HSY:n datavinkit lajittelusta, asuntotuotannosta ja viemäröinnistä

Mistä jätteistä haetaan eniten tietoa, miten asuntotuotanto on kehittynyt Helsingin seudulla, kuinka kauan kestää viemäröintimatka jätevedenpuhdistamolle - siinä muutamia nostoja HSY:n tuottamasta tiedosta. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa avointa dataa kaikkien maksuttomaan ja vapaaseen käyttöön.

Styroksi, muovit ja kartonkipakkaukset – Näiden jätteiden lajitteluohjeita asukkaat etsivät useimmiten HSY:n jäteoppaasta

HSY:n jäteoppaasta etsitään useimmiten styroksin ja muovien lajitteluohjeita. Kestosuosikkeja ovat myös tekstiilien ja lumpun sekä paistinpannujen lajitteluohjeet. Uusimpana etsittyjen listalle on noussut muovi–alumiinipakkaus. Sen sijaan cd-levy ei pääse enää kymmenen katsotuimman ohjeen kärkeen.

Jäteopas on tuhansien sanojen hakukone, joka kertoo jätteen lajin ja oikean roska-astian tai vastaanottopaikan. Tänä vuonna jäteoppaasta on tammi–syyskuun (1.1.–15.9.2021) aikana etsitty apua lajittelupulmiin lähes puoli miljoonaa kertaa.

Jäteoppaaseen pääsee osoitteesta hsy.fi/jateopas.

Lisätietoja: ympäristöasiantuntija Minna Partti, puh. 040 5936348.

Jäteoppaan haetuimmat lajitteluohjeet 1.1.–15.9.2021

1. Styroksi, polystyreeni, 35447 hakua
2. muovi , 29928 hakua
3. kartonkipakkaus, kartonkitölkki, 15566 hakua
4. Vaatteet, tekstiilit ja lumppu, 14705 hakua
5. muovi–alumiinipakkaus, 11055 hakua
6. paistinpannu, kasari, 10782 hakua
7. huonekalut, 9946 hakua
8. puujäte, 7870 hakua
9. sähköjohto, 7001 hakua
10. maali, 5972 hakua.

Koronapandemia ei ole pysäyttänyt Helsingin seudun asuntotuotantoa

Asuinrakentaminen oli hyvin vilkasta Helsingin seudulla vuonna 2020: asuntoja valmistui yhteensä 18 241 kpl. Tämä on reilusti yli Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) -sopimuksen vuottaisen 16 500 asunnon tavoitteen. Valmistuneista asunnoista yli 10 000 asuntoa eli 55 % valmistui kilometrin etäisyydelle raideliikenteen nykyisistä ja rakenteilla olevista asemista. Kaiken kaikkiaan 91 % asunnoista sijoittui alueille, jotka on hyvin saavutettavissa kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteellä. HSY kokoaa MAL-sopimuksen seuranta-aineiston ja se on vapaasti saatavilla mm. avoimena datana. www.hsy.fi/mal-seuranta

Lisätietoja: seututietoasiantuntija Vilja Tähtinen, puh. 050 322 8715

Kun käy suihkussa, kuinka kauan kestää ennen kuin vesi on jätevedenpuhdistamolla?

Kysymyksen innoittamana asiantuntijamme teki karttapalveluumme yksinkertaistetun mallinnuksen viemäröinnin matka-ajasta jätevedenpuhdistamolle pääkaupunkiseudulla. Riippuen asuinpaikastasta jätevesi virtaa alle tunnissa tai matka voi kestää jopa 6 tuntia. Pääkaupunkiseutulaisten jätevesi puhdistuu joko Helsingin Viikinmäen tai Espoon Suomenojan jätevedenpuhdistamolla.

Lisätietoja: vesihuollon vastaava tiedottaja Kati Mäki-Latikka, puh. 050 375 0786

Avointa dataa maksutta ja vapaasti käytettäväksi

Tarjoamme avointa dataa kaikkien maksuttomaan ja vapaaseen käyttöön. Lisäämme aineistoja palveluun säännöllisesti: hsy.fi/avoindata

HSY:n avoimen datan karttapalvelussa voit tarkastella paikkatietoaineistoja interaktiivisesti sekä ladata aineistoja omalle koneellesi: kartta.hsy.fi

Lisätietoja: avoindata@hsy.fi, paikkatietoasiantuntija Laura Lähteenmäki, puh. 050 304 8424

---

Käytössäsi on kuvapankki, jossa on vesi- ja jätehuoltoaiheisia sekä ilmanlaatuun liittyviä kuvia. Käyttö vaatii rekisteröitymisen. https://hsy.emmi.fi/

Viestinnän yhteystiedot: hsy.fi/hsy/viestinta

Helsingin seudulla vuonna 2020 valmistuneet asuntotuotantokohteet
Viemäröintimatkan mallinnus kertoo arvion jäteveden matkasta puhdistamolle.

HSY:n hallituksen päätökset 15.10.202115.10.2021 10:54:16 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle hyväksyttäviksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan 1.1.2022 alkaen. Hallitus päätti hyväksyä myös seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsijaksi valittiin Rakennusliike V. Mättölä Oy - jätevesilietteen kuljetus jaksolla 2022 - 2023 tilataan Rauno Tarkkonen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2021

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.10.202112.10.2021 16:06:22 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.10.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päättää HSY:n vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan hyväksymisestä 1.1.2022 alkaen ja seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsija - jätevesilietteen kuljetus ajanjaksolle 2022 - 2023. Lisäksi hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja tal

Tuulettuva jäteastia tyhjennetään vain tilauksesta – HSY etsii keinoja pidentää biojäteastian tyhjennysväliä11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut kokeilee uudenlaista tuulettuvaa biojäteastiaa 150 pientalolla. Kokeilussa selvitetään, voisiko uuden astian avulla pidentää biojäteastian tyhjennysväliä nykyisestä kahdesta viikosta. Lähes viisinkertainen määrä asukkaita haki mukaan vuoden kestävään maksuttomaan kokeiluun. Uudet jäteastiat saapuivat kokeilijoiden pihoille syyskuun lopussa.