HSY kerää risuja pienkiinteistöiltä Helsingissä toukokuussa

HSY kerää toukokuussa risuja ja oksia kiinteistöiltä Helsingissä. Keräys on tarkoitettu alle 10 asuinhuoneiston kiinteistöille. Keräyksen hinta on 80 euroa per noutopaikka.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää jälleen toukokuussa risuja ja oksia kiinteistöiltä. Keräys on tarkoitettu ensisijaisesti alle 10 asuinhuoneiston kiinteistöille Helsingissä. Näiden kiinteistöjen asukkaat ovat saaneet HSY:ltä keräystä koskevan kirjeen huhtikuun alussa. Myös muiden kaupunkien pienkiinteistöjen asukkaat voivat tiedustella HSY:ltä mahdollisuutta osallistua keräykseen. Keräyksen hinta on 80 euroa per noutopaikka.

- Toukokuu on tyypillinen kuukausi, jolloin siistitään pihoja. Me helpotamme ihmisten arkea tuomalla risunkeräyspalvelun kotiovelle. Keräys on ollut hyvin suosittua, sillä viime vuonna saimme risuja noin 390 tonnia, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Risuja kerätään 6.–26.5.2019 arkipäivisin kello 7–21. Mukaan pääsee 1200 ensimmäisenä keräyksen tilannutta kiinteistöä. Tilauksia otetaan vastaan 26. huhtikuuta asti. Tilausohjeet ovat HSY:n lähettämässä kirjeessä. Tietoja keräyksestä löytyy myös HSY:n verkkosivuilta, www.hsy.fi/risunkerays.

Kokoa yhteinen risukasa naapurin kanssa

Yhdellä keräyspaikalla voi olla risuja ja oksia enintään kuorma-autolavallisen verran eli maksimissaan noin 30 m3. Ne on koottava yhteen kasaan tontin reunalle korkeintaan viiden metrin päähän tiestä. Risukasan on voitava olla paikallaan kirjeessä ilmoitetun kahden viikon keräysajan. HSY hakettaa risut hyötykäyttöön Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa.

- Naapurit voivat sopia keskenään yhteisen risukasan kasaamisesta. Tällöin laskutamme vain tilauksen tehnyttä kiinteistöä yhdestä noudosta. Naapurit sopivat itse kustannusten jaosta, kertoo Nuutinen.

Asukkaat voivat myös itse viedä risuja maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille Kivikkoon, Konalaan, Ruskeasantaan, Ämmässuolle ja Jorvakseen ympäri vuoden. Yksi peräkärryllinen risuja maksaa viisi euroa. Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Sortti-asemat ovat avoinna arkisin kello 7–21. Ne palvelevat myös kolmena lauantaina 11.5., 18.5. ja 25.5. kello 9–16. Risuja ei saa polttaa taajama-alueilla eikä viedä metsiin tai yleisille viheralueille.

Tilaukset: www.hsy.fi/risunkerays tai puh. 09 1561 2110 (valitse valikosta numero 3), ma–pe klo 8.30—15.30.

www.hsy.fi/risunkerays
www.hsy.fi/sorttiasemat

Mediakyselyt:
Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen(at)hsy.fi

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.