HSY rakentaa paineviemärit Lauttasaaresta Taka-Töölöön

Helsingin Hernesaaren asuinalueen kehittäminen edellyttää viemäröinnin muutoksia alueella. Tämän vuoksi nykyinen meren pohjassa sijaitseva paineviemäri Lauttasaaresta Eiranrantaan korvataan uudella yhteydellä Lauttasaaresta Taka-Töölöön. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi paineviemäreiden rakentamisurakoitsijan kokouksessaan 20.9.2019.

- Vedenjakelu ja viemäröinti on turvattava kaupungin väkimäärän kasvaessa uusilla asuinalueilla. Lisäksi varmennamme viemäröintikapasiteetin myös häiriötilanteissa kahdentamalla viemärilinjan Lauttasaaresta kantakaupunkiin, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Työyhteenliittymä TYL Kolmoset rakentaa Seurasaaren selälle merenpohjaan 4,4 kilometrin matkalle kaksi halkaisijaltaan 56 cm:n paineviemäriä. Urakkahinta on noin 4,9 miljoonaa euroa (alv 0%). Työt käynnistyvät tänä syksynä.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022