HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja Helsingistä – Onko kenties sinun pihasi tai parvekkeesi sopiva?

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin kahden vuoden ajaksi. Sopiva paikka on piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella. Mittauksia tehdään syksystä alkaen yhteensä noin 25 paikassa Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa, Vallilassa, Pakilassa ja Pirkkolassa.

Kaikkiin mittauspaikkoihin Helsingissä tulee noin maitopurkin kokoinen ja kaksi kiloa painava Vaisalan mittalaite (AQT420). Lisäksi joihinkin pihoille sijoitetaan myös noin 20 kiloa painava Pegasorin sensori.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla. Lisäksi tutkimuksissa hyödynnetään useita pienikokoisia mittalaitteita eli sensoreita.

- Syksyn kuluessa sijoitamme ilmanlaadun sensoreita kolmelle erilaiselle alueelle Helsinkiin. Sitä varten pyydämme nyt asukkailta ehdotuksia, minne mittalaitteita voisi laittaa. Sensoreiden avulla asukas saa samalla täsmätietoa juuri oman asuinalueensa ilmanlaadusta. Tällaista palvelua on harvoin tarjolla, joten tilaisuuteen kannattaa nyt tarttua, kertoo ilmansuojeluasiantuntija Katja Ohtonen HSY:stä.

Sopiva paikka sijaitsee vilkkaan kadun varressa tai pientaloalueella

HSY on kiinnostunut erityisesti seuraavista alueista: Jätkäsaari, Ruoholahti, Vallila, Pakila ja Pirkkola. Muitakin edellä mainittujen alueiden lähellä sijaitsevia mittauspaikan vaatimukset täyttäviä paikkoja voi ehdottaa.

Mittaukseen halutaan paikkoja, jotka sijaitsevat joko vilkasliikenteisellä alueella tai tiiviisti rakennetulla pientaloalueella. Sopiva paikka näille ilmanlaadun mittalaitteille on pihalla tai lasittamattomalla parvekkeella 1. tai 2. kerroksessa. Tapauskohtaisesti voidaan myös arvioida lasitettuja parvekkeita sijoituspaikkoina, jos mittalaitteen voi asentaa turvallisesti lasituksen ulkopuolelle.

Mittalaitteita on kahta erilaista mallia. Parvekkeille tulee maitopurkin kokoinen Vaisalan sensori. Pihalle voi tulla Vaisalan sensorin lisäksi myös metrin korkuinen, kapeahko mittalaite. Lisäksi osaan mittauspaikoista tulee myös pieni Vaisalan sääasema.

- Pientaloalueella mittauspaikkojen tulee olla mielellään pientalojen keskellä ja alueella, jossa poltetaan paljon puuta takoissa tai puukiukaissa. Lisäksi haemme paikkoja vilkkaiden katujen ja pääväylien varsilta, sisäpihoilta sekä suurten rakennustyömaiden läheisyydestä. Näin saamme tietoa juuri ilmanlaadun kannalta kiinnostavista kohteista, Ohtonen kuvailee.

Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti

Mittauspaikalle on tietyt vaatimukset, esimerkiksi sähköä tulee olla saatavilla. Lisätietoja muista mittauspaikan vaatimuksista ja ohjeet mittauspaikan ehdottamiseksi löytyvät osoitteesta hsy.fi/sensoripaikat. Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti.

Mittausverkko toteutetaan osana Healthy Outdoor Premises for Everyone (HOPE) -hanketta. Hankkeessa ovat mukana Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Ilmatieteen laitos, Forum Virium Helsinki, HSY, Vaisala Oyj ja Useless Company Oy. Hanke saa rahoitusta EU:n Urban Innovative Actions -ohjelmasta. Hankkeessa tuotetaan uutta ilmanlaadun täsmätietoa ja sen innovatiivista hyödyntämistä kaupunginosa- ja asukastasolla.

Joihinkin pientaloalueiden mittauspaikkoihin tulee myös Pegasorin mittalaite (AQTM Urban).

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.