HSYHSYHSYHSY

HSY kysyi ideoita lajittelun järjestämisestä kotona – nyt ideat testataan

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sai Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailuun lähes viisikymmentä ehdotusta. Kilpailu käytiin kahdessa sarjassa ja sen tavoitteena oli löytää urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin, helpottamaan lajittelua arjessa. Ideat arvioi monialainen tuomaristo. Voitokkaiksi ratkaisuiksi valittiin ReCube (Matti Heinonen, 1. sija), Carousel (Liubov Obraztcova, 2. sija) ja Fold (Isac Lindberg ja Jeremy Bengts, 3. sija). Lisäksi kunniamaininta myönnettiin ratkaisulle POI - Dekiru! Sorting system (Ngoc Nguyen ja Aiko Sakaguchi). Ratkaisuja testataan ja kehitetään kodeissa kevään aikana yhteistyössä muun muassa Y-Säätiön ja Espoon Asunnot Oy:n kanssa.

Kilpailun ensimmäiselle ja toiselle sijalle yltäneiden ratkaisuehdotusten tekijät Matti Heinonen ja Liubov Obraztcova ovat pariskunta, jotka osallistuivat kisaan omilla ratkaisuillaan. Tuplavoitto kotiin oli iloinen yllätys. "Erilaiset ideat johtivat siihen, että osallistuimme lopulta omilla ratkaisuillamme", toteaa Heinonen. Obraztcova jatkaa: "En saanut yöllä unta, koska monet ideat pyörivät lakkaamatta päässäni. Melkein herätin Matin. Heti aamulla aloin piirtää." Kilpailun tuomaristo arvioi ratkaisuehdotukset nimettöminä.

Yleisin este lajittelulle on tilan puute kotona

HSY:n tavoite on nostaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kotien jätteiden kierrätysaste 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Tässä asukkaiden osallistumisella on suuri merkitys – vain lajiteltuna arvokas materiaali kiertää. Jotta kierrätystavoitteet saavutetaankoteihin tarvitaan uusia, innovatiivisia ratkaisuja.

– Kyselytutkimuksemme mukaan jopa 36 prosenttia pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaista pitää merkittävimpänä esteenä lajittelulle sitä, ettei kotona ole tilaa monelle eri roska-astialle. Katse kannattaakin nostaa pois keittiön allaskaapista. Erilaisiin koteihin kaivataan uudenlaisia ja luovia ratkaisuja. Ne voivat sijaita keittiön sijaan vaikkapa eteisessä tai muissa kodin tiloissa. Olen iloinen, että saimme kilpailuun runsaasti hienoja ideoita, joita voimme nyt kehittää yhteistyössä asukkaiden ja yrittäjien kanssa valmiiksi tuotteiksi, kertoo HSY:n ryhmäpäällikkö ja kilpailutuomariston jäsen Sari Kemppainen.

Kilpailun voittoon ylsivät monikäyttöiset ja esteettiset lajitteluratkaisut

Ideakilpailun raskassarja suunnattiin erityisesti suunnittelijoille. Raskassarjaan osallistui 21 inspiroivaa ja arkea helpottavaa ratkaisuehdotusta, kaikkea kierrätyspenkin ja lajitteluseinän väliltä. Tuomariston valitsemissa voittajaratkaisuissa näkyi esteettisyys, toiminnallisuus, vastuullisuus ja moduloitavuus. Tuomaristossa oli jäseniä Metropolia Ammattikorkeakoulusta, Kekkilä Gardenista, Niimaar Oy:stä, HSY:ltä, Laatikkokaupasta ja Orthex Groupista.

Ideakilpailun ensimmäiselle sijalle ylsi Matti Heinosen ratkaisu ReCube. Tuomariston mukaan ReCube on pitkälle mietitty, monipuolinen ja esteettinen kestokaluste, joka soveltuu moduloitavana ratkaisuna erilaisiin koteihin myös kiintokalusteena.

– Inspiraatio syntyi Legoista. Luovuin ajatuksesta, että ratkaisun tulee vastata vain lajittelun tarpeisiin. Kuutiot voidaan koota penkiksi, kaapiksi tai keittiösaarekkeeksi, Heinonen kertoo.

Toinen sija myönnettiin Liubov Obraztcovan Carousel-ratkaisulle. Tuomaristo kuvaa Carouselin olevan kevytrakenteinen kodin kierrätysratkaisu, jossa lajittelu on otettu osaksi kodin näkyvää designia. Ratkaisussa on huomioitu myös tee se itse -näkökulma.

Kolmanneksi palkittiin Isac Lindbergin ja Jeremy Bengtsin ratkaisu Fold. Tätä ratkaisua tuomaristo kuvaa uudenlaiseksi siroksi ja skandinaaviseksi lajittelukalusteeksi seinälle tai lattialle.

Lisäksi Ngoc Nguyenin ja Aiko Sakaguchin POI - Dekiru! Sorting system sai kunniamaininnanTuomariston mukaan tämä japanilaisen minimalismikonseptin innoittama joka kodin ratkaisu soveltuu myös tee se itse -toteutukseen.

Kilpailun kevytsarja järjestettiin somehaasteena, mikä mahdollisti keskustelun synnyn ja hyvien ideoiden leviämisen jo kilpailun aikana. Facebook-päivityksessä annettiin 25 mainiota esimerkkiä ja ehdotusta kodin kierrätyspisteen järjestämiseen. Moni osallistuja kertoi hyödyntävänsä lajitteluun huonekaluja ja astioita, joita ei ole alun perin suunniteltu tähän käyttöön: esimerkiksi kenkäkaappia, lipastoja, pyykkikoreja ja perintökattiloita. Tuomaristo valitsi kevytsarjan voittajiksi Minna Rissasen, Hanna Talvitien ja Kristiina Vassieux’n inspiroivat ideat.

Ratkaisuja testataan kodeissa ja kehitetään yhdessä asukkaiden kanssa

Kevään aikana kierrätysratkaisuja testataan kodeissa, ja asukkaat antavat ideoita tuotteiden toiminnallisuuden parantamiseen ja tuotteistamiseen. Jatkokehittämisessä ovat mukana myös tuomaristossa toimineet kaupalliset toimijat: Kekkilä Garden, Laatikkokauppa, Niimaar Oy ja Orthex Group. Voittajaratkaisujen pilottiversiot toteutetaan koteihin Espoon Asunnot Oy:n ja Y-Säätiön kiinteistöissä.

– On mahdollista, että ideakilpailun ratkaisuja nähdään tulevaisuudessa kauppojen hyllyillä. Kodin kierrätyspisteeseen voi kuitenkin tehdä monia parannuksia myös pienillä muutoksilla. HSY kokoaa myöhemmin kilpailun sadon pohjalta asukkaille tee se itse -ohjeita, joiden avulla kierrätyksen saa kuntoon niin pienemmässä kuin suuremmassakin kodissa, iloitsee HSY:n projektipäällikkö Roosa Halonen.

Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailu

• HSY järjesti kilpailun 26.11.-31.12.2020.
  • Tuomaristossa toimivat Kaisa Hyyti (lehtori, Metropolia Ammattikorkeakoulu), Janne Kanervo (portfolio manager, Kekkilä Garden), Enni Karikoski (toimitusjohtaja, Niimaar Oy), Sari Kemppainen (ryhmäpäällikkö, HSY), Kirsi Pitkänen (toimitusjohtaja, Laatikkokauppa) ja Alexander Rosenlew (toimitusjohtaja, Orthex Group).
  • Kilpailun raskassarjan kolme parasta ratkaisua palkittiin rahapalkinnoin: 1. sija 2 000 €, 2. sija 1 000 €, 3. sija 750 €. Kevytsarjassa ideat kerättiin somehaasteen muodossa ja voittajat palkittiin ruokalahjakorteilla tai mahdollisuudella saada yksi kilpailun voitokkaista kierrätysratkaisuista kotiinsa.

CircularHoodFood-hanke

Ideakilpailu on osa CircularHoodFood-hanketta. 6Aika: CircularHoodFood Kiertotalous kaupunkikortteleissa – ruoan vähähiilisyys, urbaani tuotanto ja biojätteen kierto -hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa ja saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Hanke edistää hiilineutraalin kaupunkiympäristön ja kestävän ruokajärjestelmän syntymistä, ruoan hiilijalanjäljen pienenemistä sekä vauhdittaa aiheeseen liittyvän uuden liiketoiminnan, yhteistyön ja ratkaisujen syntymistä. Hanke kestää vuoden 2021 loppuun asti.

HSY:n projektipäällikkö Roosa Halonen
roosa.halonen@hsy.fi

Kunniamaininnan sai POI Dekiru! -lajittelujärjestelmä. "Idea syntyi toiveesta tuoda vaihtoehtoinen kierrätystapa Suomen kaupunkiseutujen pienille asunnoille", kertovat Ngoc Nguyen ja Aiko Sakaguchi.
Kilpailun kolmannelle sijalle yltäneen Fold -ratkaisun tekijät Isac Lindberg ja Jeremy Bengts kertovat käyttäneensä suunnittelussa erilaisia modulaarisia ratkaisuja. "Alusta alkaen tavoitteenamme oli luoda ratkaisu, joka sopii jokaiseen kotiin."

Fosfori talteen jätevedestä ja vähemmän typpeä Itämereen30.11.2021 11:33:09 EET | Tiedote

Jätevedenpuhdistuksessa tarvitaan mekaanisia, kemiallisia ja biologisia menetelmiä, joiden avulla jätevedestä saadaan poistettua roskat sekä pääosa orgaanisesta aineesta, typestä ja fosforista. Tällä hetkellä on HSY:ssä on meneillään RAHI-hanke, jossa tutkitaan jäteveden ravinteiden ja hiilen kokonaisvaltaista talteenottoa ja kierrätystä sekä tuodaan teknologiat kohti käytännön sovelluksia. Jos jätevesi menisi sellaisenaan Suomenlahteen, sen sisältämät runsaat fosfori- ja typpiravinteet rehevöittäisivät voimakkaasti rannikkovesiämme. Tehokkaalla jätevedenpuhdistuksella suojelemme rannikkovesiämme ja Itämerta.

HSY:n hallituksen päätökset 19.11.202119.11.2021 10:41:05 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntie asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - Tikkurilan vanhan vesitornin purkaminen ja alueen ennallistaminen tilataan Fortum Waste Solutions Oy:ltä - laboratoriopalvelut jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon hankitaan MetropoliLab Oy:ltä - kalkkituotteet veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin hankitaan Nordkalk Oy Ab:ltä - urakoitsijaksi Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakentajanaukio - Alvarinaukio valittiin VM Suomalainen Oy - urakoitsijaksi Kivistö - Koillis-Espoo

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.11.202116.11.2021 15:04:24 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.11.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntien asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Tikkurilan vanhan vesitornin purku ja alueen ennallistaminen - laboratoriopalvelujen hankinta jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon - kalkkituotteiden hankinta veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakent

HSY ja Kierrätyskeskus edistävät yhdessä kiertotaloutta – uudenlainen palvelupiste aukeaa marraskuussa9.11.2021 08:43:00 EET | Tiedote

HSY ja Kierrätyskeskus aloittavat uuden kiertotaloutta edistävän yhteistyön marraskuussa. Vantaan Koivukylän Kierrätyskeskuksen yhteyteen avataan uusi Sortti-pienasema. Se helpottaa kaupunkilaisia pääsemään kätevästi eroon ylimääräisistä tavaroistaan. Jos tavara ei kelpaa sellaisenaan uudelleenkäyttöön, sen voi jättää Sortti-pienasemalle hyödynnettäväksi raaka-aineena tai energiana.