HSY mukaan Helsingin ilmastokumppaneihin – tavoitteena hiilineutraali HSY vuoteen 2030 mennessä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY vahvistaa yhteistyötään ilmastonmuutoksen hillinnässä ja liittyi Helsingin Ilmastokumppanit -verkostoon 31.10.2018. HSY:n tavoitteena on muun muassa olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvan energian tuotanto on keskeisessä roolissa.

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon aurinkopaneelit ovat tuottaneet yli odotusten. Kuva: HSY/Mari Keski-Nisula

HSY on liittynyt Helsingin ilmastokumppanit -verkostoon ja tehnyt ilmastolupaukset. Tavoitteena on hiilineutraalisuus ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. HSY haluaa omilla toimillaan edistää Helsingin ilmastotavoitteiden saavuttamista ja jatkaa aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Sitoumukset perustuvat HSY:n uuteen strategiaan.

HSY etsii ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja seuraa ilmastotyö edistymistä

- Ilmastonmuutoksen hillintä on meidän kaikkien tehtävä. Olemme HSY:ssä tehneet pitkäjänteisesti töitä niin ilmastonmuutoksen hillitsemisessä kuin sopeutumisessakin sekä seudullisena yhteistyökumppanina että oman toimintamme jatkuvana kehittäjänä. Ilmastokumppanuus tuo uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön ilmastonmuutoksen hillintäratkaisujen löytämiseksi. Kun toimimme yhdessä, on mahdollista tehdä maailman kestävin kaupunkiseutu, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY haluaa edistää hiilineutraalia pääkaupunkiseutua ja tuottaa tietoa ilmastotyön edistymisestä muun muassa laskemalla pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuosittain. Yleisenä tavoitteena on edistää muutosta kohti vähähiilistä yhteiskuntaa. Inkinen toteaa, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan vankkaa yhteistyötä ja selkeitä sitoumuksia ja Helsingin Ilmastokumppanit -verkosto on hieno esimerkki tästä.

Hiilineutraali HSY vuoteen 2030 mennessä

- HSY:n tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi olemme sitoutuneet parantamaan energiatehokkuuttamme ja lämmön talteenottoa. Etsimme myös jatkuvasti uusia tapoja tuottaa uusiutuvaa energiaa. Yleisperiaatteena on esimerkiksi se, että aurinkosähkön tuotannon mahdollisuudet huomioidaan kaikissa HSY:n kiinteistöissä esimerkiksi remonttien yhteydessä, Inkinen kuvailee.

HSY:llä on muun muassa suunnitteilla useampia projekteja aurinkoenergian määrän lisäämiseksi. Ilmalan ja Hiekkaharjun vesitorneihin on tulossa paneelit, ja myös Kuninkaanlähteen pohjavedenottamo ja Blominmäen jätevedenpuhdistamo saavat omat aurinkopaneelinsa.

- Viikinmäen jätevedenpuhdistamo on ollut 100-prosenttisesti energiaomavarainen jo toukokuusta lähtien. Esimerkiksi aurinkopaneelit ovat tuottaneet yli odotusten, Inkinen kuvailee.

- HSY:n yhtenä päämääränä on tukea kaupunkien vähähiilisyys- ja kiertotaloustyötä. Tästä yhtenä esimerkkinä on kestävän kaupunkielämän ohjelman laatiminen seudullisena yhteistyönä, seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja Irma Karjalainen kertoo.

HSY:n ilmastolupaukset

• HSY on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.
  • Parannamme HSY:n energiatehokkuutta ja lämmön talteenottoa sekä laajennamme ja lisäämme uusiutuvan energian tuotantoa.
  • Käynnistämme kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun seudullisena yhteistyönä.

Lisätietoa:

• toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, raimo.inkinen(at)hsy.fi
  • seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja Irma Karjalainen, puh. 045 657 7990, irma.karjalainen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi