HSL:n tilapäiset opiskelijamatkakorttien päivityspisteet avautuvat elokuussa

HSL avaa opiskelijoille tarkoitetut ylimääräiset palvelupisteet Helsingin yliopiston Kaisa-kirjaston aulaan sekä Aalto-yliopistoon Otaniemeen.

Väliaikaisissa palvelupisteissä voi päivittää HSL:n matkakortille opiskelija-alennusoikeuden.
Otaniemen pisteessä voi myös ladata kortilleen kautta ja arvoa, Kaisa-kirjaston pisteessä ei. Uusia matkakortteja ei voi ostaa väliaikaisista pisteistä.

Väliaikaisiin palvelupisteisiin ovat tervetulleita kaikki opiskelijat oppilaitokseen katsomatta. Humanisti voi asioida Otaniemen pisteessä ja teekkari voi päivittää alennuksensa Kaisa-talossa. Asioida kannattaa aamuisin, sillä pisteissä on paljon kävijöitä ja ruuhkat ovat pahimmillaan iltapäivisin. Mitä aiemmin elokuussa korttinsa päivittää, sitä vähemmällä jonotuksella pääsee.

Opiskelija tarvitsee mukaansa joko huolellisesti täytetyn HSL:n opiskelijan alennuslippuhakemuksen oppilaitoksen leimalla ja allekirjoituksella tai HSL:n hyväksymän opiskelijakortin (SYL sininen kortti, SAMOK sininen kortti, OSKU ry, Suomen Lukiolaisten Liitto, LYYRA) voimassaolevalla lukuvuositarralla. Myös voimassa oleva digitaalinen opiskelijakortti FRANK hyväksytään.

30 vuotta täyttäneiltä opiskelijoilta sekä kaikilta kansanopiston vapaan sivistystyön linjoilla opiskelevilta edellytetään lisäksi Kelan tai Ahvenanmaan työmarkkina- ja opintopalveluviranomaisen myönteinen opintotukipäätös tai Kelan myönteinen kuntoutusrahapäätös.
Opintotueksi hyväksytään opintoraha ja/tai valtion takaama opintolaina. Opintorahakuukausien määrä on aika, jossa opinnot tulisi lainsäätäjän mielestä suorittaa.

Matkakortin päivityspisteet, syksy 2017

Helsingin yliopisto, Kaisa-talo
• 14.8.-8.9. ma-pe
• Avoinna klo 9-16 paitsi 28.8.-1.9. klo 9-18

Otaniemi, oppimiskeskuksen aula
• 21.8.-8.9. ma-pe klo 12-18

HSL:n palveluesimies Eija Luoto, puh. 040 519 4180

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.