HSL:n uusi strategia tähtää erinomaiseen

HSL:n hallitus hyväksyi 12.12. HSL:n uuteen strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan pyrimme varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestamme maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi haemme myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä.

”Koska HSL on olemassa ensisijaisesti asiakkaitaan varten, tavoittelemme erinomaista asiakaskokemusta. Haluamme entistäkin selkeämmin nostaa asiakkaan ja hänen tarpeensa kaiken suunnittelun ja tekemisen keskiöön. Pyrimme tarjoamaan asiakkaille houkuttelevaa joukkoliikennettä ja palvelua”, Suvi Rihtniemi kuvailee uuden strategian keskeistä tavoitetta.

Helsingin seudun joukkoliikenne rakentuu jatkossakin tehokkaalle runkoverkolle, joka mahdollistaa nopean ja sujuvan liikkumisen. Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelu vahvistaa Helsingin seudun vetovoimaisuutta ja mahdollistaa tiiviin kaupunkirakenteen.

HSL:n toiminta on ennakoivaa ja perustuu monipuoliseen ja tehokkaaseen tiedon analysointiin. Hyödynnämme uutta teknologiaa ketterästi ja avoimesti. Ennakointi ja uudistuminen nojaavat jatkuvaan kehittymiseen ja muutoksiin varautumiseen jo ennakolta.

HSL tekee aktiivista yhteistyötä muiden kanssa. Haluamme olla vastuullinen, luotettava ja avoin yhteistyökumppani, joka osallistuu aktiivisesti uusien ja kestävien liikennepalveluiden kehittämiseen.

Lisäksi uudessa strategiassa korostuu joukkoliikenteen ja liikennejärjestelmän suunnittelun rahoituksen ennakoitavuus ja pitkäjänteisyys. Hyvä ja vastuullinen taloudenpito mahdollistaa kilpailukykyiset lippujen hinnat. Strategia korostaa HSL:n toiminnan kustannustehokkuutta ja läpinäkyvyyttä.

Uutta strategiaa on valmisteltu avoimesti ja keskustellen. Valmisteluun on kutsuttu mukaan sekä asiakkaita että sidosryhmien edustajia. HSL:n henkilöstö on osallistunut tiiviisti strategiatyöhön. Marraskuussa HSL järjesti hackthonien tyyliin ”Strackathonin”, jossa viisi joukkuetta laati 24 tunnin aikana omat ehdotuksensa HSL:n uudeksi strategiaksi. Valmistelutyön aikana kerättyjä ideoita ja palautteita on hyödynnetty laajasti toukokuussa alkaneessa strategian valmistelutyössä.

Nyt hallituksen hyväksymää strategiaa hyödynnetään tulevien vuosien toimintaa suunniteltaessa. lopullisesti strategian hyväksyy yhtymäkokous vuonna 2018.

Lisätietoja toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.4.201817.4.2018 12:40Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018524 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018 ratkaisu HSL:n hallitus ratkaisi tiistaina bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018. Mukana oli kaksi kilpailukohdetta. Helsingin bussiliikenne voitti ajettavakseen 31 auton liikenteen Helsingin linjoille 14, 17, 18, 18N ja 24. Nobina Finland voitti 17 auton liikenteen Herttoniemen suunnan linjoille 80, 81, 82, 82B ja 83. Molemmat yhtiöt liikennöivät jo nyt voittamiaan linjoja. Tarjoukset vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-2 Arabian ja Kalasataman alueen bussilinjojen muutokset Hallitus päätti vaihtoehdosta, jossa linja 55 kulkee Arabian kautta. Se tarjoaa vaihdottoman yhteyden Kalasatamaan Arabiasta, Vanhastakaupungista ja Koskelasta. Hallitus päätti myös