HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja – Onko kenties sinun asuinalueesi sopiva?

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii pääkaupunkiseudulta mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin vuodeksi. Sopiva paikka on joko piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella.

Kaikkiin mittauspaikkoihin tulee Vaisalan mittalaite. Se on noin maitopurkin kokoinen ja painaa 2 kg.

- Seuraamme pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla. Täydennämme tätä nykyistä ilmanlaadun mittausverkostoa uudenlaisilla, pienikokoisilla mittalaitteilla. Sitä varten pyydämme nyt asukkailta ehdotuksia, minne näitä mittalaitteita voisi sijoittaa. Asukas saa samalla täsmätietoa juuri oman asuinalueensa ilmanlaadusta, kertoo projektitutkija Nelli Kaski HSY:stä.

Sopiva paikka sijaitsee pientaloalueella tai vilkkaan kadun varressa

Mittaukseen halutaan paikkoja, jotka sijaitsevat joko tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaassa liikenneympäristössä. Sopiva paikka näille ilmanlaadun mittalaitteille on piha tai lasittamaton parveke 1. tai 2. kerroksessa. Mittalaitteita on kahta erilaista. Pientaloalueelle tulevat molemmat mittalaitteet ja vilkasliikenteiselle alueelle vain pienempi laite (ks. kuvat).

- Pientaloalueella mittauspaikan tulee olla mielellään keskellä pientaloaluetta, jossa poltetaan puuta. Liikenneympäristöistä haemme paikkaa aivan vilkkaan kadun varrelta. Näin saamme tietoa juuri ilmanlaadun kannalta kiinnostavista kohteista, Kaski kuvailee.

Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 13.11. asti

Oman ehdotuksensa mittauspaikasta voi toimittaa HSY:lle 13.11.2017 asti osoitteeseen ilmanlaatu@hsy.fi. Tämän jälkeen HSY:stä otetaan yhteyttä niihin henkilöihin, joiden ehdotukset vaikuttavat sopivilta mittauspaikoilta.

Mittausverkko toteutetaan osana Helsinki Metropolitan Air Quality Testbed (HAQT) -hanketta. Hankkeessa pääkaupunkiseudulle rakennetaan ensimmäisenä maailmassa uudenlainen, nykyistä verkkoa täydentävä, tiheä ilmanlaadun mittausjärjestelmä. Alueellisesti aiempaa kattavampien tietojen avulla on mahdollista kehittää entisestään ilmanlaatua parantavia toimia. Kerätty data tulee avoimesti kaikkien saataville ja sen avulla tietoa ilmanlaadusta voidaan esimerkiksi jakaa helposti kaupunkilaisille. HAQT-hanketta ovat toteuttamassa vuosina 2017–2019 Ilmatieteen laitos, Helsingin yliopisto, HSY, Vaisala Oyj, Pegasor Oy ja Pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiö. Hanke saa Uudenmaan liiton myöntämää AIKO-rahoitusta alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämiseen.

Lisätietoa:
- projektitutkija Nelli Kaski, nelli.kaski@hsy.fi, puh. 050 363 0220
- HAQT-hanke: haqt.fmi.fi
- Mittauspaikan vaatimukset: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Mittauspaikan vaatimukset:

HSY on kiinnostunut erityisesti seuraavista alueista, mutta muitakin mittauspaikan vaatimukset täyttäviä paikkoja voi ehdottaa:

Pientaloalueet:

• Laaksolahti
  • Pakila

Vilkasliikenteisten katujen lähialueet:

• Mannerheimintie (väliltä Korppaanmäentie - Hakamäentie)
  • Malmi: Kirkonkyläntie (väliltä Tapaninvainiontie - Malmin kauppatie)
  • Kivenlahti (Espoonlahdentie, Espoonlahdenranta, Kivenlahdenkatu) ja muut kerrostalovaltaiset Etelä-Espoon kaupunginosat
  • Myyrmäki: Vaskivuorentie (väliltä Raappavuorentie - Jönsaksentie), Raappavuorentie, Rajatorpantie, Myyrmäentie

Mittauspaikan muut vaatimukset:
1. Mittalaitteet tarvitsevat sähkön, mutta sähkönkulutus on vähäistä.
2. Katua voi pitää vilkkaasti liikennöitynä, jos sen liikennemäärä on noin 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa tai enemmän. Vilkkaan kadun varrella mittauspisteen on oltava ajoradasta enintään 10 metrin etäisyydellä ja 2–4 metrin korkeudella sekä ilkivallalta suojassa.
3. Mittalaitteen välittömässä läheisyydessä ei saa grillata tai tupakoida, koska se vaikuttaa mittaustulokseen.
4. Mittalaitteen pitää olla ulkotilassa eikä esimerkiksi lasitetun parvekkeen sisäpuolella.

Jos olet kiinnostunut, ilmoita osoitteeseen ilmanlaatu@hsy.fi:

• mahdollisen mittauspaikan osoite
  • yhteystietosi
  • kuvaile mittalaitteen sijoituspaikka ja liitä kuva, jos se on mahdollista. Vilkasliikenteisillä alueilla kerro talosi etäisyys lähimpään vilkasliikenteiseen katuun sekä mittauspaikan etäisyys maanpintaan. Pientaloalueella kerro, onko alueella havaittavissa puunpolttoa. Kerro myös, mistä mittalaite saa sähkön ja onko mittauspaikka ilkivallalta suojassa.
  • Huomioi mittauspaikan vaatimukset 3. ja 4.

Tietoja käytetään vain tähän tarkoitukseen eikä niitä luovuteta eteenpäin.

Pientaloalueille tulee myös Pegasorin mittalaite. Koko on 32 x 25 x 100 cm ja paino 20 kg.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

HSY:n hallituksen kokous 22.12.201722.12.2017 10:54Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.12.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2018 sovellettavat tonttien enimmäishinnat sekä lähettää ne edelleen hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakoitsijaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio valittiin Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon välillä Kirkonkyläntie–Yläkaskentie urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy - Heidehofin ja Ala-Tikkurilan runkovesijohtourakan osuudelle Heidehofintie–Juhtatie rakentamisurakan urakoitsijaksi valittiin E.M Pekkinen Oy - jätevedenpuhdistamon tarvitsema metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa selvityksen asumisessa syntyvän sako- ja umpikaivolietteen kul