HSY järjestää ylimääräisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen syys–lokakuussa 2022

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toteuttaa Espoossa ja Helsingissä 5.9.–10.10.2022 ylimääräisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen. Keräys on suunnattu erityisesti alueille, joilla ei ole pysyvää vaarallisen jätteen keräyspistettä. Palvelu on tarkoitettu kotitalousasiakkaille ja järjestetään nyt ensimmäistä kertaa erillisenä.

Vaarallisen jätteen keräysauton tunnistaa sen kylkiin maalatuista kuvituksista. Niiden tavoitteena on tehdä tunnetuksi kodeissa käytettäviä arkisia tuotteita, jotka ovat jätteenä vaarallisia ja jotka pitää toimittaa erillisiin vaarallisen jätteen keräyspisteisiin. Kuvitukset ovat Samuli Siiralan käsialaa.

Keräysauto kiertää Espoossa 5.–20.9. ja sillä on 40 pysähdyspaikkaa. Helsingissä pysähdyspaikkoja on 32 aikavälillä 21.9.–10.10. Asukkaat voivat maksutta tuoda keräykseen vaarallisia jätteitään kuten maalia, jäteöljyä, vanhentunutta bensiiniä, siivouskemikaaleja, loisteputkia ja energiansäästölamppuja, käyttämättä jääneitä aerosolipurkkeja ja -pulloja sekä kynsilakkaa. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisia jätteitä ei missään tapauksessa saa kaataa viemäriin, laittaa roskikseen tai etenkään heittää luontoon.

- Haluamme helpottaa vaarallisten jätteiden toimittamista keräykseen, jotta ne päätyvät asianmukaiseen käsittelyyn. Keräysalueen asukkailla kiinteät keräyspaikat ovat hankalimmin saavutettavissa, joten tuomme palvelun lähelle.Kevään keräysautokierrokselle tuotiin ennätyksellisen vähän vaarallista jätettä. Jos sitä on vielä jäänyt kotinurkkiin, nyt on hyvä tilaisuus päästä siitä eroon, jätehuollon käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen kannustaa.

Keräyskierroksen pysähdyspaikat ja aikataulut löytyvät HSY:n verkkosivuilta hsy.fi/vjkerayskierros. Syksyinen vaarallisen jätteen keräyskierros on nyt kokeilu, jossa HSY selvittää keräyksen toimivuutta ja asukkaiden kokemuksia siitä. Keräyskokeilun tulosten perusteella arvioidaan palvelun jatkamista tulevaisuudessa. Syksyn keräyksessä ei oteta vastaan sähkö- ja metalliromua kuten keväisin järjestettävässä keräysautokierroksessa.

Biojätteen keräys laajenee kaikkiin asuinkiinteistöihin HSY:n alueella23.9.2022 10:35:28 EEST | Tiedote

Uudet jätehuoltomääräykset laajentavat biojätteen erilliskeräyksen koskemaan kaikenkokoisia asuinkiinteistöjä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kotitalousjätteiden lajittelumahdollisuudet paranevat uudistuksen myötä noin 50 000 pienkiinteistössä. Uudistus astuu voimaan porrastetusti vuosien 2023–24 aikana, ja kaikkia pienkiinteistöasukkaita tiedotetaan siitä hyvissä ajoin etukäteen. Omaehtoinen kompostointi on vaihtoehto biojätteen erilliskeräykselle, mutta siihen sisältyy jatkossa ilmoitusvelvollisuus. Uudistuksen ja uusien palvelukokonaisuuksien ansiosta kotien seka- ja biojäteastioiden tyhjennysvälejä voi muuttaa joustavammiksi. Lisäksi kiinteistöjen omistamat, käsin siirrettävät jäteastiat korvataan HSY:n vuokra-astioilla niiden tullessa elinkaarensa päähän.

HSY:n hallituksen päätökset 23.9.202223.9.2022 10:30:36 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä uudet jätehuoltomääräykset. Ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu. Hallitus päätti esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n hallintosäännön hyväksyminen - talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Hämeentien (Kustaa Vaasan tie – Koskelantie) vesihuollon hankesuunnitelma - Kaisaniemenpuiston vesihuollon hankesuunnitelma - Laajasalon vesihuollon kapasiteetin parantamisen hankesuunnitelma - Haukilahden painepii

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.9.202220.9.2022 15:37:29 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.9.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa jätehuoltomääräysten hyväksymisestä. Jos määräykset hyväksytään, ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu. Hallitus päättää seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n hallintosäännön hyväksyminen - talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Hämeentien (