HSY tarjoaa vesioppitunteja maailman vesipäivän kunniaksi

HSY osallistuu maailman vesipäivään 22.3.2019 tarjoamalla pääkaupunkiseudun kouluille vesiaiheisia oppitunteja. Tunneilla käsitellään erityisesti maailman vesivaroja ja piiloveden kulutusta. Oppitunnit lisäävät oppilaiden tietämystä veden saatavuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä omien valintojen vaikutuksesta piiloveden kulutukseen.

HSY tarjoaa kouluille vesiaiheisia oppitunteja maailman vesipäivän 22.3.2019 kunniaksi.

Vesipäivän oppitunteja voivat tilata peruskoulut Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta. Koulu voi tilata oppitunteja viikolle 12 (18.3.-22.3.), jolloin maailman vesipäivää vietetään. Tuntikuvaukset ja tilausohjeet löytyvät osoitteesta: www.hsy.fi/fi/opettajalle/tilaaymparistokasvatusta. Tarjoamamme ympäristökasvatuksen toteuttaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.

Kansainvälisen maailman vesipäivän teemana on tänä vuonna ”Leaving no one behind”. Teema pohjautuu Agenda2030-toimintaohjelman kestävän kehityksen tavoitteisiin. Tarkoituksena on turvata veden saanti ja kestävä käyttö kaikille vuoteen 2030 mennessä. Lisätietoa www.worldwaterday.org.

HSY tarjoaa kouluille maksuttomia ja monipuolisia oppitunteja liittyen vesi- ja jäteteemoihin. Lisäksi HSY:llä on kummikouluohjelma, jonka ympäristökasvatuskokonaisuuteen on vuosien varrella perehtynyt jo 110 koulua. Veteen liittyviä oppitunteja ja lähivesiin tutustumista on tarjottu koululaisille vuodesta 2015.

Lisätiedot:

HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 7055 863

Isoja ja risoja tavaroita? Tilaa Nouto-Sortti verkkopalvelustamme26.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Nouto-Sortti on maksullinen huonekalujen ja muiden isojen esineiden noutopalvelu. Sen avulla pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaat saavat helposti kierrätykseen esimerkiksi tarpeettoman jääkaapin, hellan tai sohvan. Nouto-Sortin voi tilata nyt kätevästi uudesta verkkopalvelusta, joka laskee noudon hinnan (60-120 euroa) automaattisesti valittujen esineiden perusteella. Palvelun tarjoaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi