HSY korottaa maltillisesti vesi- ja jätehuollon maksuja 2022 - taustalla investoinnit ja inflaatio

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY korottaa maltillisesti vesi- ja jätehuollon maksuja vuodelle 2022. Kiinteistöjen jäteastioiden tyhjennyshinnat nousevat 1,2–1,3 prosenttia. Vesihuollon maksut nousevat keskimäärin 3,3 prosenttia. HSY:n hallitus päätti vuoden 2022 hinnat kokouksessaan 15.10.2021.

Helsingin seudun ympäristöpalvelujen jäsenkunnissa veden arvonlisäverollinen käyttömaksu nousee 1,53 eurosta 1,57 euroon kuutiometriltä. Käyttömaksut perustuvat kiinteistön käyttämän veden määrään. Jätevesimaksun arvonlisäverollinen maksu nousee 1,79 eurosta 1,85 euroon kuutiometriltä.

Vesihuollon perusmaksun arvonlisäverollinen yksikköhinta nousee 0,0213 eurosta 0,0221 euroon kerrosneliöltä. Kuukausittain veloitettavaan perusmaksuun vaikuttaa kiinteistön kerrosalan lisäksi sen käyttötarkoitus. Esimerkiksi 150 kerrosneliön omakotitalolle, jonka vuosittainen vedenkulutus on 180 m3, käyttö- ja perusmaksujen nousu on yhteensä noin 2 euroa kuukaudessa.

Vesihuollon palvelumaksut nousevat indeksikorotuksen eli 1,6 prosentin verran. Palvelumaksuja ovat esimerkiksi liitostöistä perittävät työ- ja materiaalikustannukset.

- Suuret investoinnit jätevedenpuhdistukseen ja vesihuoltoverkostojen saneeraukseen aiheuttavat maksuihin merkittävää korotuspainetta. Maksut ovat kuitenkin edelleen alhaiset muihin kaupunkeihin verrattuna, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Tommi Fred.

Jätehuollon hinnat nousevat maltillisesti

Kiinteistöjen jäteastioiden tyhjennyshinnat nousevat 1,2–1,3 prosenttia. Korotus tarkoittaa esimerkiksi omakotitalon vuosikustannuksiin 2,97 euron, 10 huoneiston kiinteistölle 19,91 euron ja 80 huoneiston kiinteistölle 78,67 euron lisäystä. HSY varautuu hintojen muutoksilla jätteen kuljetuksen ja käsittelyn kustannusten nousuun.

HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille sekajätettä edullisempaa. Vuodesta 2021 alkaen biojäte, muovi-, lasi- ja kartonkipakkaukset sekä pienmetalli on kerätty erikseen kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Kiinteistöiltä kerätyt jätteet HSY toimittaa hyödynnettäväksi joko materiaalina uusien tuotteiden raaka-aineeksi tai energiaksi.

- Asukkaat voivat itse vaikuttaa kiinteistöjen jätekustannuksiin kierrättämällä jätteet ja vähentämällä syntyvää jätemäärää. Lisäksi jäteastioiden koko ja tyhjennysrytmi kannattaa optimoida kiinteistön tarpeen mukaan, kannustaa Fred.

Kiinteistöjen jätemaksuilla katetaan myös kotitalouksien maksuttomia palveluita, kuten vaarallisen jätteen keräys, HSY:n kiertävät keräysautot, jäteneuvonta ja osa Sortti-asemien toiminnasta. Sortti-asemien hinnat pysyvät ennallaan ensi vuonna. Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen yksittäisiin hintoihin tehtiin pieniä korotuksia.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841, tommi.fred@hsy.fi

Fosfori talteen jätevedestä ja vähemmän typpeä Itämereen30.11.2021 11:33:09 EET | Tiedote

Jätevedenpuhdistuksessa tarvitaan mekaanisia, kemiallisia ja biologisia menetelmiä, joiden avulla jätevedestä saadaan poistettua roskat sekä pääosa orgaanisesta aineesta, typestä ja fosforista. Tällä hetkellä on HSY:ssä on meneillään RAHI-hanke, jossa tutkitaan jäteveden ravinteiden ja hiilen kokonaisvaltaista talteenottoa ja kierrätystä sekä tuodaan teknologiat kohti käytännön sovelluksia. Jos jätevesi menisi sellaisenaan Suomenlahteen, sen sisältämät runsaat fosfori- ja typpiravinteet rehevöittäisivät voimakkaasti rannikkovesiämme. Tehokkaalla jätevedenpuhdistuksella suojelemme rannikkovesiämme ja Itämerta.

HSY:n hallituksen päätökset 19.11.202119.11.2021 10:41:05 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntie asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - Tikkurilan vanhan vesitornin purkaminen ja alueen ennallistaminen tilataan Fortum Waste Solutions Oy:ltä - laboratoriopalvelut jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon hankitaan MetropoliLab Oy:ltä - kalkkituotteet veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin hankitaan Nordkalk Oy Ab:ltä - urakoitsijaksi Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakentajanaukio - Alvarinaukio valittiin VM Suomalainen Oy - urakoitsijaksi Kivistö - Koillis-Espoo

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.11.202116.11.2021 15:04:24 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.11.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntien asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Tikkurilan vanhan vesitornin purku ja alueen ennallistaminen - laboratoriopalvelujen hankinta jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon - kalkkituotteiden hankinta veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakent

HSY ja Kierrätyskeskus edistävät yhdessä kiertotaloutta – uudenlainen palvelupiste aukeaa marraskuussa9.11.2021 08:43:00 EET | Tiedote

HSY ja Kierrätyskeskus aloittavat uuden kiertotaloutta edistävän yhteistyön marraskuussa. Vantaan Koivukylän Kierrätyskeskuksen yhteyteen avataan uusi Sortti-pienasema. Se helpottaa kaupunkilaisia pääsemään kätevästi eroon ylimääräisistä tavaroistaan. Jos tavara ei kelpaa sellaisenaan uudelleenkäyttöön, sen voi jättää Sortti-pienasemalle hyödynnettäväksi raaka-aineena tai energiana.