HSL:n vuosikertomus on julkaistu verkossa

HSL:n vuotta 2017 leimasivat länsimetron käyttöönotto, raitiolinjaston uudistus ja kaupunkipyörien määrän kolminkertaistuminen sekä suositun mobiililippusovelluksen laajennukset, kun käyttöön saatiin korttimaksaminen ja valikoimiin lastenliput ja vuorokausiliput. Sovellus on nyt ladattu yli 900 000 puhelimeen.

Matinkylä oli uusista metroasemista suosituin: sieltä nousi metroon vuodenvaihteessa keskimäärin 16 900 matkustajaa päivässä.

Asiakkaille tuotiin muitakin uusia tapoja kertalipun ostamiseen. Kertalipun voi ostaa ennakkoon kaikista myyntipisteistä sekä heti voimaan tulevan lipun Helsingin pysäköintiautomaateista. Uudet lipunmyyntikanavat tulivat tarpeeseen, kun lippujen myynti lähijunissa päättyi kesällä 2017.

HSL:n vuosi 2017 oli onnistunut myös lukujen valossa. Vaikka tulos oli 2,5 miljoonaa euroa alijäämäinen, se oli reilusti talousarviossa ennakoitua parempi. Matkustajamäärät kasvoivat yli 2 prosenttia. Lipputulot ylittivät talousarvion 4,1 prosentilla ja kasvoivat edellisestä vuodesta 7,9 prosenttia.

HSL uudisti strategiansa vuoden 2017 aikana. Uudistusta tehtiin yhteistyössä henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. ”Oli upeaa nähdä henkilöstön ja sidosryhmien vahva sitoutuminen HSL:n ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Strategiamme korostaa kestävää kehitystä, matkustajien sujuvaa arkea ja maailman toimivimman kaupunkiseudun kehittämistä”, Suvi Rihtniemi summaa.

HSL:llä on tärkeä rooli Helsingin seudun joukkoliikennepalveluiden kehittämisessä, kun uusi liikennepalvelulaki uudistaa liikkumista. HSL on jo avannut rajapinnat kertalippujen jälleenmyynnille ja jatkossa myös kausiliput tulevat mukaan.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting