HSY kerää vuosittain yli 50 000 joulukuusta asuinkiinteistöistä

HSY kerää jätekatokseen jätetyt joulukuuset joulun jälkeen pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuuset voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemille tammikuun ajan.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää jätekatokseen tai sen läheisyyteen näkyvälle paikalle jätetyt joulukuuset joulun jälkeen asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä hintaa. Kuuset voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemille tammikuun ajan.

- Keräämme vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Kerättyjen joulukuusien määrässä ei ole viime vuosina tapahtunut suuria muutoksia, vaikka tekokuuset koristavat jo monen joulua, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Kuuset kerätään pääsääntöisesti biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä. Tällöin pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta kerätyt joulukuuset viedään Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen Ekomon biojätteen käsittelylaitokselle Espooseen. Siellä kuuset haketetaan. Hake käytetään pääasiassa tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Jos kiinteistöllä ei kerätä biojätettä, kuuset kerätään sekajätekuormiin. Kuusista noin neljäsosa, eli sekajäteastioiden tyhjennysten yhteydessä kerätyt kuuset, päätyy Vantaan jätevoimalaan. Siellä niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

HSY:llä on merkittävä rooli kiertotalouden edistämisessä. HSY kerää monipuolisesti eri jätteitä kodeista ja toimittaa jätteet kiertoon kustannustehokkaasti ja ympäristöä säästäen.

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen(at)hsy.fi

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi