HSY palkitsi Hilton Helsinki Strandin ja erityisopettaja Jukka-Pekka Anttisen jätteen vähentämisestä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on jakanut Vuoden Petraaja 2017 -palkinnon Hilton Helsinki Strandille. Lisäksi Käpylän peruskoulun erityisopettaja Jukka-Pekka Anttiselle myönnettiin kunniamaininta. Palkinto myönnetään toimijalle, joka on vähentänyt merkittävästi jätemääräänsä ja edistänyt materiaalitehokkuutta ja siten osallistunut vähähiilisen yhteiskunnan rakentamiseen. HSY jakoi palkinnon torstaina 15. helmikuuta pidetyssä Helsingin seudun ilmastoseminaarissa.

Tänä vuonna Vuoden Petraaja -palkinnon saaja valittiin hotellitoimialalta. Palkinnon sai Hilton Helsinki Strand.

Hilton Helsinki Strandissa on tehty aktiivisesti työtä syntyvän jätteen määrän vähentämiseksi

- Vuoden Petraaja -palkinto myönnetään sellaiselle organisaatiolle, joka on omalla aktiivisella toiminnallaan vähentänyt merkittävästi jätemääräänsä. Palkittava taho valitaan niiden yritysten ja yhteisöjen joukosta, jotka ovat seuranneet jätemääriään Petra-jätevertailussa. Hilton Helsinki Strand toimii hyvänä esimerkkinä aktiivisuudesta jätteen määrän vähentämisessä ja materiaalitehokkuuden edistämisessä, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Petra-jätevertailussa organisaation jätemäärä suhteutetaan työntekijämäärään, ja näin saman alan toimijoita voidaan verrata toisiinsa. Hotellialalla jätettä syntyy keskimäärin noin 2 300 kiloa työntekijää kohden vuodessa.

- Hilton Helsinki Strandin jätemäärät ovat olleet viime vuosina 25–50 prosenttia hotellien keskiarvoa alhaisemmat henkilökunnan määrään suhteutettuna, materiaalitehokkuusasiantuntija Henna Teerihalme HSY:stä kertoo.

Hilton Helsinki Strand vähentää ruokahävikkiä monin tavoin. Hotellin ravintolassa tarjotaan paljon lautasannoksia, jolloin hävikki on seisovaa pöytää pienempi. Aamiaisbuffettiin puolestaan on valittu pieniä annoksia, jolloin jätteen määrä pysyy pienenä, vaikka asiakkaat valitsisivat useita ruokalajeja. Hotellissa on myös luotu vahva yhteistyö paikallisten kierrätys- ja hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa. Heille luovutetaan kaikki kierrätykseen kelpaava materiaali huonekaluista ja tekstiileistä pienempiin esineisiin. Esimerkiksi puolityhjät shampoopullot hyödynnetään yhteistyökumppanin asuntolatoiminnassa.

Hilton Helsinki Strand seuraa jätemääriään säännöllisesti ja täsmällisesti. Hotellin henkilökunta on hyvin motivoitunut vähentämään jätteiden syntyä ja edistämään lajittelua mahdollisuuksien mukaan. Henkilökunta saa perehdytystä lajitteluun kahdesti vuodessa.

Anttisen aktiivisuus ja sitoutuneisuus ympäristötyöhön sai kunniamaininnan

HSY myönsi Käpylän peruskoulussa työskentelevälle erityisopettaja Jukka-Pekka Anttiselle kunniamaininnan.

- Anttinen on tehnyt pitkäjänteisesti ja sitoutuneesti töitä koulunsa jätemäärien vähentämiseksi ja lajittelun edistämiseksi. Hän ollut vuosia koulun ympäristötiimin vetäjä, pitänyt aamunavauksia kierrätyksestä sekä muistuttanut ja opastanut aktiivisesti sekä oppilaita että henkilökuntaa jätteiden vähentämiseen ja lajitteluun liittyvissä asioissa, Teerihalme kuvailee.

Anttinen on toiminut myös yhteyshenkilönä koulun ulkopuolelle. Hän on ollut järjestämässä vierailukäyntejä muun muassa jätevedenpuhdistamolle ja pitänyt yhteyttä esimerkiksi Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskukseen ja luontotaloihin.

Koulun jätemäärät ovat olleet toimialansa keskiarvoa alhaisempia useana vuonna. Kahtena viimeisimpänä raportointivuonna jätemäärät ovat olleet noin puolet toimialan keskiarvosta. Anttinen on luonut yhteistyössä muiden kanssa paljon hyviä käytäntöjä koululle. Toisinaan ruokalassa on käytössä punnituskello, joka kannustaa oppilaita ja henkilökuntaa vähentämään ruokajätettä. Keväisin koulussa pidetään siivoustalkoot, joiden yhteydessä koulussa on Kaunein jäte -kilpailu ja kierrätystaidenäyttely. Käpylän peruskoulu on ollut mukana HSY:n kummikouluohjelmassa vuosina 2015–2016.

HSY valitsi Vuoden Petraajan noin 450 toimipaikan joukosta

Petra-jätevertailu on ilmainen verkkopalvelu jätemäärien seurantaan ja vertailuun. Palvelu auttaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yrityksiä vähentämään jätettä ja parantamaan materiaalitehokkuutta. Palvelu toimii osoitteessa www.petrajatevertailu.fi. Vuoden Petraaja 2017 valittiin noin 450 toimipaikan joukosta.

HSY jakaa Vuoden Petraaja -palkinnon joka toinen vuosi. Palkittava yritys saa kunniakirjan sekä oikeuden käyttää Vuoden Petraaja -tunnusta.

• Materiaalitehokkuusasiantuntija Henna Teerihalme, HSY, henna.teerihalme(at)hsy.fi, puh. 040 588 1262
  • Executive Housekeeper Kaisa Tervomaa, Hilton Helsinki Strand, kaisa.tervomaa(at)hilton.fi, puh. 040 823 4146
  • Erityisopettaja Jukka-Pekka Anttinen, Käpylän peruskoulu, jukka-pekka.anttinen(at)edu.hel.fi, puh. 09 3108 2100
  • Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 635 7741
  • Vuoden Petraaja -palkinto
  • #HSYilmasto

Yhteyshenkilöt

Vastaava tiedottaja Sanna Kondratjeff, sanna.kondratjeff(at)hsy.fi, puh. 045 657 6595

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.9.201811.9.2018 15:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.9.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen lähettämisestä laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päättää myös urakoitsijan valinnasta sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingissä ja Vantaalla. Hallitus päättää osaltaan Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman hyväksymisestä. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus saa tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen lausunnoll