HSY tähtää maailman kestävimpään kaupunkiseutuun – uusi strategia viitoittaa tietä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 16.11.2018 HSY:n uuden strategian vuoteen 2025. HSY:n visiona on tehdä yhdessä pääkaupunkiseudusta maailman kestävin kaupunkiseutu. Tavoitteeseen vievät toiminta ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijänä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous.

HSY:n tavoitteena on vähentää kolmanneksella oman toimintansa ja tuottamiensa palvelujen kasvihuonekaasupäästöjä. Tämä tehdään muun muassa vähentämällä kaatopaikkojen metaanien hajapäästöjä sekä rajoittamalla päästöjä esim. tiukemmilla kilpailutusvaatimuksilla.

– Vähennämme omaa energiankulutuksemme määrää ja lisäämme omaa uusiutuvan energian tuotantoamme esimerkiksi tehostamalla biokaasun ja kaatopaikkakaasun hyötykäyttöastetta ja lisäämällä vesihuollon energiatehokkuutta, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

– Resurssitehokkuutta edennämme kasvattamalla jätteen, materiaalien ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöastetta muun muassa nostamalla kotitalousjätteen kierrätysastetta ja vähentämällä ravinteiden kuormitusta mereen. Lisäksi motivoimme asukkaita jätteiden lajittelussa ja kodin vesiasioissa, HSY:n hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård kertoo.

Myös seudullisella yhteistyöllä tavoitellaan kestävää pääkaupunkiseutua. Painopistealueina ovat kiertotalous ja hulevesien hallinta.

Vakaa talous tähtää parempaan omavaraisuuteen

Talouden vakautta varmistetaan kattamalla pitkällä aikavälillä investoinnit kokonaan asiakasmaksuilla, jolloin omavaraisuus paranee. Lisäksi oikea-aikaisilla investoinneilla varmistetaan esimerkiksi vesijohtoverkoston vuotojen hallintaa. Hankintojen kokonaisvaltainen ja vastuullinen kehittäminen tuo tehokkuutta.

Investointistrategiassa ympäristövastuuseen varaudutaan muun muassa viemäriverkon ja pumppaamoiden kunnon parantamiseen ja Helsingin kantakaupungin sekaviemäröidyn verkon ylivuotojen vähentämiseen eriyttämällä jäte- ja hulevesiverkko vaiheittain. Resurssitehokkuuteen tähtäävät puolestaan esimerkiksi investoinnit Sortti-konseptin kehittämisessä.

Luotettavat ja oikea-aikaiset palvelut

Korkealla toimintavarmuudella taataan luotettavat ja oikea-aikaiset palvelut. Laajempien häiriöiden toteutumista ehkäistään muun muassa turvaamalla entistä useamman asiakkaan veden saanti toisistaan riippumattomilla vedenjakeluyhteyksillä. Uutta teknologiaa hyödynnetään aktiivisesti, tätä tukee tiedolla johtaminen sekä rakenteilla oleva digitalisaation johtamismalli.

Asiakaskokemusta parannetaan esimerkiksi tähtäämällä helppoihin ja nopeakäyttöisiin digitaalisiin palveluihin. Asiakkaiden yhteydenottoihin vastataan nopeammin.

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen p. 045 635 7741
HSY:n hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård p. 050 586 1603

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi