HSL:n vuosikertomus on julkaistu verkossa

HSL:n vuotta 2017 leimasivat länsimetron käyttöönotto, raitiolinjaston uudistus ja kaupunkipyörien määrän kolminkertaistuminen sekä suositun mobiililippusovelluksen laajennukset, kun käyttöön saatiin korttimaksaminen ja valikoimiin lastenliput ja vuorokausiliput. Sovellus on nyt ladattu yli 900 000 puhelimeen.

Matinkylä oli uusista metroasemista suosituin: sieltä nousi metroon vuodenvaihteessa keskimäärin 16 900 matkustajaa päivässä.

Asiakkaille tuotiin muitakin uusia tapoja kertalipun ostamiseen. Kertalipun voi ostaa ennakkoon kaikista myyntipisteistä sekä heti voimaan tulevan lipun Helsingin pysäköintiautomaateista. Uudet lipunmyyntikanavat tulivat tarpeeseen, kun lippujen myynti lähijunissa päättyi kesällä 2017.

HSL:n vuosi 2017 oli onnistunut myös lukujen valossa. Vaikka tulos oli 2,5 miljoonaa euroa alijäämäinen, se oli reilusti talousarviossa ennakoitua parempi. Matkustajamäärät kasvoivat yli 2 prosenttia. Lipputulot ylittivät talousarvion 4,1 prosentilla ja kasvoivat edellisestä vuodesta 7,9 prosenttia.

HSL uudisti strategiansa vuoden 2017 aikana. Uudistusta tehtiin yhteistyössä henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. ”Oli upeaa nähdä henkilöstön ja sidosryhmien vahva sitoutuminen HSL:n ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Strategiamme korostaa kestävää kehitystä, matkustajien sujuvaa arkea ja maailman toimivimman kaupunkiseudun kehittämistä”, Suvi Rihtniemi summaa.

HSL:llä on tärkeä rooli Helsingin seudun joukkoliikennepalveluiden kehittämisessä, kun uusi liikennepalvelulaki uudistaa liikkumista. HSL on jo avannut rajapinnat kertalippujen jälleenmyynnille ja jatkossa myös kausiliput tulevat mukaan.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!