HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.

Elintärkeä vesi tai kestävä kulutus ovat teemoja, joista kummikoulut voivat valita oman teemansa.

HSY valitsi hakemusten perusteella lukuvuoden 2019–2020 kummikouluiksi yhteensä kymmenen koulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Tänä vuonna kummikouluja löytyy ennätysmäärä Espoosta, kun mukana ovat Kilon, Karhusuon, Lintulaakson, Mankkaan, Saunalahden ja Ymmerstan koulut. Helsingistä kummikouluiksi valikoituivat Pikku Huopalahden ala-asteen koulu ja Staffansby lågstadieskola, Vantaalta Aurinkokiven koulu ja Kirkkonummelta Kirkkoharjun koulu.

Kummikoulut ovat valinneet vuoden aikana käsiteltäväksi teemakseen joko elintärkeän veden tai kestävän kulutuksen. Veden kiertokulkua, lähivesien tutkimista, viemärietikettiä ja vesivastuullisuutta harjoitellaan tänä lukuvuonna kolmessa koulussa. Seitsemässä koulussa keskitytään jätteen määrän vähentämisen, lajittelun ja kohtuullisten kulutusvalintojen opetteluun.

– Tänä vuonna kestävä kulutus -teema oli hakijoiden keskuudessa erityisen suosittu. Tämä voi johtua siitä, että osa pääkaupunkiseudun kunnista kehittää koulujen lajittelua ja kierrätystä, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

Kummikouluohjelma tukee koulujen omaa ympäristötyötä

Kummikouluohjelmalla pyritään siihen, että vuoden jälkeen oppilailla ja opettajilla on hyvät eväät jatkaa ympäristötyötä sekä koulussa että omassa arjessaan. HSY tarjoaa kummikouluille valmiita opetussuunnitelman mukaisia oppitunteja ja -materiaaleja sekä koulutusta opettajille. Oppilaita ja opettajia neuvovat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polun ympäristökasvattajat. Heidän kanssaan kummikoulujen omat ympäristövastaavat suunnittelevat koululle koko lukuvuoden kestävän ohjelman.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vuosittain vähintään kymmenen koulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Yhteensä ohjelmaan on vuosien mittaan valittu yli sata kummikoulua. Seuraava kummikouluhaku alkaa maalis–huhtikuussa 2020.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi

HSY:n kummikouluohjelma lähtee tänä syksynä käyntiin 12. kerran.

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

Pidä biojäteastia siistinä kesälläkin – HSY:n kolme vinkkiä31.7.2019 12:55:25 EESTTiedote

Kesäisin biojätettä saattaa syntyä runsaammin kuin muina vuodenaikoina, kun tarjolla on runsas valikoima tuoreita marjoja ja vihanneksia. Niistä jäävät naatit sekä muut biojätteet ja ruoantähteet kannattaa lajitella huolella. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa, että biojätteen kerääminen kompostoituvaan, kosteutta imevään pakkaukseen ehkäisee myös hajuhaittoja tehokkaasti.