HSL:n uusi hallitus ja tarkastuslautakunta on valittu

HSL:n yhtymäkokous nimitti kokouksessaan 30.6. kuntayhtymälle hallituksen ja tarkastuslautakunnan vuosille 2017 - 2021. Toimielinten kokoonpano määräytyy HSL:n perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien asukaslukujen ja kunnallisvaalien tuloksen perusteella. Kokoonpanossa on otettu huomioon myös sukupuolten välinen tasa-arvo.

Uuden hallituksen puheenjohtajana toimii kokoomuksen Tatu Rauhamäki Helsingistä.

HSL:n hallituksessa on 14 varsinaista jäsentä ja heillä kaikilla on henkilökohtainen varajäsen. Helsingillä on hallituksessa seitsemän varsinaista ja yhtä monta varaedustajaa. Espoolla on kolme varsinaista ja kaksi varaedustajaa. Vantaalla on kolme varsinaista ja yhtä monta varaedustajaa. Kirkkonummella on hallituksessa yksi varsinainen jäsen. Keravalta ja Sipoosta on hallituksessa varajäsen.

Uudessa hallituksessa on jäseninä ja varajäseninä viisi kokoomuksen, neljä vihreiden ja kaksi SDP:n edustajaa. Perussuomalaisilla, vasemmistoliitolla ja RKP:llä on kullakin yksi jäsen.

Hallituksen kokoonpanoon tulee pieniä muutoksia 1.1.2018, kun Siuntio ja Tuusula liittyvät kuntayhtymän jäseniksi. Tuusula nimeää tällöin hallitukseen yhden varajäsenen.

Tarkastuslautakuntaa johtaa Ilkka Malmivaara

Yhtymäkokous nimitti myös HSL:n tarkastuslautakunnan toimikaudeksi 2017- 2021.

Tarkastuslautakuntaan kuuluvat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kolme muuta jäsentä.

Tarkastuslautakunnan jäsenistä kolme on Helsingistä. Espoolla sekä Vantaalla on kummallakin yksi jäsen. Kaksi jäsenistä edustaa kokoomusta, kaksi vihreitä ja yksi SDP:tä. Kaikilla jäsenillä on henkilökohtaiset varajäsenet ao. kunnista.

Uuden tarkastuslautakunnan puheenjohtajana jatkaa kokoomuksen Ilkka Malmivaara Vantaalta.

Siuntion ja Tuusulan liittyminen kuntayhtymään ei vaikuta tarkastuslautakunnan kokoonpanoon.

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on arvioida sitä, ovatko kuntayhtymän hallinto, talous ja toiminta tarkoituksenmukaisesti järjestetty. Lautakunta myös seuraa HSL:n tavoitteiden toteutumista.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884

HSL:n Talous- ja hallintopalvelut -osaston johtaja Ilmari Mäkinen, puh. 050 364 8772

HSL uuden hallituksen pj. Tatu Rauhamäki. Kuvaaja Sini Pennanen/Sininen ajatus

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.