HSL:n vuosikertomus on julkaistu verkossa

HSL:n vuotta 2017 leimasivat länsimetron käyttöönotto, raitiolinjaston uudistus ja kaupunkipyörien määrän kolminkertaistuminen sekä suositun mobiililippusovelluksen laajennukset, kun käyttöön saatiin korttimaksaminen ja valikoimiin lastenliput ja vuorokausiliput. Sovellus on nyt ladattu yli 900 000 puhelimeen.

Matinkylä oli uusista metroasemista suosituin: sieltä nousi metroon vuodenvaihteessa keskimäärin 16 900 matkustajaa päivässä.

Asiakkaille tuotiin muitakin uusia tapoja kertalipun ostamiseen. Kertalipun voi ostaa ennakkoon kaikista myyntipisteistä sekä heti voimaan tulevan lipun Helsingin pysäköintiautomaateista. Uudet lipunmyyntikanavat tulivat tarpeeseen, kun lippujen myynti lähijunissa päättyi kesällä 2017.

HSL:n vuosi 2017 oli onnistunut myös lukujen valossa. Vaikka tulos oli 2,5 miljoonaa euroa alijäämäinen, se oli reilusti talousarviossa ennakoitua parempi. Matkustajamäärät kasvoivat yli 2 prosenttia. Lipputulot ylittivät talousarvion 4,1 prosentilla ja kasvoivat edellisestä vuodesta 7,9 prosenttia.

HSL uudisti strategiansa vuoden 2017 aikana. Uudistusta tehtiin yhteistyössä henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. ”Oli upeaa nähdä henkilöstön ja sidosryhmien vahva sitoutuminen HSL:n ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Strategiamme korostaa kestävää kehitystä, matkustajien sujuvaa arkea ja maailman toimivimman kaupunkiseudun kehittämistä”, Suvi Rihtniemi summaa.

HSL:llä on tärkeä rooli Helsingin seudun joukkoliikennepalveluiden kehittämisessä, kun uusi liikennepalvelulaki uudistaa liikkumista. HSL on jo avannut rajapinnat kertalippujen jälleenmyynnille ja jatkossa myös kausiliput tulevat mukaan.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.10.20182.10.2018 14:12Tiedote

Jäsenkuntien lausunnot HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021 Hallitus merkitsi tiedoksi kuntien lausunnot HSL:n taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018555-2 Osavuosikatsaus 2/2018 HSL:n osavuosikatsaus tammi–elokuulta ennakoi talousarviota parempaa tulosta. Tätä selittävät etenkin kasvaneet matkustajamäärät ja lipputulojen suotuisa kehitys. Hallitus merkitsi tiedoksi osavuosikatsauksen 2/2018. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018555-3 Syysyhtymäkokouksen koolle kutsuminen 27.11.2018 Hallitus kutsui koolle syysyhtymäkokouksen 27.11.2018. Syysyhtymäkokouksen tehtäviin kuuluu muun muassa talousarvion, taloussuunnitelmien ja strategian sekä sitovat tavoitteet sisältävän toimintasuunnitelman hyväksyminen. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documen