HSY mallintaa Ämmässuon Ekomon materiaalivirrat ainutlaatuisella työkalulla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa Ämmässuon Ekomo ekoteollisuuskeskuksen materiaalivirtoja ja energia- ja vesitaseita uudella materiaalivirtojen hallintatyökalulla. Ainutlaatuinen työkalu tuottaa tarkkoja tietoja esimerkiksi erilaisten jätteiden hyödyntämisasteista. Työkalun avulla monimutkaista jätteiden ja materiaalivirtojen käsittelyn kokonaisuutta voidaan hallita ja näin hyödyntää jätteitä ja energiaa entistä tarkemmin. HSY:n tähtäimessä on materiaalivirtojen entistä tarkempi hyödyntäminen sekä energiatehokkuuden ja ympäristön tilan parantaminen.

Ekomo ekoteollisuuskeskuksesta on kehittynyt monipuolisten teollisten symbioosien alue, jonne otetaan vastaan vuosittain jopa miljoona tonnia erilaisia jätteitä. Jätteet ovat esimerkiksi maa- ja kiviaineksia, rakennus- ja purkujätteitä, pilaantuneita maita, biojätteitä ja sekajätteen polttamisesta syntyvää kuonaa ja tuhkaa.

- Sisään tulevasta jätteestä saattaa syntyä toistakymmentä materiaalivirtaa, joista osa käsitellään ja jalostetaan, osa viedään alueelta jatkohyödynnettäväksi, osa varastoidaan ja käytetään myöhemmin, osa hyödynnetään Ämmässuolla. Pieni osa voi jäädä loppusijoitettavaksi. Tällaista kokonaisuutta on vaikea hallita: on hidasta ja hankalaa selvittää vaikkapa rakennus- ja purkujätteen hyödyntämisaste, kenttämestari Renja Rautiainen HSY:ltä kertoo.

Monimutkainen kokonaisuus kirkastuu uuden materiaalivirtoja kuvaavan hallinta- ja raportointityökalun avulla. Elinkaariarvioinnin ohjelmistolla toteutettu työkalu tuottaa lähes reaaliaikaista tietoa selkeinä raportteina.

Systemaattinen tieto auttaa kehittämään toimintaa

Raporteista selviää muun muassa, mitä materiaalivirtoja tulee Ämmässuon ulkopuolelta, mitä omista prosesseista alueen sisältä, miten ja missä niitä hyödynnetään omassa toiminnassa tai alueen yrityksissä ja millaisia virtoja lähtee Ämmässuon ulkopuolelle.

Kevään aikana työkaluun ja raportteihin saadaan nykyistä tarkemmin myös energia- ja vesitaseet. Tällöin raporteista selviää esimerkiksi, miten paljon energiaa kuluu tietyn jätejakeen käsittelyyn tai paljonko Ämmässuo vastaavasti itse tuottaa energiaa.

- Saamme mitattavaa, konkreettista tietoa, mikä auttaa meitä esimerkiksi parantamaan meille tulevien materiaalien kierrätysastetta. Työkalun avulla voimme jatkuvasti kehittää toimintaamme siten, että vastaamme myös tulevaisuuden vaatimuksiin, liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf HSY:ltä sanoo.

Jätteen hyötykäytön lisääminen, energia- ja resurssitehokkuus ja ympäristön tilan parantaminen ovat kaikki globaalisti merkittäviä teemoja, joihin HSY on vahvasti sitoutunut.

Tuore työkalu tuo toimintaan systematiikkaa. Kun tietoa tuotetaan tarkasti ja aina samalla tavalla, asioita voidaan mitata ja kehittää. Työkalu auttaa HSY:n asiantuntijoita tavoitteiden saavuttamisessa ja tuo toimintaan läpinäkyvyyttä.

Lisätietoa

Mallinnustyökalusta: HSY:n kenttämestari Renja Rautiainen, puh. 050 361 2141 renja.rautiainen@hsy.fi.

Ekomosta: HSY:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf, puh. 050 403 1974 ira.hanf@hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve