HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja Helsingistä – Onko kenties sinun pihasi tai parvekkeesi sopiva?

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin kahden vuoden ajaksi. Sopiva paikka on piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella. Mittauksia tehdään syksystä alkaen yhteensä noin 25 paikassa Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa, Vallilassa, Pakilassa ja Pirkkolassa.

Kaikkiin mittauspaikkoihin Helsingissä tulee noin maitopurkin kokoinen ja kaksi kiloa painava Vaisalan mittalaite (AQT420). Lisäksi joihinkin pihoille sijoitetaan myös noin 20 kiloa painava Pegasorin sensori.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla. Lisäksi tutkimuksissa hyödynnetään useita pienikokoisia mittalaitteita eli sensoreita.

- Syksyn kuluessa sijoitamme ilmanlaadun sensoreita kolmelle erilaiselle alueelle Helsinkiin. Sitä varten pyydämme nyt asukkailta ehdotuksia, minne mittalaitteita voisi laittaa. Sensoreiden avulla asukas saa samalla täsmätietoa juuri oman asuinalueensa ilmanlaadusta. Tällaista palvelua on harvoin tarjolla, joten tilaisuuteen kannattaa nyt tarttua, kertoo ilmansuojeluasiantuntija Katja Ohtonen HSY:stä.

Sopiva paikka sijaitsee vilkkaan kadun varressa tai pientaloalueella

HSY on kiinnostunut erityisesti seuraavista alueista: Jätkäsaari, Ruoholahti, Vallila, Pakila ja Pirkkola. Muitakin edellä mainittujen alueiden lähellä sijaitsevia mittauspaikan vaatimukset täyttäviä paikkoja voi ehdottaa.

Mittaukseen halutaan paikkoja, jotka sijaitsevat joko vilkasliikenteisellä alueella tai tiiviisti rakennetulla pientaloalueella. Sopiva paikka näille ilmanlaadun mittalaitteille on pihalla tai lasittamattomalla parvekkeella 1. tai 2. kerroksessa. Tapauskohtaisesti voidaan myös arvioida lasitettuja parvekkeita sijoituspaikkoina, jos mittalaitteen voi asentaa turvallisesti lasituksen ulkopuolelle.

Mittalaitteita on kahta erilaista mallia. Parvekkeille tulee maitopurkin kokoinen Vaisalan sensori. Pihalle voi tulla Vaisalan sensorin lisäksi myös metrin korkuinen, kapeahko mittalaite. Lisäksi osaan mittauspaikoista tulee myös pieni Vaisalan sääasema.

- Pientaloalueella mittauspaikkojen tulee olla mielellään pientalojen keskellä ja alueella, jossa poltetaan paljon puuta takoissa tai puukiukaissa. Lisäksi haemme paikkoja vilkkaiden katujen ja pääväylien varsilta, sisäpihoilta sekä suurten rakennustyömaiden läheisyydestä. Näin saamme tietoa juuri ilmanlaadun kannalta kiinnostavista kohteista, Ohtonen kuvailee.

Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti

Mittauspaikalle on tietyt vaatimukset, esimerkiksi sähköä tulee olla saatavilla. Lisätietoja muista mittauspaikan vaatimuksista ja ohjeet mittauspaikan ehdottamiseksi löytyvät osoitteesta hsy.fi/sensoripaikat. Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti.

Mittausverkko toteutetaan osana Healthy Outdoor Premises for Everyone (HOPE) -hanketta. Hankkeessa ovat mukana Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Ilmatieteen laitos, Forum Virium Helsinki, HSY, Vaisala Oyj ja Useless Company Oy. Hanke saa rahoitusta EU:n Urban Innovative Actions -ohjelmasta. Hankkeessa tuotetaan uutta ilmanlaadun täsmätietoa ja sen innovatiivista hyödyntämistä kaupunginosa- ja asukastasolla.

Joihinkin pientaloalueiden mittauspaikkoihin tulee myös Pegasorin mittalaite (AQTM Urban).

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.201914.6.2019 11:24:54 EESTTiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös lähettää perussopimuksen muuttamisehdotuksen HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma hyväksyttiin - sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella valittiin urakoitsijaksi Eerola-Yhtiöt Oy - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu tilataan M-Technology Oy:ltä - Turuntien runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Lähderannantie–Ratsukatu valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen tämän kevään seurantatilanteen. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.c

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.6.201911.6.2019 15:53:55 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.6.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös perussopimuksen muuttamisehdotuksen lähettämisestä HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma - kuljetusurakoitsijat sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu - Turuntien runkovesijohdon urakoitsija välille Lähderannantie–Ratsukatu. Hallitus saa tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopim