HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja – Onko kenties sinun asuinalueesi sopiva?

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii pääkaupunkiseudulta mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin vuodeksi. Sopiva paikka on joko piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella.
Kaikkiin mittauspaikkoihin tulee Vaisalan mittalaite. Se on noin maitopurkin kokoinen ja painaa 2 kg.

- Seuraamme pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla. Täydennämme tätä nykyistä ilmanlaadun mittausverkostoa uudenlaisilla, pienikokoisilla mittalaitteilla. Sitä varten pyydämme nyt asukkailta ehdotuksia, minne näitä mittalaitteita voisi sijoittaa. Asukas saa samalla täsmätietoa juuri oman asuinalueensa ilmanlaadusta, kertoo projektitutkija Nelli Kaski HSY:stä.

Sopiva paikka sijaitsee pientaloalueella tai vilkkaan kadun varressa

Mittaukseen halutaan paikkoja, jotka sijaitsevat joko tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaassa liikenneympäristössä. Sopiva paikka näille ilmanlaadun mittalaitteille on piha tai lasittamaton parveke 1. tai 2. kerroksessa. Mittalaitteita on kahta erilaista. Pientaloalueelle tulevat molemmat mittalaitteet ja vilkasliikenteiselle alueelle vain pienempi laite (ks. kuvat).

- Pientaloalueella mittauspaikan tulee olla mielellään keskellä pientaloaluetta, jossa poltetaan puuta. Liikenneympäristöistä haemme paikkaa aivan vilkkaan kadun varrelta. Näin saamme tietoa juuri ilmanlaadun kannalta kiinnostavista kohteista, Kaski kuvailee.

Ehdotuksen mittauspaikasta voi toimittaa 13.11. asti

Oman ehdotuksensa mittauspaikasta voi toimittaa HSY:lle 13.11.2017 asti osoitteeseen ilmanlaatu@hsy.fi. Tämän jälkeen HSY:stä otetaan yhteyttä niihin henkilöihin, joiden ehdotukset vaikuttavat sopivilta mittauspaikoilta.

Mittausverkko toteutetaan osana Helsinki Metropolitan Air Quality Testbed (HAQT) -hanketta. Hankkeessa pääkaupunkiseudulle rakennetaan ensimmäisenä maailmassa uudenlainen, nykyistä verkkoa täydentävä, tiheä ilmanlaadun mittausjärjestelmä. Alueellisesti aiempaa kattavampien tietojen avulla on mahdollista kehittää entisestään ilmanlaatua parantavia toimia. Kerätty data tulee avoimesti kaikkien saataville ja sen avulla tietoa ilmanlaadusta voidaan esimerkiksi jakaa helposti kaupunkilaisille. HAQT-hanketta ovat toteuttamassa vuosina 2017–2019 Ilmatieteen laitos, Helsingin yliopisto, HSY, Vaisala Oyj, Pegasor Oy ja Pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiö. Hanke saa Uudenmaan liiton myöntämää AIKO-rahoitusta alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämiseen.

Lisätietoa:
- projektitutkija Nelli Kaski, nelli.kaski@hsy.fi, puh. 050 363 0220
- HAQT-hanke: haqt.fmi.fi
- Mittauspaikan vaatimukset: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Mittauspaikan vaatimukset:

HSY on kiinnostunut erityisesti seuraavista alueista, mutta muitakin mittauspaikan vaatimukset täyttäviä paikkoja voi ehdottaa:

Pientaloalueet:

• Laaksolahti
  • Pakila

Vilkasliikenteisten katujen lähialueet:

• Mannerheimintie (väliltä Korppaanmäentie - Hakamäentie)
  • Malmi: Kirkonkyläntie (väliltä Tapaninvainiontie - Malmin kauppatie)
  • Kivenlahti (Espoonlahdentie, Espoonlahdenranta, Kivenlahdenkatu) ja muut kerrostalovaltaiset Etelä-Espoon kaupunginosat
  • Myyrmäki: Vaskivuorentie (väliltä Raappavuorentie - Jönsaksentie), Raappavuorentie, Rajatorpantie, Myyrmäentie

Mittauspaikan muut vaatimukset:
1. Mittalaitteet tarvitsevat sähkön, mutta sähkönkulutus on vähäistä.
2. Katua voi pitää vilkkaasti liikennöitynä, jos sen liikennemäärä on noin 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa tai enemmän. Vilkkaan kadun varrella mittauspisteen on oltava ajoradasta enintään 10 metrin etäisyydellä ja 2–4 metrin korkeudella sekä ilkivallalta suojassa.
3. Mittalaitteen välittömässä läheisyydessä ei saa grillata tai tupakoida, koska se vaikuttaa mittaustulokseen.
4. Mittalaitteen pitää olla ulkotilassa eikä esimerkiksi lasitetun parvekkeen sisäpuolella.

Jos olet kiinnostunut, ilmoita osoitteeseen ilmanlaatu@hsy.fi:

• mahdollisen mittauspaikan osoite
  • yhteystietosi
  • kuvaile mittalaitteen sijoituspaikka ja liitä kuva, jos se on mahdollista. Vilkasliikenteisillä alueilla kerro talosi etäisyys lähimpään vilkasliikenteiseen katuun sekä mittauspaikan etäisyys maanpintaan. Pientaloalueella kerro, onko alueella havaittavissa puunpolttoa. Kerro myös, mistä mittalaite saa sähkön ja onko mittauspaikka ilkivallalta suojassa.
  • Huomioi mittauspaikan vaatimukset 3. ja 4.

Tietoja käytetään vain tähän tarkoitukseen eikä niitä luovuteta eteenpäin.

Pientaloalueille tulee myös Pegasorin mittalaite. Koko on 32 x 25 x 100 cm ja paino 20 kg.

HSY:n hallituksen päätökset 22.3.202422.3.2024 10:51:35 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen ja lähettää sen edelleen yhtymäkokouksen käsittelyyn. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - Kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle valittiin urakoitsijaksi yhdelle osa-alueelle Remeo Oy, yhdelle osa-alueelle STP Group Oy ja kahdelle osa-alueelle Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Hallitus päätti jättää pöydälle asian 6, HSY:n osallistuminen Vantaan ratikan alliansseihin. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Tiedotamme kokouksen jälkeen erillisellä tiedotteella HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http