HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.

Elintärkeä vesi tai kestävä kulutus ovat teemoja, joista kummikoulut voivat valita oman teemansa.

HSY valitsi hakemusten perusteella lukuvuoden 2019–2020 kummikouluiksi yhteensä kymmenen koulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Tänä vuonna kummikouluja löytyy ennätysmäärä Espoosta, kun mukana ovat Kilon, Karhusuon, Lintulaakson, Mankkaan, Saunalahden ja Ymmerstan koulut. Helsingistä kummikouluiksi valikoituivat Pikku Huopalahden ala-asteen koulu ja Staffansby lågstadieskola, Vantaalta Aurinkokiven koulu ja Kirkkonummelta Kirkkoharjun koulu.

Kummikoulut ovat valinneet vuoden aikana käsiteltäväksi teemakseen joko elintärkeän veden tai kestävän kulutuksen. Veden kiertokulkua, lähivesien tutkimista, viemärietikettiä ja vesivastuullisuutta harjoitellaan tänä lukuvuonna kolmessa koulussa. Seitsemässä koulussa keskitytään jätteen määrän vähentämisen, lajittelun ja kohtuullisten kulutusvalintojen opetteluun.

– Tänä vuonna kestävä kulutus -teema oli hakijoiden keskuudessa erityisen suosittu. Tämä voi johtua siitä, että osa pääkaupunkiseudun kunnista kehittää koulujen lajittelua ja kierrätystä, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

Kummikouluohjelma tukee koulujen omaa ympäristötyötä

Kummikouluohjelmalla pyritään siihen, että vuoden jälkeen oppilailla ja opettajilla on hyvät eväät jatkaa ympäristötyötä sekä koulussa että omassa arjessaan. HSY tarjoaa kummikouluille valmiita opetussuunnitelman mukaisia oppitunteja ja -materiaaleja sekä koulutusta opettajille. Oppilaita ja opettajia neuvovat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polun ympäristökasvattajat. Heidän kanssaan kummikoulujen omat ympäristövastaavat suunnittelevat koululle koko lukuvuoden kestävän ohjelman.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vuosittain vähintään kymmenen koulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Yhteensä ohjelmaan on vuosien mittaan valittu yli sata kummikoulua. Seuraava kummikouluhaku alkaa maalis–huhtikuussa 2020.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi

HSY:n kummikouluohjelma lähtee tänä syksynä käyntiin 12. kerran.

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen