HSY mukaan Helsingin ilmastokumppaneihin – tavoitteena hiilineutraali HSY vuoteen 2030 mennessä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY vahvistaa yhteistyötään ilmastonmuutoksen hillinnässä ja liittyi Helsingin Ilmastokumppanit -verkostoon 31.10.2018. HSY:n tavoitteena on muun muassa olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvan energian tuotanto on keskeisessä roolissa.

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon aurinkopaneelit ovat tuottaneet yli odotusten. Kuva: HSY/Mari Keski-Nisula

HSY on liittynyt Helsingin ilmastokumppanit -verkostoon ja tehnyt ilmastolupaukset. Tavoitteena on hiilineutraalisuus ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. HSY haluaa omilla toimillaan edistää Helsingin ilmastotavoitteiden saavuttamista ja jatkaa aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Sitoumukset perustuvat HSY:n uuteen strategiaan.

HSY etsii ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja seuraa ilmastotyö edistymistä

- Ilmastonmuutoksen hillintä on meidän kaikkien tehtävä. Olemme HSY:ssä tehneet pitkäjänteisesti töitä niin ilmastonmuutoksen hillitsemisessä kuin sopeutumisessakin sekä seudullisena yhteistyökumppanina että oman toimintamme jatkuvana kehittäjänä. Ilmastokumppanuus tuo uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön ilmastonmuutoksen hillintäratkaisujen löytämiseksi. Kun toimimme yhdessä, on mahdollista tehdä maailman kestävin kaupunkiseutu, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY haluaa edistää hiilineutraalia pääkaupunkiseutua ja tuottaa tietoa ilmastotyön edistymisestä muun muassa laskemalla pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuosittain. Yleisenä tavoitteena on edistää muutosta kohti vähähiilistä yhteiskuntaa. Inkinen toteaa, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan vankkaa yhteistyötä ja selkeitä sitoumuksia ja Helsingin Ilmastokumppanit -verkosto on hieno esimerkki tästä.

Hiilineutraali HSY vuoteen 2030 mennessä

- HSY:n tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi olemme sitoutuneet parantamaan energiatehokkuuttamme ja lämmön talteenottoa. Etsimme myös jatkuvasti uusia tapoja tuottaa uusiutuvaa energiaa. Yleisperiaatteena on esimerkiksi se, että aurinkosähkön tuotannon mahdollisuudet huomioidaan kaikissa HSY:n kiinteistöissä esimerkiksi remonttien yhteydessä, Inkinen kuvailee.

HSY:llä on muun muassa suunnitteilla useampia projekteja aurinkoenergian määrän lisäämiseksi. Ilmalan ja Hiekkaharjun vesitorneihin on tulossa paneelit, ja myös Kuninkaanlähteen pohjavedenottamo ja Blominmäen jätevedenpuhdistamo saavat omat aurinkopaneelinsa.

- Viikinmäen jätevedenpuhdistamo on ollut 100-prosenttisesti energiaomavarainen jo toukokuusta lähtien. Esimerkiksi aurinkopaneelit ovat tuottaneet yli odotusten, Inkinen kuvailee.

- HSY:n yhtenä päämääränä on tukea kaupunkien vähähiilisyys- ja kiertotaloustyötä. Tästä yhtenä esimerkkinä on kestävän kaupunkielämän ohjelman laatiminen seudullisena yhteistyönä, seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja Irma Karjalainen kertoo.

HSY:n ilmastolupaukset

• HSY on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.
  • Parannamme HSY:n energiatehokkuutta ja lämmön talteenottoa sekä laajennamme ja lisäämme uusiutuvan energian tuotantoa.
  • Käynnistämme kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun seudullisena yhteistyönä.

Lisätietoa:

• toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, raimo.inkinen(at)hsy.fi
  • seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja Irma Karjalainen, puh. 045 657 7990, irma.karjalainen(at)hsy.fi

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi