HSL:n seuraavien vuosien tavoitteena on matkustajamäärien kasvattaminen
HSL linjaa vuosien 2022-2024 toiminta- ja taloussuunnitelmansa tärkeimmäksi tavoitteeksi sen, että joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot palaavat matkustusrajoitusten aiheuttaman kuopan jälkeen takaisin kasvuun.
Helsingin seudun joukkoliikenteessä tehdään edelleen matkoja vain noin kaksi kolmasosaa koronaa edeltävästä määrästä. Valtion myöntämistä tuista huolimatta HSL tekee alijäämäistä tulosta ja velkaantuu ensimmäisen kerran koko toimintansa aikana. Pyrkimyksenä on saada lipputulot jälleen koronaa edeltävälle tasolle siten, että lipputulot kattavat noin puolet ja jäsenkuntien maksamat kuntaosuudet noin puolet HSL:n toimintamenoista.
Myös liikenteen päästöjen vähentäminen sekä jäsenkuntien ilmastotavoitteiden tukeminen ovat suuressa roolissa HSL:n tulevien vuosien toiminnassa. HSL on listannut valmisteilla olevan uuden strategiansa pohjalta toimia, joilla se pyrkii tavoitteisiinsa.
Runkoyhteydet ja digipalvelut lisäävät joukkoliikenteen imua
HSL jatkaa runkoverkkoyhteyksiin perustuvan joukkoliikenteen kehittämistä. Runkoyhteydet kuljettavat suuria matkustajamääriä nopeasti, mikä lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Etätyöt muuttavat joukkoliikenteen käyttöä. HSL muuttaa tarpeen mukaan palveluitaan kysyntää vastaaviksi. Lähtökohta on joukkoliikenteen tarjonnan pitäminen korkealla tasolla. HSL kohdentaa mahdolliset säästöt niin, että niistä aiheutuu asiakkaille mahdollisimman vähän haittaa.
HSL lisää markkinointia lipunmyynnin kasvattamiseksi ja ottaa asiakkaittensa muuttuneet matkustustarpeet huomioon valmistellessaan uutta tilipohjaista lippujärjestelmää. HSL kehittää digitaalisia palveluitaan niin lipunmyynnissä kuin muussakin asiakaspalvelussa.
Pyöräily ja kävely tiiviiksi osaksi liikkumisen matkaketjuja
Saumattomat matkaketjut lisäävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta. HSL edistää kestävää liikkumista vahvistamalla kävelyn ja pyöräilyn asemaa matkaketjujen osana. HSL valmistelee ensi vuonna Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) 2023 -suunnitelman luonnoksen. Yksi suunnitelman tavoitteista on vahvistaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä.
Sähköbussit ovat avainasemassa liikenteen lähipäästöjen vähentämisessä. Vuonna 2025 noin kolmannes HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta kulkee sähköllä. HSL tekee kaupunkien kanssa yhteistyötä, jotta sähköbussien latausasemat valmistuvat samassa aikataulussa, kuin missä uutta kalustoa saadaan liikenteeseen.
Tiedon avulla entistä kohdennetumpia palveluita
Täsmällinen tieto joukkoliikenteen käytöstä auttaa HSL:ää palveluiden kohdentamisessa. Myös asiakkaat odottavat HSL:ltä omiin tarpeisiinsa räätälöityä liikenneviestintää.
HSL uudistaa liikennetiedon keräämistä. Paitsi että HSL kerää paikka- ja matkaketjutietoa entistä tehokkaammin, tietoa on tarkoitus käyttää entistä enemmän hyväksi joukkoliikenteen palveluitten suunnittelussa ja viestinnässä. Työlistalla on myös reaaliaikaisen, personoidun ja monikanavaisen matkustajainformaation kehittäminen.
Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022-2024 on HSL:n hallituksen ehdotus yhtymäkokoukselle. Yhtymäkokous hyväksyy suunnitelman ja talousarvion 30.11.2021.
HSL:n arvio vuoden 2022 taloudesta
- Toimintatulot ovat 755,4 miljoonaa euroa, kuusi prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 ennusteessa.
- Lipputulot ovat 298,1 miljoonaa euroa. Vuoden 2021 ennusteeseen verrattuna lipputulot kasvavat noin 28 prosenttia. Jos arvio toteutuu, ensi vuoden lipputulot jäävät 85 miljoonaa euroa pienemmiksi kuin vuonna 2019.
- Menot, joita HSL ei voi kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla, se kattaa jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Kuntaosuudet ovat vuoden 2022 talousarviossa 435,8 miljoonaa euroa ja ne muodostavat 57,7 prosenttia HSL:n toimintatuloista.
- Toimintamenot ovat 731 miljoonaa euroa. Toimintamenot kasvavat vuoden 2021 ennusteesta 2,5 prosenttia.
- Joukkoliikenteen operointikustannukset ovat 515,5 miljoonaa euroa. Operointikustannukset muodostavat 70,5 prosenttia HSL:n toimintamenoista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme