HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja – Onko kenties sinun asuinalueesi sopiva?

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii pääkaupunkiseudulta mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin vuodeksi. Sopiva paikka on joko piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella.

Kaikkiin mittauspaikkoihin tulee Vaisalan mittalaite. Se on noin maitopurkin kokoinen ja painaa 2 kg.

- Seuraamme pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla. Täydennämme tätä nykyistä ilmanlaadun mittausverkostoa uudenlaisilla, pienikokoisilla mittalaitteilla. Sitä varten pyydämme nyt asukkailta ehdotuksia, minne näitä mittalaitteita voisi sijoittaa. Asukas saa samalla täsmätietoa juuri oman asuinalueensa ilmanlaadusta, kertoo projektitutkija Nelli Kaski HSY:stä.

Sopiva paikka sijaitsee pientaloalueella tai vilkkaan kadun varressa

Mittaukseen halutaan paikkoja, jotka sijaitsevat joko tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaassa liikenneympäristössä. Sopiva paikka näille ilmanlaadun mittalaitteille on piha tai lasittamaton parveke 1. tai 2. kerroksessa. Mittalaitteita on kahta erilaista. Pientaloalueelle tulevat molemmat mittalaitteet ja vilkasliikenteiselle alueelle vain pienempi laite (ks. kuvat).

- Pientaloalueella mittauspaikan tulee olla mielellään keskellä pientaloaluetta, jossa poltetaan puuta. Liikenneympäristöistä haemme paikkaa aivan vilkkaan kadun varrelta. Näin saamme tietoa juuri ilmanlaadun kannalta kiinnostavista kohteista, Kaski kuvailee.

Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 13.11. asti

Oman ehdotuksensa mittauspaikasta voi toimittaa HSY:lle 13.11.2017 asti osoitteeseen ilmanlaatu@hsy.fi. Tämän jälkeen HSY:stä otetaan yhteyttä niihin henkilöihin, joiden ehdotukset vaikuttavat sopivilta mittauspaikoilta.

Mittausverkko toteutetaan osana Helsinki Metropolitan Air Quality Testbed (HAQT) -hanketta. Hankkeessa pääkaupunkiseudulle rakennetaan ensimmäisenä maailmassa uudenlainen, nykyistä verkkoa täydentävä, tiheä ilmanlaadun mittausjärjestelmä. Alueellisesti aiempaa kattavampien tietojen avulla on mahdollista kehittää entisestään ilmanlaatua parantavia toimia. Kerätty data tulee avoimesti kaikkien saataville ja sen avulla tietoa ilmanlaadusta voidaan esimerkiksi jakaa helposti kaupunkilaisille. HAQT-hanketta ovat toteuttamassa vuosina 2017–2019 Ilmatieteen laitos, Helsingin yliopisto, HSY, Vaisala Oyj, Pegasor Oy ja Pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiö. Hanke saa Uudenmaan liiton myöntämää AIKO-rahoitusta alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämiseen.

Lisätietoa:
- projektitutkija Nelli Kaski, nelli.kaski@hsy.fi, puh. 050 363 0220
- HAQT-hanke: haqt.fmi.fi
- Mittauspaikan vaatimukset: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Mittauspaikan vaatimukset:

HSY on kiinnostunut erityisesti seuraavista alueista, mutta muitakin mittauspaikan vaatimukset täyttäviä paikkoja voi ehdottaa:

Pientaloalueet:

• Laaksolahti
  • Pakila

Vilkasliikenteisten katujen lähialueet:

• Mannerheimintie (väliltä Korppaanmäentie - Hakamäentie)
  • Malmi: Kirkonkyläntie (väliltä Tapaninvainiontie - Malmin kauppatie)
  • Kivenlahti (Espoonlahdentie, Espoonlahdenranta, Kivenlahdenkatu) ja muut kerrostalovaltaiset Etelä-Espoon kaupunginosat
  • Myyrmäki: Vaskivuorentie (väliltä Raappavuorentie - Jönsaksentie), Raappavuorentie, Rajatorpantie, Myyrmäentie

Mittauspaikan muut vaatimukset:
1. Mittalaitteet tarvitsevat sähkön, mutta sähkönkulutus on vähäistä.
2. Katua voi pitää vilkkaasti liikennöitynä, jos sen liikennemäärä on noin 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa tai enemmän. Vilkkaan kadun varrella mittauspisteen on oltava ajoradasta enintään 10 metrin etäisyydellä ja 2–4 metrin korkeudella sekä ilkivallalta suojassa.
3. Mittalaitteen välittömässä läheisyydessä ei saa grillata tai tupakoida, koska se vaikuttaa mittaustulokseen.
4. Mittalaitteen pitää olla ulkotilassa eikä esimerkiksi lasitetun parvekkeen sisäpuolella.

Jos olet kiinnostunut, ilmoita osoitteeseen ilmanlaatu@hsy.fi:

• mahdollisen mittauspaikan osoite
  • yhteystietosi
  • kuvaile mittalaitteen sijoituspaikka ja liitä kuva, jos se on mahdollista. Vilkasliikenteisillä alueilla kerro talosi etäisyys lähimpään vilkasliikenteiseen katuun sekä mittauspaikan etäisyys maanpintaan. Pientaloalueella kerro, onko alueella havaittavissa puunpolttoa. Kerro myös, mistä mittalaite saa sähkön ja onko mittauspaikka ilkivallalta suojassa.
  • Huomioi mittauspaikan vaatimukset 3. ja 4.

Tietoja käytetään vain tähän tarkoitukseen eikä niitä luovuteta eteenpäin.

Pientaloalueille tulee myös Pegasorin mittalaite. Koko on 32 x 25 x 100 cm ja paino 20 kg.

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin27.10.2017 09:45Tiedote

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi