HSL:n verkkopalvelut uudistuvat

HSL:n kaikki verkkopalvelut löytyvät nyt yhdestä osoitteesta, kun Reittiopas on osa uutta hsl.fi-palvelua. Uudistunut palvelu otetaan käyttöön keskiviikkona 11.11.
HSL:n uusi verkkopalvelu on entistä henkilökohtaisempi, sillä palvelu suodattaa etusivun uutisia sen mukaan, mistä käyttäjä on kertonut olevansa kiinnostunut.

”Olemme tienneet jo pitkään, etteivät asiakkaamme halua käyttää kahta eri verkkopalvelua. Kaikki matkustamiseen tarvittavat palvelut pitäisi löytyä yhden käyttöliittymän alta. Nyt saamme tämän toiveen toteutettua, kun kaksi Suomen suosituinta liikenteen verkkopalvelua sulautuvat yhdeksi, entistä paremmaksi kokonaisuudeksi”, osastonjohtaja Mari Flink toteaa.

Uusi palvelu on entistä henkilökohtaisempi. Se tarjoaa käyttäjälle juuri hänelle oleellista tietoa, koska palvelu suodattaa etusivun uutisia sen mukaan, mistä käyttäjä on kertonut olevansa kiinnostunut. Etusivulle nostetaan käyttäjälle tärkeisiin alueisiin, pysäkkeihin ja linjoihin liittyvät muutokset ja muut ajankohtaiset asiat. Personoidut palvelut saa käyttöönsä, kun kirjautuu sivustolle HSL-tunnuksella.

”Olemme suunnitelleet uutta palvelua asiakkaiden tarpeet ja toiveet keskiössä ja testanneet suunnitelmia pitkin matkaa yhdessä asiakkaiden kanssa. Joukkoliikenteen käyttäjillä on erilaisia tarpeita ja kiinnostuksen kohteita, minkä takia palvelun henkilökohtaisuus on tärkeä parannus”, konseptin omistaja Heli Rautio kertoo.

Uudessa hsl.fi:ssä suositaan lyhyttä ja selkeää kerrontaa. Eri asiakasryhmille tarjotaan oikoreittejä juuri heille tärkeään tietoon. Matkustaminen-osio antaa yleiset ohjeet matkustamisen eri vaiheisiin: matkan suunnitteluun, lipun ostoon ja matkan tekoon sekä vinkkejä eri matkustustavoista ja uusista palveluista.

Reittiehdotus uudistuu monipuolisemmaksi

Reittioppaan reittihaku on heti uudistetun verkkopalvelun etusivulla. Oletusarvona se käyttää lähtöpaikkana nykyistä sijaintia. Hakuhistoria ja suosikkipaikat näkyvät molemmissa hakuruuduissa. Nopeimmin haun voi tehdä tallennettua suosikkipaikkaansa klikkaamalla.

”Reittiopas saa monia uusia ominaisuuksia, joita olemme kehittäneet ja testanneet yhdessä asiakkaiden kanssa. Uudistettu reittiehdotus näyttää matkan vaiheet entistä havainnollisemmin ja helpottaa sopivimman reitin valintaa”, johtava konseptin omistaja Niko Tynkkynen kertoo.

Uusi reittiehdotus tarjoaa pyöräilyn ja kävelyn reitit samassa listassa joukkoliikenteen kanssa. Kokonaan uutena vaihtoehtona on pyöräilyn yhdistäminen joukkoliikenteeseen.

Lähipysäkit ja linjat -valinta vie yhdellä klikkauksella lähialueen pysäkkiaikatauluihin ja näyttää ajoneuvot kartalla. Etenkin tutulla reitillä kartasta on helppo katsoa, minkä kulkuvälineen kyytiin kannattaa nousta, sillä kartalla näkyy oman sijainnin lisäksi vaikkapa lähellä olevat bussit.

Liikenne nyt ohjaa katsomaan kulkuvälinekohtaisia, tiettyä aluetta, yksittäistä linjaa tai pysäkkiä koskevia liikenne- ja häiriötiedotteita.

Palvelun kehittäminen jatkuu julkistamisen jälkeenkin ja tuomme sinne vaiheittain uusia ominaisuuksia ja palveluita. Yhtenä tärkeimmistä on kokonaan uusi osio, Osallistu ja vaikuta, johon nostamme kaikki käynnissä olevat suunnitelmat ja kyselyt, joihin toivomme asiakkaidemme osallistuvan.

johtava konseptin omistaja Niko Tynkkynen, puh. 040 718 5957
konseptin omistaja Heli Rautio, puh. 040 838 6633

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta