HSY aloittaa vesijohto- ja viemäröintiurakan Vantaan Vaaralassa

Långmossenille, Fazerintielle ja Länsimäentielle rakennetaan uutta vesihuoltoa alueen kasvavien tarpeiden kattamiseksi. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa urakan tiealueella kesäkuussa 2022. Töiden arvioitu päättymisajankohta on toukokuussa 2023. Urakoitsijana toimii VM Suomalainen Oy. Työt aiheuttavat liikennejärjestelyjä alueella.

Vantaan Vaaralaan rakennetaan uutta vesihuoltoa alueen kasvavien tarpeiden kattamiseksi.

Ojangon bussivarikon ja Vantaan Energian jätevoimalaitoksen laajennushankkeen myötä Ojangon alueella Vantaalla syntyy aiempaa enemmän jätevesiä. HSY rakentaa urakassa alueelle kapasiteetiltaan suuremman uuden paineviemärin sekä poistaa käytöstä vanhan jätevedenpumppaamon. Lisäksi urakassa rakennetaan uusi päävesijohtoyhteys Pitkäsuontieltä Länsimäentien kautta Fazerintielle Porvoonväylän alituksen kohdalle. Kokonaispituus urakalle on noin 2,1 km. Vesihuoltolinjojen reittivaihtoehdoista on valittu linjaus, joka ei kulje pohjavedenottoalueella.

Nyt rakennettaviin vesihuoltolinjoihin liittyvä Långmossenin jätevedenpumppaamo uusittiin erillisessä urakassa, joka valmistui maaliskuussa 2022. Samassa yhteydessä myös pumppaamon kapasiteettia kasvatettiin alueen kasvavaan tarpeeseen.

Uusi paineviemäri alittaa Kehä III:n. Kantatien alittavat paineviemärin asennustyöt eivät aiheuta poikkeusjärjestelyjä Kehä III:n liikenteelle.

Urakoitsija tiedottaa tarkemmin työn vaikutusalueella olevia kiinteistöjä. Poikkeuksellisista liikennejärjestelyistä tiedotetaan urakan edetessä työmaakyltein.

Ilman pienhiukkasten ja mustan hiilen leviäminen pääkaupunkiseudulla mallinnettu: liikenteen ja puunpolton päästöt korostuvat28.6.2022 08:36:29 EEST | Tiedote

Pienhiukkasten leviämistä ja pitoisuuksia selvitettiin mallinnuksen avulla pääkaupunkiseudulla. Mallinnuksen mukaan ilmanlaatu on pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti hyvä. Paikallisen liikenteen ja puunpolton päästöt sekä seudun ulkopuolelta kulkeutuvat ilmansaasteet nostavat kuitenkin ajoittain merkittävästi pienhiukkasten pitoisuuksia. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Ilmatieteen laitoksen selvitys sisälsi myös hiukkasissa olevien mustahiili- sekä bentso(a)pyreenipäästöjen leviämismallinnuksen. Mustaa hiiltä mallinnettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kaupunkitasolla Suomessa.

HSY:n hallituksen päätökset 17.6.202217.6.2022 10:36:09 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - urakoitsijaksi toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa valittiin GRK Infra Oyj - urakoitsijaksi vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 valittiin Putkistosaneeraus Eerola Oy - pääurakka rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo tilataan Peab Industri Oy:ltä - urakoitsijaksi Vesimiehentien ja Forsbackantien vesihuollon saneeraukseen valittiin VM Suomalainen Oy - luistiventtiilit ja kar

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.6.202214.6.2022 15:55:57 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.6.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausuntojen pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa - urakoitsijan valinta vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 - pääurakan tilaaminen rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo - luistiventtiilien ja ka