sekä seudun kilpailukyky huomioiden. Maankäytön, asumisen ja liikenteen strategisen MAL 2023 -suunnitelman tavoitteena on rakentaa hiilineutraali, menestyvä ja hyvinvoiva metropolialue. HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina omalta osaltaan vision ja tavoitteet Helsingin seudun MAL 2023 -suunnittelulle.

Autojen ylinopeudet vähenivät ja kävelijämäärät lisääntyivät – nopeat kokeilut tekivät kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa   17.11.2021 14:12:43 EET | Tiedote

Kiinnostava, vihreä ja turvallinen ympäristö kutsuu liikkumaan omin jaloin. Kun ihmiset liikkuvat kestävästi kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä, vahvistuu sekä heidän terveytensä että ympäristön hyvinvointi. Osana Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-yhteistyötä toteutetut nopeat kokeilut kertovat siitä, miten pyöräily- ja kävely-ympäristöä voidaan parantaa viihtyisyyteen panostamalla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme