HSY mukaan Helsingin ilmastokumppaneihin – tavoitteena hiilineutraali HSY vuoteen 2030 mennessä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY vahvistaa yhteistyötään ilmastonmuutoksen hillinnässä ja liittyi Helsingin Ilmastokumppanit -verkostoon 31.10.2018. HSY:n tavoitteena on muun muassa olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvan energian tuotanto on keskeisessä roolissa.

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon aurinkopaneelit ovat tuottaneet yli odotusten. Kuva: HSY/Mari Keski-Nisula

HSY on liittynyt Helsingin ilmastokumppanit -verkostoon ja tehnyt ilmastolupaukset. Tavoitteena on hiilineutraalisuus ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. HSY haluaa omilla toimillaan edistää Helsingin ilmastotavoitteiden saavuttamista ja jatkaa aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Sitoumukset perustuvat HSY:n uuteen strategiaan.

HSY etsii ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja seuraa ilmastotyö edistymistä

- Ilmastonmuutoksen hillintä on meidän kaikkien tehtävä. Olemme HSY:ssä tehneet pitkäjänteisesti töitä niin ilmastonmuutoksen hillitsemisessä kuin sopeutumisessakin sekä seudullisena yhteistyökumppanina että oman toimintamme jatkuvana kehittäjänä. Ilmastokumppanuus tuo uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön ilmastonmuutoksen hillintäratkaisujen löytämiseksi. Kun toimimme yhdessä, on mahdollista tehdä maailman kestävin kaupunkiseutu, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY haluaa edistää hiilineutraalia pääkaupunkiseutua ja tuottaa tietoa ilmastotyön edistymisestä muun muassa laskemalla pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuosittain. Yleisenä tavoitteena on edistää muutosta kohti vähähiilistä yhteiskuntaa. Inkinen toteaa, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan vankkaa yhteistyötä ja selkeitä sitoumuksia ja Helsingin Ilmastokumppanit -verkosto on hieno esimerkki tästä.

Hiilineutraali HSY vuoteen 2030 mennessä

- HSY:n tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi olemme sitoutuneet parantamaan energiatehokkuuttamme ja lämmön talteenottoa. Etsimme myös jatkuvasti uusia tapoja tuottaa uusiutuvaa energiaa. Yleisperiaatteena on esimerkiksi se, että aurinkosähkön tuotannon mahdollisuudet huomioidaan kaikissa HSY:n kiinteistöissä esimerkiksi remonttien yhteydessä, Inkinen kuvailee.

HSY:llä on muun muassa suunnitteilla useampia projekteja aurinkoenergian määrän lisäämiseksi. Ilmalan ja Hiekkaharjun vesitorneihin on tulossa paneelit, ja myös Kuninkaanlähteen pohjavedenottamo ja Blominmäen jätevedenpuhdistamo saavat omat aurinkopaneelinsa.

- Viikinmäen jätevedenpuhdistamo on ollut 100-prosenttisesti energiaomavarainen jo toukokuusta lähtien. Esimerkiksi aurinkopaneelit ovat tuottaneet yli odotusten, Inkinen kuvailee.

- HSY:n yhtenä päämääränä on tukea kaupunkien vähähiilisyys- ja kiertotaloustyötä. Tästä yhtenä esimerkkinä on kestävän kaupunkielämän ohjelman laatiminen seudullisena yhteistyönä, seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja Irma Karjalainen kertoo.

HSY:n ilmastolupaukset

• HSY on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.
  • Parannamme HSY:n energiatehokkuutta ja lämmön talteenottoa sekä laajennamme ja lisäämme uusiutuvan energian tuotantoa.
  • Käynnistämme kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun seudullisena yhteistyönä.

Lisätietoa:

• toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, raimo.inkinen(at)hsy.fi
  • seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja Irma Karjalainen, puh. 045 657 7990, irma.karjalainen(at)hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu