HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja Helsingistä – Onko kenties sinun pihasi tai parvekkeesi sopiva?

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin kahden vuoden ajaksi. Sopiva paikka on piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella. Mittauksia tehdään syksystä alkaen yhteensä noin 25 paikassa Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa, Vallilassa, Pakilassa ja Pirkkolassa.

Kaikkiin mittauspaikkoihin Helsingissä tulee noin maitopurkin kokoinen ja kaksi kiloa painava Vaisalan mittalaite (AQT420). Lisäksi joihinkin pihoille sijoitetaan myös noin 20 kiloa painava Pegasorin sensori.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla. Lisäksi tutkimuksissa hyödynnetään useita pienikokoisia mittalaitteita eli sensoreita.

- Syksyn kuluessa sijoitamme ilmanlaadun sensoreita kolmelle erilaiselle alueelle Helsinkiin. Sitä varten pyydämme nyt asukkailta ehdotuksia, minne mittalaitteita voisi laittaa. Sensoreiden avulla asukas saa samalla täsmätietoa juuri oman asuinalueensa ilmanlaadusta. Tällaista palvelua on harvoin tarjolla, joten tilaisuuteen kannattaa nyt tarttua, kertoo ilmansuojeluasiantuntija Katja Ohtonen HSY:stä.

Sopiva paikka sijaitsee vilkkaan kadun varressa tai pientaloalueella

HSY on kiinnostunut erityisesti seuraavista alueista: Jätkäsaari, Ruoholahti, Vallila, Pakila ja Pirkkola. Muitakin edellä mainittujen alueiden lähellä sijaitsevia mittauspaikan vaatimukset täyttäviä paikkoja voi ehdottaa.

Mittaukseen halutaan paikkoja, jotka sijaitsevat joko vilkasliikenteisellä alueella tai tiiviisti rakennetulla pientaloalueella. Sopiva paikka näille ilmanlaadun mittalaitteille on pihalla tai lasittamattomalla parvekkeella 1. tai 2. kerroksessa. Tapauskohtaisesti voidaan myös arvioida lasitettuja parvekkeita sijoituspaikkoina, jos mittalaitteen voi asentaa turvallisesti lasituksen ulkopuolelle.

Mittalaitteita on kahta erilaista mallia. Parvekkeille tulee maitopurkin kokoinen Vaisalan sensori. Pihalle voi tulla Vaisalan sensorin lisäksi myös metrin korkuinen, kapeahko mittalaite. Lisäksi osaan mittauspaikoista tulee myös pieni Vaisalan sääasema.

- Pientaloalueella mittauspaikkojen tulee olla mielellään pientalojen keskellä ja alueella, jossa poltetaan paljon puuta takoissa tai puukiukaissa. Lisäksi haemme paikkoja vilkkaiden katujen ja pääväylien varsilta, sisäpihoilta sekä suurten rakennustyömaiden läheisyydestä. Näin saamme tietoa juuri ilmanlaadun kannalta kiinnostavista kohteista, Ohtonen kuvailee.

Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti

Mittauspaikalle on tietyt vaatimukset, esimerkiksi sähköä tulee olla saatavilla. Lisätietoja muista mittauspaikan vaatimuksista ja ohjeet mittauspaikan ehdottamiseksi löytyvät osoitteesta hsy.fi/sensoripaikat. Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 14.6.2019 asti.

Mittausverkko toteutetaan osana Healthy Outdoor Premises for Everyone (HOPE) -hanketta. Hankkeessa ovat mukana Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Ilmatieteen laitos, Forum Virium Helsinki, HSY, Vaisala Oyj ja Useless Company Oy. Hanke saa rahoitusta EU:n Urban Innovative Actions -ohjelmasta. Hankkeessa tuotetaan uutta ilmanlaadun täsmätietoa ja sen innovatiivista hyödyntämistä kaupunginosa- ja asukastasolla.

Joihinkin pientaloalueiden mittauspaikkoihin tulee myös Pegasorin mittalaite (AQTM Urban).

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022