HSY laajentaa muovipakkausten keräystä pääkaupunkiseudulla

HSY laajentaa muovipakkausten keräystä asuinkiinteistöiltä syyskuusta alkaen. Keräykseen voivat liittyä kaikki pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asuinkiinteistöt. Muovipakkauksia ovat muun muassa sampoopullot, jogurttipurkit, muovipussit sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY laajentaa muovipakkausten keräystä syyskuusta alkaen. Keräyksen voivat tilata kaikki pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asuinkiinteistöt. Muovipakkausten keräyksellä kiinteistöt voivat vähentää jätekustannuksia ja edistää materiaalikierrätystä. Muovipakkausten keräys maksaa kolmanneksen vähemmän kuin sekajätteen keräys. HSY aloitti vuoden 2016 keväällä muovipakkausten keräyksen kokeiluna noin 3200 kiinteistöltä.

- On tärkeää, että muovipakkausten keräysastiaan laitetaan oikeaa jätettä. Siten saamme materiaalin mahdollisimman hyvin kiertoon. Jotta asukkaat tunnistavat muovipakkaukset, HSY:ltä voi tilata kuvallisen lajitteluohjeen, myös ruotsiksi ja englanniksi. Toivomme, että isännöitsijät tilaavat meiltä lisäksi maksuttoman kuvallisen ohjeen jätetilaan ja porrastiedotteen rappukäytävään, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen.

Muovipakkauksen keräysastiaan saa laittaa erilaisia elintarvikepakkauksia, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset. Pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset sekä muovipullot, -kanisterit ja -purkit ovat myös muovipakkauksia. Näiden lisäksi astiaan voi laittaa muovikassit, -pussit ja -kääreet. HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jateopas voi tarkistaa, kuuluuko jäte muovipakkausten keräysastiaan.

Kerätystä muovista kukkaruukkuja ja ämpäreitä

Muovipakkaukset käytetään uusien muovituotteiden raaka-aineena. Näin materiaali saadaan uudelleen kiertoon, osaksi kiertotaloutta. Muovipakkausten hyödyntämisestä vastaa Suomen Uusiomuovi Oy. Se edustaa yrityksiä, jotka pakkaavat tai tuovat pakattuja tuotteita Suomeen.

Kerätyt muovipakkaukset kuljetetaan Riihimäelle Fortumin muovinjalostuslaitokselle käsiteltäväksi ja sieltä teollisuudelle kierrätettäväksi. Kerätystä muovista valmistetaan esimerkiksi muovikasseja, kukkaruukkuja ja ämpäreitä.

Kiinteistökeräys: käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

Muovipakkausten lajittelu: erityisasiantuntija Sari Kemppainen, puh. 0400 332 551, sa-ri.kemppainen(at)hsy.fi

www.hsy.fi/muovipakkaukset

Infolaatikko:

Muovipakkausten keräykseen saa laittaa
- elintarvikkeiden tyhjät muoviset pakkaukset, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset
- pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset
- muovipullot, -kanisterit ja -purkit – mieluiten litistettyinä
- muovikassit, -pussit ja -kääreet.

Muovipakkausten keräykseen ei saa laittaa
- muita muoviesineitä kuten leluja tai muita materiaaleja kuten lahjapaperia
- PVC-pakkauksia, ne tunnistaa merkinnästä 03
- vaarallisten aineiden jäämiä, kuten maalia, kemikaaleja, öljyä tai lääkkeitä, sisältäviä purkkeja ja tölkkejä.

HSY:n hallituksen kokous 16.2.201816.2.2018 10:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 16.2.2018 Hallitus päätti muun muassa valita Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijaksi Sähköarina Oy:n. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 09 1561 2412, 040 593 6346 www.hsy.fi

HSY palkitsi Hilton Helsinki Strandin ja erityisopettaja Jukka-Pekka Anttisen jätteen vähentämisestä15.2.2018 13:58Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on jakanut Vuoden Petraaja 2017 -palkinnon Hilton Helsinki Strandille. Lisäksi Käpylän peruskoulun erityisopettaja Jukka-Pekka Anttiselle myönnettiin kunniamaininta. Palkinto myönnetään toimijalle, joka on vähentänyt merkittävästi jätemääräänsä ja edistänyt materiaalitehokkuutta ja siten osallistunut vähähiilisen yhteiskunnan rakentamiseen. HSY jakoi palkinnon torstaina 15. helmikuuta pidetyssä Helsingin seudun ilmastoseminaarissa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.2.201814.2.2018 07:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.2.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijan valinnasta ja saa tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 16.2.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi