HSY kerää vuosittain yli 50 000 joulukuusta asuinkiinteistöistä

HSY kerää jätekatokseen jätetyt joulukuuset joulun jälkeen pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuuset voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemille tammikuun ajan.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää jätekatokseen tai sen läheisyyteen näkyvälle paikalle jätetyt joulukuuset joulun jälkeen asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä hintaa. Kuuset voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemille tammikuun ajan.

- Keräämme vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Kerättyjen joulukuusien määrässä ei ole viime vuosina tapahtunut suuria muutoksia, vaikka tekokuuset koristavat jo monen joulua, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Kuuset kerätään pääsääntöisesti biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä. Tällöin pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta kerätyt joulukuuset viedään Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen Ekomon biojätteen käsittelylaitokselle Espooseen. Siellä kuuset haketetaan. Hake käytetään pääasiassa tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Jos kiinteistöllä ei kerätä biojätettä, kuuset kerätään sekajätekuormiin. Kuusista noin neljäsosa, eli sekajäteastioiden tyhjennysten yhteydessä kerätyt kuuset, päätyy Vantaan jätevoimalaan. Siellä niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

HSY:llä on merkittävä rooli kiertotalouden edistämisessä. HSY kerää monipuolisesti eri jätteitä kodeista ja toimittaa jätteet kiertoon kustannustehokkaasti ja ympäristöä säästäen.

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 19.1.201819.1.2018 11:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 19.1.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen. Hallitus päätti myös hyväksyä Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvät suunnittelutoimeksiannot sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun ja Mechelininkadun runkovesijohtojen saneerauksen urakoitsijaksi valittiin Pohjola Rakennus Group PRG Oy - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 tilataan Haarla Oy:ltä - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019 tilataan KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 sekä ilmanlaadun seurannan ja mittausasemat vuonna 2018 ja ajantasaisen ilmanlaatukartan. Kokouksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

HSY:n hallituksen kokous 22.12.201722.12.2017 10:54Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.12.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2018 sovellettavat tonttien enimmäishinnat sekä lähettää ne edelleen hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakoitsijaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio valittiin Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon välillä Kirkonkyläntie–Yläkaskentie urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy - Heidehofin ja Ala-Tikkurilan runkovesijohtourakan osuudelle Heidehofintie–Juhtatie rakentamisurakan urakoitsijaksi valittiin E.M Pekkinen Oy - jätevedenpuhdistamon tarvitsema metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa selvityksen asumisessa syntyvän sako- ja umpikaivolietteen kul