HSY käynnistää risunkeräyksen pienkiinteistöiltä toukokuussa

HSY kerää tänäkin keväänä risuja ja oksia pienkiinteistöiltä. Palvelu voidaan koronasta huolimatta toteuttaa turvallisesti. Keräys käynnistyy toukokuussa, mutta palvelu pitää tilata ennakkoon 23.4. mennessä. Keräyksen hinta on 80 euroa per noutopaikka.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden keräys on tarkoitettu alle 10 asuinhuoneiston kiinteistöille. Tänä vuonna keräys on ensisijaisesti tarkoitettu vantaalaisille. Vantaalaiset pienkiinteistöjen asukkaat saavat HSY:ltä keräystä koskevan kirjeen kotiinsa. Myös Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen asukkaat voivat halutessaan tilata palvelun. Risunkeräyspalvelu suunnataan vuorovuosin eri alueille pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

Risuja kerätään 10.–30. toukokuuta, ja mukaan mahtuu 1 200 ensimmäistä tilaajaa. Sitova tilaus on tehtävä viimeistään 23. huhtikuuta. Tilausohjeet löytyvät HSY:n lähettämästä kirjeestä tai verkkopalvelusta hsy.fi/risunkerays. Keräyksen hinta on 80 euroa per risukasa.

- Haluamme helpottaa ihmisten arkea tuomalla risunkeräyspalvelun kotiportille. Keväällä tyypillisesti tehdään pihatöitä, jolloin risu- ja oksajätettä syntyy paljon. Jos omaa jätettä ei kerry riittävästi, kannattaa kerätä yhteinen kasa naapureiden kanssa ja tilata sille yhteinen nouto, vinkkaa HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Keräys on hyvin suosittu palvelu. Vuonna 2020 HSY keräsi noin 490 tonnia risuja. Taajama-alueilla risuja ei saa polttaa eikä viedä metsiin tai yleisille viheralueille. HSY hakettaa risut hyötykäyttöön Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa.

Koronaturvallinen keräys

Risunkeräys on suunniteltu niin, että sen voi toteuttaa turvallisesti myös koronapandemian aikana. Keräyksen yhteydessä risuja noutavan työntekijän ja asiakkaan ei tarvitse olla kontaktissa. Lisäksi ulkona on helppo noudattaa turvavälejä.

Risut ja oksat on kerättävä yhteen kasaan tontin reunalle, näkyvälle paikalle korkeintaan viiden metrin päähän tiestä. Kasan on voitava olla paikallaan koko ilmoitetun keräysajan.

- Yhdellä keräyspaikalla voi olla risuja ja oksia jopa 30 m³ eli kuorma-autolavallisen verran. Keräämme puiden ja pensaiden karsinnassa ja leikkauksessa syntyvät risut, oksat ja rungot sekä orapihlajat, ruusut ja havut. Lehdet ja muu haravointijäte sen sijaan eivät kuulu tähän keräykseen, Nuutinen muistuttaa.

Asukkaat voivat myös itse viedä risuja maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille. Yksi kuorma risuja maksaa viisi euroa. Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Tarkista asemien aukioloajat verkkopalvelustamme hsy.fi/sorttiasemat.

www.hsy.fi/risunkerays

www.hsy.fi/sorttiasemat

HSY haluaa kiinteistöjen omistajat mukaan vesihuollon aluesaneeraukseen26.4.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa toukokuun alussa vesihuoltoverkoston saneerauksen Pitäjänmäen, Marttilan ja Reimarlan alueilla. Hankkeessa testataan uutta aluesaneerauksen toimintamallia, jossa myös kiinteistönomistajille tarjotaan mahdollisuus kunnostaa omat tonttijohtonsa HSY:n urakan yhteydessä. Mukaan lähteville kiinteistönomistajille on tarjolla erityinen taloudellinen etu.

HSY:n hallituksen päätökset 23.4.202123.4.2021 10:45:23 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Blominmäen itäisen valuma-alueen viemäröinnin hankesuunnitelman ja Kivikon Sortti-aseman uudistamisen hankesuunnitelman. Hallitus hyväksyi myös Digitalisaatio-ohjelman ja CEB-pankin kanssa tehtävän rahoitussopimuksen. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - jätehuollon kuljetuspalveluiden IT-järjestelmän toimittajaksi valittiin CGI - Ämmässuon eteläisen hyötykäyttökentän esirakentamistöiden urakoitsijaksi valittiin Louhintahiekka Oy - vesijohtoverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat aluemittakaivot hankitaan Oy Lining Ab:ltä - Metsäpirtin kompostointikentällä tarvittavat työkonepalvelut tilataan Ekolannoite Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen maaliskuulta. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti, asia 11 muutetun esityksen mukaan. HSY tiedottaa erillisillä tiedotteilla Blominmäen itäisen valuma-alueen viemär