HSY mallintaa Ämmässuon Ekomon materiaalivirrat ainutlaatuisella työkalulla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa Ämmässuon Ekomo ekoteollisuuskeskuksen materiaalivirtoja ja energia- ja vesitaseita uudella materiaalivirtojen hallintatyökalulla. Ainutlaatuinen työkalu tuottaa tarkkoja tietoja esimerkiksi erilaisten jätteiden hyödyntämisasteista. Työkalun avulla monimutkaista jätteiden ja materiaalivirtojen käsittelyn kokonaisuutta voidaan hallita ja näin hyödyntää jätteitä ja energiaa entistä tarkemmin. HSY:n tähtäimessä on materiaalivirtojen entistä tarkempi hyödyntäminen sekä energiatehokkuuden ja ympäristön tilan parantaminen.

Ekomo ekoteollisuuskeskuksesta on kehittynyt monipuolisten teollisten symbioosien alue, jonne otetaan vastaan vuosittain jopa miljoona tonnia erilaisia jätteitä. Jätteet ovat esimerkiksi maa- ja kiviaineksia, rakennus- ja purkujätteitä, pilaantuneita maita, biojätteitä ja sekajätteen polttamisesta syntyvää kuonaa ja tuhkaa.

- Sisään tulevasta jätteestä saattaa syntyä toistakymmentä materiaalivirtaa, joista osa käsitellään ja jalostetaan, osa viedään alueelta jatkohyödynnettäväksi, osa varastoidaan ja käytetään myöhemmin, osa hyödynnetään Ämmässuolla. Pieni osa voi jäädä loppusijoitettavaksi. Tällaista kokonaisuutta on vaikea hallita: on hidasta ja hankalaa selvittää vaikkapa rakennus- ja purkujätteen hyödyntämisaste, kenttämestari Renja Rautiainen HSY:ltä kertoo.

Monimutkainen kokonaisuus kirkastuu uuden materiaalivirtoja kuvaavan hallinta- ja raportointityökalun avulla. Elinkaariarvioinnin ohjelmistolla toteutettu työkalu tuottaa lähes reaaliaikaista tietoa selkeinä raportteina.

Systemaattinen tieto auttaa kehittämään toimintaa

Raporteista selviää muun muassa, mitä materiaalivirtoja tulee Ämmässuon ulkopuolelta, mitä omista prosesseista alueen sisältä, miten ja missä niitä hyödynnetään omassa toiminnassa tai alueen yrityksissä ja millaisia virtoja lähtee Ämmässuon ulkopuolelle.

Kevään aikana työkaluun ja raportteihin saadaan nykyistä tarkemmin myös energia- ja vesitaseet. Tällöin raporteista selviää esimerkiksi, miten paljon energiaa kuluu tietyn jätejakeen käsittelyyn tai paljonko Ämmässuo vastaavasti itse tuottaa energiaa.

- Saamme mitattavaa, konkreettista tietoa, mikä auttaa meitä esimerkiksi parantamaan meille tulevien materiaalien kierrätysastetta. Työkalun avulla voimme jatkuvasti kehittää toimintaamme siten, että vastaamme myös tulevaisuuden vaatimuksiin, liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf HSY:ltä sanoo.

Jätteen hyötykäytön lisääminen, energia- ja resurssitehokkuus ja ympäristön tilan parantaminen ovat kaikki globaalisti merkittäviä teemoja, joihin HSY on vahvasti sitoutunut.

Tuore työkalu tuo toimintaan systematiikkaa. Kun tietoa tuotetaan tarkasti ja aina samalla tavalla, asioita voidaan mitata ja kehittää. Työkalu auttaa HSY:n asiantuntijoita tavoitteiden saavuttamisessa ja tuo toimintaan läpinäkyvyyttä.

Lisätietoa

Mallinnustyökalusta: HSY:n kenttämestari Renja Rautiainen, puh. 050 361 2141 renja.rautiainen@hsy.fi.

Ekomosta: HSY:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf, puh. 050 403 1974 ira.hanf@hsy.fi

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.10.201718.10.2017 07:49Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.10.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnoista 1.1.2018 alkaen. Hallitus saa tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen talousarviosta ja vesihuollon sekä jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 20.10.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi