HSY laajentaa muovipakkausten keräystä pääkaupunkiseudulla

HSY laajentaa muovipakkausten keräystä asuinkiinteistöiltä syyskuusta alkaen. Keräykseen voivat liittyä kaikki pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asuinkiinteistöt. Muovipakkauksia ovat muun muassa sampoopullot, jogurttipurkit, muovipussit sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY laajentaa muovipakkausten keräystä syyskuusta alkaen. Keräyksen voivat tilata kaikki pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asuinkiinteistöt. Muovipakkausten keräyksellä kiinteistöt voivat vähentää jätekustannuksia ja edistää materiaalikierrätystä. Muovipakkausten keräys maksaa kolmanneksen vähemmän kuin sekajätteen keräys. HSY aloitti vuoden 2016 keväällä muovipakkausten keräyksen kokeiluna noin 3200 kiinteistöltä.

- On tärkeää, että muovipakkausten keräysastiaan laitetaan oikeaa jätettä. Siten saamme materiaalin mahdollisimman hyvin kiertoon. Jotta asukkaat tunnistavat muovipakkaukset, HSY:ltä voi tilata kuvallisen lajitteluohjeen, myös ruotsiksi ja englanniksi. Toivomme, että isännöitsijät tilaavat meiltä lisäksi maksuttoman kuvallisen ohjeen jätetilaan ja porrastiedotteen rappukäytävään, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen.

Muovipakkauksen keräysastiaan saa laittaa erilaisia elintarvikepakkauksia, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset. Pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset sekä muovipullot, -kanisterit ja -purkit ovat myös muovipakkauksia. Näiden lisäksi astiaan voi laittaa muovikassit, -pussit ja -kääreet. HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jateopas voi tarkistaa, kuuluuko jäte muovipakkausten keräysastiaan.

Kerätystä muovista kukkaruukkuja ja ämpäreitä

Muovipakkaukset käytetään uusien muovituotteiden raaka-aineena. Näin materiaali saadaan uudelleen kiertoon, osaksi kiertotaloutta. Muovipakkausten hyödyntämisestä vastaa Suomen Uusiomuovi Oy. Se edustaa yrityksiä, jotka pakkaavat tai tuovat pakattuja tuotteita Suomeen.

Kerätyt muovipakkaukset kuljetetaan Riihimäelle Fortumin muovinjalostuslaitokselle käsiteltäväksi ja sieltä teollisuudelle kierrätettäväksi. Kerätystä muovista valmistetaan esimerkiksi muovikasseja, kukkaruukkuja ja ämpäreitä.

Kiinteistökeräys: käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

Muovipakkausten lajittelu: erityisasiantuntija Sari Kemppainen, puh. 0400 332 551, sa-ri.kemppainen(at)hsy.fi

www.hsy.fi/muovipakkaukset

Infolaatikko:

Muovipakkausten keräykseen saa laittaa
- elintarvikkeiden tyhjät muoviset pakkaukset, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset
- pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset
- muovipullot, -kanisterit ja -purkit – mieluiten litistettyinä
- muovikassit, -pussit ja -kääreet.

Muovipakkausten keräykseen ei saa laittaa
- muita muoviesineitä kuten leluja tai muita materiaaleja kuten lahjapaperia
- PVC-pakkauksia, ne tunnistaa merkinnästä 03
- vaarallisten aineiden jäämiä, kuten maalia, kemikaaleja, öljyä tai lääkkeitä, sisältäviä purkkeja ja tölkkejä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.9.201720.9.2017 08:04Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.9.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle. Hallitus päättää myös osaltaan HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman 2017–2026 hyväksymisestä sekä kuljetus- ja kaivupalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa osavuosikatsauksen tammi-elokuulta sekä yhteenvedon jäsenkuntien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2018–2020. Hallitus saa tiedoksi myös pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uudet haasteet ja Ilmastoviisas asuminen -asuntoraportin Helsingin seudulta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen aiesopimuksesta koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista ja pää

Älä ole Trash Test Dummy – vie maalit ja öljyt vaarallisen jätteen keräykseen maksutta!18.9.2017 09:30Tiedote

HSY selvitti vuonna 2016 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaiden näkemyksiä jätteiden lajittelusta. Kyselyn mukaan vain vähän yli puolet 18–25-vuotiaista kertoo lajittelevansa vaaralliset jätteet aina tai melko usein. Vanhemmissa ikäryhmissä, esimerkiksi 39–45-vuotiaiden kohdalla, näin toimii yli 70 % vastaajista. Kyselyyn vastasi 1012 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukasta, ja sen toteutti Innolink Research.

HSY:n hallituksen kokous 25.8.201725.8.2017 11:21Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 25.8.2017 Hallitus päätti muun muassa Blominmäen viemäritunneleiden rakenteiden ja rakennelmien sijoittamisesta Suomenojan puhdistamon alueelle ja nimetä jäsenkuntien asiantuntijajäsenet hallituksen kokouksiin. Hallitus valitsi Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakan tarjoajiksi seuraavat urakoitsijat: ‒ YIT Rakennus Oy‒ Lemminkäinen Infra Oy ‒ Ryhmittymä: Skanska Infra Oy ja Skanska Talotekniikka Oy. Jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi valittiin seuraavat toimijat:‒ vaihtolavojen kuljetus ja tyhjennys koko HSY:n toimialueella Lassila & Tikanoja Oyj‒ sekajätteiden keräys ja kuljetus nosturityönä Espoossa ja Kirkkonummella Remeo Oy, Helsingissä, Vantaalla ja Helsingissä Tumik Oy‒ biojätteen keräys ja kuljetus nosturiautotyönä koko HSY:n toimialueella Remeo Oy ‒ sekajätteen keräys ja kuljetus takakuormaustyönä koko Kirkkonummella Renonorden Oy. Hallitus jätti pöydälle vesihuollon kehit