HSY mallintaa Ämmässuon Ekomon materiaalivirrat ainutlaatuisella työkalulla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa Ämmässuon Ekomo ekoteollisuuskeskuksen materiaalivirtoja ja energia- ja vesitaseita uudella materiaalivirtojen hallintatyökalulla. Ainutlaatuinen työkalu tuottaa tarkkoja tietoja esimerkiksi erilaisten jätteiden hyödyntämisasteista. Työkalun avulla monimutkaista jätteiden ja materiaalivirtojen käsittelyn kokonaisuutta voidaan hallita ja näin hyödyntää jätteitä ja energiaa entistä tarkemmin. HSY:n tähtäimessä on materiaalivirtojen entistä tarkempi hyödyntäminen sekä energiatehokkuuden ja ympäristön tilan parantaminen.

Ekomo ekoteollisuuskeskuksesta on kehittynyt monipuolisten teollisten symbioosien alue, jonne otetaan vastaan vuosittain jopa miljoona tonnia erilaisia jätteitä. Jätteet ovat esimerkiksi maa- ja kiviaineksia, rakennus- ja purkujätteitä, pilaantuneita maita, biojätteitä ja sekajätteen polttamisesta syntyvää kuonaa ja tuhkaa.

- Sisään tulevasta jätteestä saattaa syntyä toistakymmentä materiaalivirtaa, joista osa käsitellään ja jalostetaan, osa viedään alueelta jatkohyödynnettäväksi, osa varastoidaan ja käytetään myöhemmin, osa hyödynnetään Ämmässuolla. Pieni osa voi jäädä loppusijoitettavaksi. Tällaista kokonaisuutta on vaikea hallita: on hidasta ja hankalaa selvittää vaikkapa rakennus- ja purkujätteen hyödyntämisaste, kenttämestari Renja Rautiainen HSY:ltä kertoo.

Monimutkainen kokonaisuus kirkastuu uuden materiaalivirtoja kuvaavan hallinta- ja raportointityökalun avulla. Elinkaariarvioinnin ohjelmistolla toteutettu työkalu tuottaa lähes reaaliaikaista tietoa selkeinä raportteina.

Systemaattinen tieto auttaa kehittämään toimintaa

Raporteista selviää muun muassa, mitä materiaalivirtoja tulee Ämmässuon ulkopuolelta, mitä omista prosesseista alueen sisältä, miten ja missä niitä hyödynnetään omassa toiminnassa tai alueen yrityksissä ja millaisia virtoja lähtee Ämmässuon ulkopuolelle.

Kevään aikana työkaluun ja raportteihin saadaan nykyistä tarkemmin myös energia- ja vesitaseet. Tällöin raporteista selviää esimerkiksi, miten paljon energiaa kuluu tietyn jätejakeen käsittelyyn tai paljonko Ämmässuo vastaavasti itse tuottaa energiaa.

- Saamme mitattavaa, konkreettista tietoa, mikä auttaa meitä esimerkiksi parantamaan meille tulevien materiaalien kierrätysastetta. Työkalun avulla voimme jatkuvasti kehittää toimintaamme siten, että vastaamme myös tulevaisuuden vaatimuksiin, liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf HSY:ltä sanoo.

Jätteen hyötykäytön lisääminen, energia- ja resurssitehokkuus ja ympäristön tilan parantaminen ovat kaikki globaalisti merkittäviä teemoja, joihin HSY on vahvasti sitoutunut.

Tuore työkalu tuo toimintaan systematiikkaa. Kun tietoa tuotetaan tarkasti ja aina samalla tavalla, asioita voidaan mitata ja kehittää. Työkalu auttaa HSY:n asiantuntijoita tavoitteiden saavuttamisessa ja tuo toimintaan läpinäkyvyyttä.

Lisätietoa

Mallinnustyökalusta: HSY:n kenttämestari Renja Rautiainen, puh. 050 361 2141 renja.rautiainen@hsy.fi.

Ekomosta: HSY:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf, puh. 050 403 1974 ira.hanf@hsy.fi

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok