HSY kerää risuja pienkiinteistöiltä Helsingissä toukokuussa

HSY kerää toukokuussa risuja ja oksia kiinteistöiltä Helsingissä. Keräys on tarkoitettu alle 10 asuinhuoneiston kiinteistöille. Keräyksen hinta on 80 euroa per noutopaikka.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää jälleen toukokuussa risuja ja oksia kiinteistöiltä. Keräys on tarkoitettu ensisijaisesti alle 10 asuinhuoneiston kiinteistöille Helsingissä. Näiden kiinteistöjen asukkaat ovat saaneet HSY:ltä keräystä koskevan kirjeen huhtikuun alussa. Myös muiden kaupunkien pienkiinteistöjen asukkaat voivat tiedustella HSY:ltä mahdollisuutta osallistua keräykseen. Keräyksen hinta on 80 euroa per noutopaikka.

- Toukokuu on tyypillinen kuukausi, jolloin siistitään pihoja. Me helpotamme ihmisten arkea tuomalla risunkeräyspalvelun kotiovelle. Keräys on ollut hyvin suosittua, sillä viime vuonna saimme risuja noin 390 tonnia, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Risuja kerätään 6.–26.5.2019 arkipäivisin kello 7–21. Mukaan pääsee 1200 ensimmäisenä keräyksen tilannutta kiinteistöä. Tilauksia otetaan vastaan 26. huhtikuuta asti. Tilausohjeet ovat HSY:n lähettämässä kirjeessä. Tietoja keräyksestä löytyy myös HSY:n verkkosivuilta, www.hsy.fi/risunkerays.

Kokoa yhteinen risukasa naapurin kanssa

Yhdellä keräyspaikalla voi olla risuja ja oksia enintään kuorma-autolavallisen verran eli maksimissaan noin 30 m3. Ne on koottava yhteen kasaan tontin reunalle korkeintaan viiden metrin päähän tiestä. Risukasan on voitava olla paikallaan kirjeessä ilmoitetun kahden viikon keräysajan. HSY hakettaa risut hyötykäyttöön Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa.

- Naapurit voivat sopia keskenään yhteisen risukasan kasaamisesta. Tällöin laskutamme vain tilauksen tehnyttä kiinteistöä yhdestä noudosta. Naapurit sopivat itse kustannusten jaosta, kertoo Nuutinen.

Asukkaat voivat myös itse viedä risuja maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille Kivikkoon, Konalaan, Ruskeasantaan, Ämmässuolle ja Jorvakseen ympäri vuoden. Yksi peräkärryllinen risuja maksaa viisi euroa. Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Sortti-asemat ovat avoinna arkisin kello 7–21. Ne palvelevat myös kolmena lauantaina 11.5., 18.5. ja 25.5. kello 9–16. Risuja ei saa polttaa taajama-alueilla eikä viedä metsiin tai yleisille viheralueille.

Tilaukset: www.hsy.fi/risunkerays tai puh. 09 1561 2110 (valitse valikosta numero 3), ma–pe klo 8.30—15.30.

www.hsy.fi/risunkerays
www.hsy.fi/sorttiasemat

Mediakyselyt:
Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 12.4.201912.4.2019 11:15:45 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen Helen Oy:n kanssa. Hallitus hyväksyi myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - muovikaivot tilataan Ahlsell Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.4.201910.4.2019 08:03:14 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.4.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen hyväksymisestä ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen hyväksymisestä. Hallitus päättää myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - muovikaivojen hankinta - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 12.4.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi