HSY kerää 55 000 joulukuusta hyötykäyttöön – poista koristeet ja vie kuusi jätetilan läheisyyteen

HSY kerää kodeista vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Valtaosa kuusista viedään Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi, jolloin ne pystytään hyödyntämään tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

55 000 joulukuusesta saadaan noin 100 tonnia haketta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää joulukuuset tammi–helmikuun aikana asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä maksua.

Joulukuusi tulee jättää näkyville jätetilan tai -astioiden lähelle. Lisäksi on huolehdittava siitä, ettei kuusi tuki kulkuväyliä ja hankaloita liikkumista, joten sitä ei tule jättää sisälle jätetilaan. Kiinteistön tulisi myös varmistaa, ettei kuusien päälle kasata lunta.

- Keräämme vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Suurin osa kuusista kerätään biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Yksittäisen kuusen voi viedä maksutta myös HSY:n Sortti-asemalle tammikuun ajan. Joulukuuset viedään Espooseen Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi.

- Kuusista saadaan noin 100 tonnia haketta, joka voidaan käyttää tukiaineena biojätteen kompostoinnissa HSY:n biojätteen käsittelylaitoksessa. Kuusesta tulee poistaa kaikki koristeet ennen pois kantamista, muistuttaa HSY:n toimintovastaava Christoph Gareis.

Jos kiinteistöllä ei kerätä biojätettä, kuuset kerätään sekajäteastian tyhjennyksen yhteydessä. Tällöin ne päätyvät jätevoimalaan, jossa niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

Tekokuuset kiinteistön sekajäteastiaan tai Sortti-asemalle

Rikkinäinen tekokuusi, joka on valmistettu muovista ja metallista, tulee laittaa sekajäteastiaan. Jos tekokuusi ei mahdu kiinteistön sekajäteastiaan, sen voi viedä HSY:n Sortti-asemalle. Sortti-asemalla tekokuusesta veloitetaan sekajätehinnaston mukaisesti.

Kuusien keräyksestä: Käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen@hsy.fi

Kuusien käsittelystä: Toimintovastaava Christoph Gareis, puh. 040 8296 572, christoph.gareis@hsy.fi

Sortti-asemien yhteystiedot ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

55 000 joulukuusesta saadaan noin 100 tonnia haketta.

HSY:n hallituksen päätökset 22.1.202122.1.2021 11:51:31 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelman sekä maa-alueen vuokraamisen Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Laajalahti-Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijaksi valittiin GRK infra Oy parantamaan jätevesiviemäriverkostojen kapasiteettia sekä saneeraamaan ikääntyneet ja huonokuntoiset vesihuolto- ja hulevesiverkostot - Espoon KTK Oy valittiin tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin valittiin kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy ja kahdelle urakka-alueelle Auriga Oy - vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävä ne

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.1.202119.1.2021 16:15:28 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.1.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelmasta sekä maa-alueen vuokraamisesta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen - urakoitsijan valinta sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin - vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävän nestemäisen ferrisulfaatin hankinta - Laajalahti - Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijan valinta parantamaan jätevesi