HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.
HSY:n vesihuollon saneeraushanke vaikuttaa laajasti Esplanadin ja Etelärannan alueella. Saneeraus toteutetaan kuitenkin vaiheittain, ja haittavaikutukset pyritään minimoimaan hyvällä suunnittelulla yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 18.6.2021 hyväksyä Helsingin Esplanadin ja Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen saneeraussuunnitelman. Toteutus vaatii vielä yhtymäkokouksen hyväksynnän syksyllä.

Alueen vesihuolto on välttämätön saneerata. Verkosto on osin rakennettu jo 1870-luvulla sekä 1900-luvun alussa ja putket ovat huonossa kunnossa. Alue on tuolle ajalle tyypilliseen tapaan sekaviemäröityä, mikä tarkoittaa, että sade- ja sulamisvedet eli hulevedet johdetaan jätevesiviemäriin. Ilmastonmuutoksen myötä rankkasateet ovat kuitenkin yleistyneet ja aiheuttavat viemäreiden ylivuotoja Itämereen. Hankkeen yhtenä tavoitteena on vastata ilmastonmuutoksen haasteisiin ja saada ylivuodot kuriin.

HSY rakentaa saneerauksen yhteydessä kokonaan uuden viemäriverkoston ja -tunnelin alueelle hulevesien eriyttämistä ja hallintaa varten. Eriyttäminen tasapainottaa myös Viikinmäen jätevedenpuhdistamon toimintaa.

Hanke on haasteellinen: Esplanadin ympäristössä liikkuu paljon ihmisiä ja autoja, alueella on paljon yritystoimintaa ja arvokiinteistöjä, eikä kaikkia maan olla olevia rakenteita ole kirjattu karttoihin. Alueella on merkitystä myös turismin näkökulmasta.

- Panostamme suunnitteluun. Yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa on jo nyt ollut erinomaista. Sovitamme teknisiä saneeraus- ja rakennustarpeitamme yhteen työmaan aiheuttamien haittojen minimoimiseksi. Esittelemme hankkeen myös muille kuntateknisille toimijoille, jotta alueen infra saataisiin kuntoon yhdellä kaivamisella, vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred kertoo.

Hankkeen eri vaiheiden kokonaiskesto on noin kuusi vuotta

Hanke on jaettu kahteen osakokonaisuuteen. Ensin toteutetaan uusi viemäritunneli Esplanadilta, aloittamisen ajankohdaksi on suunniteltu vuosi 2024 tai 2025. Vasta tunnelin rakentamisen jälkeen voidaan aloittaa maanpäälliset verkostojärjestelyt Esplanadien ja Etelärannan alueelle. Vesihuoltoverkoston kunnostamisen arvioidaan olevan valmis vuonna 2030.

Hankkeen kustannusarvio on 35,2 miljoonaa euroa. Mutta vaikka hanke on iso ja kallis, se ei ole mitenkään ainutkertainen HSY:n investoinneissa.

- Toteutamme hankkeen vaiheittain ja samalla kokonaistaloudellisesti parhaalla tavalla. Vuosittaiset investointikustannukset ovat verrattavissa vesihuoltosaneerauksiin, joita on tehty muiden Helsingin isojen katusaneeraushankkeiden yhteydessä kuten Hämeentien uudistuksessa tai niin kutsutulla Kasin työmaalla Kalliossa ja Töölössä, vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen toteaa.

Lisätietoa:
Vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, pekka.hanninen(at)hsy.fi, puh. 0400 877 935
Vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, tommi.fred(at)hsy.fi, puh. 050 348 4841

HSY jalostaa biojätteestä lannoitetta maatalouden käyttöön24.4.2024 08:46:00 EEST | Tiedote

HSY kehittää biojätteen käsittelyä entistä tehokkaammaksi rakentamalla uuden laitoskokonaisuuden, jolla yhä suurempi osa biojätteestä saadaan jalostettua suoraan maatalouden käyttöön. Biojätteen uuden käsittelymenetelmän myötä saavutetaan myös merkittäviä ympäristöhyötyjä, sillä ravinteiden talteenotto tehostuu ja biokaasun tuotanto lisääntyy. Ympäristöministeriö on myöntänyt hankkeelle investointiavustuksen, jonka tavoitteena on edistää yhdyskuntien ravinteiden hyödyntämistä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 26.4.202424.4.2024 07:43:09 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 26.4.2024 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Espoon kaupungin kanssa tehtävän sopimuksen hyväksymisestä. Sopimus koskee Finnoon jätevedenpuhdistamon purkua ja alueen ennallistamista vuokrasuhteen päätyttyä. Hallitus päättää myös HSY:n osallistumisesta Vantaan ratikan alliansseihin. Vantaan ratikan raitiolinjan rakentamisen yhteydessä rakennetaan merkittävä määrä vesihuoltoa. Hallitus päättää seuraavien hankesuunnitelmien ja hankintojen hyväksymisestä: - Espoon Tapiolan urheilupuiston vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Länsi-Pakilan vesihuollon saneerauksen ensimmäisen vaiheen hankesuunnitelma - Vantaan Myyrmäen vesitornin ja Kivistön paineenkorotusaseman välisen yhdysvesijohdon rakentamisen hankesuunnitelma - Espoon Sinimäentie - Kalevalantie vesihuoltoverkoston rakentamisen ja saneerauk

Katupölyä on nyt runsaasti ilmassa – terveetkin voivat saada ärsytysoireita9.4.2024 12:15:26 EEST | Tiedote

Katupölykausi on nyt käynnissä, ja ilmanlaatu on monin paikoin välttävä tai huono pääkaupunkiseudulla, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. THL muistuttaa, että katupölylle altistuminen esimerkiksi työ- tai koulumatkalla tai ulkoillessa aiheuttaa monelle oireita, kuten nuhaa ja silmien kirvelyä. Etenkin pienet lapset, vanhukset ja kroonisia hengityselin- ja sydänsairauksia sairastavat ovat herkkiä hiukkasten aiheuttamille haitoille.