HSY aloittaa Hiekkaharjun vanhan vesitornin purun

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistää Hiekkaharjun vanhan vesitornin eli Tikkurilan vesitornin purkamisen Vantaalla. Tornin purku kestää noin vuoden. HSY:n hallitus hyväksyi purku-urakan hankinnan kokouksessaan 19.11.2021.

Hiekkaharjun vanha ja uusi vesitorni syksyllä 2021

HSY:n hallitus päätti tilata Tikkurilan vesitornin purun ja alueen ennallistamisen Fortum Waste Solutions Oy:ltä hankinnan verottoman kokonaisarvon ollessa enintään 5 890 000 euroa (alv 0 %). Urakkasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen urakka käynnistyy valmistelevilla töillä ja suunnitelman mukaan varsinainen purkutyö päästään aloittamaan suojaustelinetöiden valmistuttua alkuvuonna 2022.

- Otimme Hiekkaharjun uuden vesitornin käyttöön viime toukokuussa. Torni on toiminut hyvin turvaten Itä-Vantaan vedenjakelua ja siitä on tullut myös näyttävä osa kaupunkikuvaa, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Tommi Fred. Puramme huonokuntoisen vanhan tornin Vantaan kaupungilta saamamme purkuluvan mukaisesti, hän jatkaa.

Vesitornin purkusuunnittelun yhteydessä teetettiin selvitys purkutyön hiilijalanjäljen minimoinnista. Tarjouspyynnön laatupisteytyksessä kannustettiin urakoitsijoita esimerkiksi materiaalien uudelleenkäyttöön sekä uusiutuvan polttoaineen käyttöön autoissa ja työkoneissa.

Purku kestää noin vuoden

Noin vuoden kestävä purku-urakka tehdään turvallisesti huomioiden tornin sijainti rakennusten ja teiden läheisyydessä. Urakan aikana liikennemäärät lisääntyvät väliaikaisesti Talvikkitiellä ja Leinikkitiellä sekä lähiympäristössä. Purkutyön edetessä työmaalta kuuluu myös normaalia enemmän melua, josta voi olla haittaa lähialueen asukkaille sekä viereisen koulun oppilaille.

Vantaan kaupunki myönsi vanhalle tornille purkuluvan 18.12.2018. Kun torni on purettu, alue ennallistetaan. Ennallistamisen jälkeen HSY tulee luovuttamaan nyt vuokralla olevan alueen Vantaan kaupungille.

Tornin purkusivut: https://www.hsy.fi/vanhavesitorni

Lisätietoja: toimitusjohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

Hiekkaharjun vanha ja uusi vesitorni syksyllä 2021

Fosfori talteen jätevedestä ja vähemmän typpeä Itämereen30.11.2021 11:33:09 EET | Tiedote

Jätevedenpuhdistuksessa tarvitaan mekaanisia, kemiallisia ja biologisia menetelmiä, joiden avulla jätevedestä saadaan poistettua roskat sekä pääosa orgaanisesta aineesta, typestä ja fosforista. Tällä hetkellä on HSY:ssä on meneillään RAHI-hanke, jossa tutkitaan jäteveden ravinteiden ja hiilen kokonaisvaltaista talteenottoa ja kierrätystä sekä tuodaan teknologiat kohti käytännön sovelluksia. Jos jätevesi menisi sellaisenaan Suomenlahteen, sen sisältämät runsaat fosfori- ja typpiravinteet rehevöittäisivät voimakkaasti rannikkovesiämme. Tehokkaalla jätevedenpuhdistuksella suojelemme rannikkovesiämme ja Itämerta.

HSY:n hallituksen päätökset 19.11.202119.11.2021 10:41:05 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntie asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - Tikkurilan vanhan vesitornin purkaminen ja alueen ennallistaminen tilataan Fortum Waste Solutions Oy:ltä - laboratoriopalvelut jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon hankitaan MetropoliLab Oy:ltä - kalkkituotteet veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin hankitaan Nordkalk Oy Ab:ltä - urakoitsijaksi Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakentajanaukio - Alvarinaukio valittiin VM Suomalainen Oy - urakoitsijaksi Kivistö - Koillis-Espoo

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.11.202116.11.2021 15:04:24 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.11.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntien asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Tikkurilan vanhan vesitornin purku ja alueen ennallistaminen - laboratoriopalvelujen hankinta jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon - kalkkituotteiden hankinta veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakent

HSY ja Kierrätyskeskus edistävät yhdessä kiertotaloutta – uudenlainen palvelupiste aukeaa marraskuussa9.11.2021 08:43:00 EET | Tiedote

HSY ja Kierrätyskeskus aloittavat uuden kiertotaloutta edistävän yhteistyön marraskuussa. Vantaan Koivukylän Kierrätyskeskuksen yhteyteen avataan uusi Sortti-pienasema. Se helpottaa kaupunkilaisia pääsemään kätevästi eroon ylimääräisistä tavaroistaan. Jos tavara ei kelpaa sellaisenaan uudelleenkäyttöön, sen voi jättää Sortti-pienasemalle hyödynnettäväksi raaka-aineena tai energiana.