HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n vesihuollon saneeraushanke vaikuttaa laajasti Esplanadin ja Etelärannan alueella. Saneeraus toteutetaan kuitenkin vaiheittain, ja haittavaikutukset pyritään minimoimaan hyvällä suunnittelulla yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 18.6.2021 hyväksyä Helsingin Esplanadin ja Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen saneeraussuunnitelman. Toteutus vaatii vielä yhtymäkokouksen hyväksynnän syksyllä.

Alueen vesihuolto on välttämätön saneerata. Verkosto on osin rakennettu jo 1870-luvulla sekä 1900-luvun alussa ja putket ovat huonossa kunnossa. Alue on tuolle ajalle tyypilliseen tapaan sekaviemäröityä, mikä tarkoittaa, että sade- ja sulamisvedet eli hulevedet johdetaan jätevesiviemäriin. Ilmastonmuutoksen myötä rankkasateet ovat kuitenkin yleistyneet ja aiheuttavat viemäreiden ylivuotoja Itämereen. Hankkeen yhtenä tavoitteena on vastata ilmastonmuutoksen haasteisiin ja saada ylivuodot kuriin.

HSY rakentaa saneerauksen yhteydessä kokonaan uuden viemäriverkoston ja -tunnelin alueelle hulevesien eriyttämistä ja hallintaa varten. Eriyttäminen tasapainottaa myös Viikinmäen jätevedenpuhdistamon toimintaa.

Hanke on haasteellinen: Esplanadin ympäristössä liikkuu paljon ihmisiä ja autoja, alueella on paljon yritystoimintaa ja arvokiinteistöjä, eikä kaikkia maan olla olevia rakenteita ole kirjattu karttoihin. Alueella on merkitystä myös turismin näkökulmasta.

- Panostamme suunnitteluun. Yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa on jo nyt ollut erinomaista. Sovitamme teknisiä saneeraus- ja rakennustarpeitamme yhteen työmaan aiheuttamien haittojen minimoimiseksi. Esittelemme hankkeen myös muille kuntateknisille toimijoille, jotta alueen infra saataisiin kuntoon yhdellä kaivamisella, vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred kertoo.

Hankkeen eri vaiheiden kokonaiskesto on noin kuusi vuotta

Hanke on jaettu kahteen osakokonaisuuteen. Ensin toteutetaan uusi viemäritunneli Esplanadilta, aloittamisen ajankohdaksi on suunniteltu vuosi 2024 tai 2025. Vasta tunnelin rakentamisen jälkeen voidaan aloittaa maanpäälliset verkostojärjestelyt Esplanadien ja Etelärannan alueelle. Vesihuoltoverkoston kunnostamisen arvioidaan olevan valmis vuonna 2030.

Hankkeen kustannusarvio on 35,2 miljoonaa euroa. Mutta vaikka hanke on iso ja kallis, se ei ole mitenkään ainutkertainen HSY:n investoinneissa.

- Toteutamme hankkeen vaiheittain ja samalla kokonaistaloudellisesti parhaalla tavalla. Vuosittaiset investointikustannukset ovat verrattavissa vesihuoltosaneerauksiin, joita on tehty muiden Helsingin isojen katusaneeraushankkeiden yhteydessä kuten Hämeentien uudistuksessa tai niin kutsutulla Kasin työmaalla Kalliossa ja Töölössä, vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen toteaa.

Lisätietoa:
Vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, pekka.hanninen(at)hsy.fi, puh. 0400 877 935
Vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, tommi.fred(at)hsy.fi, puh. 050 348 4841

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.