HSY mallintaa Ämmässuon Ekomon materiaalivirrat ainutlaatuisella työkalulla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa Ämmässuon Ekomo ekoteollisuuskeskuksen materiaalivirtoja ja energia- ja vesitaseita uudella materiaalivirtojen hallintatyökalulla. Ainutlaatuinen työkalu tuottaa tarkkoja tietoja esimerkiksi erilaisten jätteiden hyödyntämisasteista. Työkalun avulla monimutkaista jätteiden ja materiaalivirtojen käsittelyn kokonaisuutta voidaan hallita ja näin hyödyntää jätteitä ja energiaa entistä tarkemmin. HSY:n tähtäimessä on materiaalivirtojen entistä tarkempi hyödyntäminen sekä energiatehokkuuden ja ympäristön tilan parantaminen.

Ekomo ekoteollisuuskeskuksesta on kehittynyt monipuolisten teollisten symbioosien alue, jonne otetaan vastaan vuosittain jopa miljoona tonnia erilaisia jätteitä. Jätteet ovat esimerkiksi maa- ja kiviaineksia, rakennus- ja purkujätteitä, pilaantuneita maita, biojätteitä ja sekajätteen polttamisesta syntyvää kuonaa ja tuhkaa.

- Sisään tulevasta jätteestä saattaa syntyä toistakymmentä materiaalivirtaa, joista osa käsitellään ja jalostetaan, osa viedään alueelta jatkohyödynnettäväksi, osa varastoidaan ja käytetään myöhemmin, osa hyödynnetään Ämmässuolla. Pieni osa voi jäädä loppusijoitettavaksi. Tällaista kokonaisuutta on vaikea hallita: on hidasta ja hankalaa selvittää vaikkapa rakennus- ja purkujätteen hyödyntämisaste, kenttämestari Renja Rautiainen HSY:ltä kertoo.

Monimutkainen kokonaisuus kirkastuu uuden materiaalivirtoja kuvaavan hallinta- ja raportointityökalun avulla. Elinkaariarvioinnin ohjelmistolla toteutettu työkalu tuottaa lähes reaaliaikaista tietoa selkeinä raportteina.

Systemaattinen tieto auttaa kehittämään toimintaa

Raporteista selviää muun muassa, mitä materiaalivirtoja tulee Ämmässuon ulkopuolelta, mitä omista prosesseista alueen sisältä, miten ja missä niitä hyödynnetään omassa toiminnassa tai alueen yrityksissä ja millaisia virtoja lähtee Ämmässuon ulkopuolelle.

Kevään aikana työkaluun ja raportteihin saadaan nykyistä tarkemmin myös energia- ja vesitaseet. Tällöin raporteista selviää esimerkiksi, miten paljon energiaa kuluu tietyn jätejakeen käsittelyyn tai paljonko Ämmässuo vastaavasti itse tuottaa energiaa.

- Saamme mitattavaa, konkreettista tietoa, mikä auttaa meitä esimerkiksi parantamaan meille tulevien materiaalien kierrätysastetta. Työkalun avulla voimme jatkuvasti kehittää toimintaamme siten, että vastaamme myös tulevaisuuden vaatimuksiin, liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf HSY:ltä sanoo.

Jätteen hyötykäytön lisääminen, energia- ja resurssitehokkuus ja ympäristön tilan parantaminen ovat kaikki globaalisti merkittäviä teemoja, joihin HSY on vahvasti sitoutunut.

Tuore työkalu tuo toimintaan systematiikkaa. Kun tietoa tuotetaan tarkasti ja aina samalla tavalla, asioita voidaan mitata ja kehittää. Työkalu auttaa HSY:n asiantuntijoita tavoitteiden saavuttamisessa ja tuo toimintaan läpinäkyvyyttä.

Lisätietoa

Mallinnustyökalusta: HSY:n kenttämestari Renja Rautiainen, puh. 050 361 2141 renja.rautiainen@hsy.fi.

Ekomosta: HSY:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf, puh. 050 403 1974 ira.hanf@hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.