HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja Helsingistä – Onko kenties sinun pihasi tai parvekkeesi sopiva?

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin kahden vuoden ajaksi. Sopiva paikka on piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella. Mittauksia tehdään syksystä alkaen yhteensä noin 25 paikassa Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa, Vallilassa, Pakilassa ja Pirkkolassa.

Kaikkiin mittauspaikkoihin Helsingissä tulee noin maitopurkin kokoinen ja kaksi kiloa painava Vaisalan mittalaite (AQT420). Lisäksi joihinkin pihoille sijoitetaan myös noin 20 kiloa painava Pegasorin sensori.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla. Lisäksi tutkimuksissa hyödynnetään useita pienikokoisia mittalaitteita eli sensoreita.

- Syksyn kuluessa sijoitamme ilmanlaadun sensoreita kolmelle erilaiselle alueelle Helsinkiin. Sitä varten pyydämme nyt asukkailta ehdotuksia, minne mittalaitteita voisi laittaa. Sensoreiden avulla asukas saa samalla täsmätietoa juuri oman asuinalueensa ilmanlaadusta. Tällaista palvelua on harvoin tarjolla, joten tilaisuuteen kannattaa nyt tarttua, kertoo ilmansuojeluasiantuntija Katja Ohtonen HSY:stä.

Sopiva paikka sijaitsee vilkkaan kadun varressa tai pientaloalueella

HSY on kiinnostunut erityisesti seuraavista alueista: Jätkäsaari, Ruoholahti, Vallila, Pakila ja Pirkkola. Muitakin edellä mainittujen alueiden lähellä sijaitsevia mittauspaikan vaatimukset täyttäviä paikkoja voi ehdottaa.

Mittaukseen halutaan paikkoja, jotka sijaitsevat joko vilkasliikenteisellä alueella tai tiiviisti rakennetulla pientaloalueella. Sopiva paikka näille ilmanlaadun mittalaitteille on pihalla tai lasittamattomalla parvekkeella 1. tai 2. kerroksessa. Tapauskohtaisesti voidaan myös arvioida lasitettuja parvekkeita sijoituspaikkoina, jos mittalaitteen voi asentaa turvallisesti lasituksen ulkopuolelle.

Mittalaitteita on kahta erilaista mallia. Parvekkeille tulee maitopurkin kokoinen Vaisalan sensori. Pihalle voi tulla Vaisalan sensorin lisäksi myös metrin korkuinen, kapeahko mittalaite. Lisäksi osaan mittauspaikoista tulee myös pieni Vaisalan sääasema.

- Pientaloalueella mittauspaikkojen tulee olla mielellään pientalojen keskellä ja alueella, jossa poltetaan paljon puuta takoissa tai puukiukaissa. Lisäksi haemme paikkoja vilkkaiden katujen ja pääväylien varsilta, sisäpihoilta sekä suurten rakennustyömaiden läheisyydestä. Näin saamme tietoa juuri ilmanlaadun kannalta kiinnostavista kohteista, Ohtonen kuvailee.

Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti

Mittauspaikalle on tietyt vaatimukset, esimerkiksi sähköä tulee olla saatavilla. Lisätietoja muista mittauspaikan vaatimuksista ja ohjeet mittauspaikan ehdottamiseksi löytyvät osoitteesta hsy.fi/sensoripaikat. Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti.

Mittausverkko toteutetaan osana Healthy Outdoor Premises for Everyone (HOPE) -hanketta. Hankkeessa ovat mukana Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Ilmatieteen laitos, Forum Virium Helsinki, HSY, Vaisala Oyj ja Useless Company Oy. Hanke saa rahoitusta EU:n Urban Innovative Actions -ohjelmasta. Hankkeessa tuotetaan uutta ilmanlaadun täsmätietoa ja sen innovatiivista hyödyntämistä kaupunginosa- ja asukastasolla.

Joihinkin pientaloalueiden mittauspaikkoihin tulee myös Pegasorin mittalaite (AQTM Urban).

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.