HSY:n ekoteollisuuskeskus Ekomoon uusi yhteistyökumppani – Fortum suunnittelee hiilenkäyttöä korvaavaa energiantuotantolaitosta Espoon Ämmässuolle

Fortum ja HSY solmivat aiesopimuksen Espoon Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen sijoittuvasta energia- ja kiertotalousratkaisujen kokonaisuudesta.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus hyväksyi 22.9.2017 aiesopimuksen, jonka perusteella Fortum ja HSY neuvottelevat energiantuotantolaitoksen sijoittamisesta HSY:n Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle. Uudella energiantuotantolaitoksella on tarkoitus korvata kivihiilen käyttöä Espoon kaukolämmön tuotannossa.

- Yhteistyöhanke Fortumin kanssa tukee HSY:n strategista päämäärää, jonka mukaan HSY:llä on merkittävä rooli pääkaupunkiseudun materiaali- ja energiatehokkuuden parantamisessa ja materiaalivirtojen hyödyntämisessä, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Fortumin hanke sopii hyvin osaksi Ekomoa, jossa yritykset tekevät kiertotalousyhteistyötä toistensa ja HSY:n kanssa.

- HSY:n tavoitteena on, että Ekomoon syntyy teollisia symbiooseja, joissa toimijat hyötyvät toistensa resursseista, kuten materiaalivirroista, energiasta ja osaamisesta. Yhteistyö Fortumin kanssa vahvistaa Ekomon toimintaa kiertotalouskeskittymänä, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n on tarkoitus toimittaa Fortumin energiantuotantolaitokseen vastaanottamaansa puhdasta puuta ja puujätettä. Fortumin on mahdollista käyttää HSY:n polttoaineen käsittely- ja varastointipalvelua sekä tuhkan ja muiden palamistuotteiden käsittelypalvelua. Fortum pääsee myös hyödyntämään alueella olevaa korkealaatuista perusinfraa.

Seuraavaksi Fortum käynnistää tarvittavat esiselvitykset ja valmistelut lupaprosesseja varten. Tavoitteena on rakentaa Ämmässuolle bio- ja kierrätyspolttoaineita hyödyntävä energiantuotantolaitos 2020-luvun kuluessa. Vuokrasopimusneuvotteluiden lisäksi tullaan erillisellä yhteistyösopimuksella tarkemmin määrittelemään muusta Ekomo-konseptiin sopivasta yhteistyöstä, kuten energiantuotantoon liittyvistä tukipalveluista.

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 6357 741, raimo.inkinen@hsy.fi

Jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, HSY, puh. 040 8681 048,  petri.kouvo@hsy.fi.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.10.201718.10.2017 07:49Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.10.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnoista 1.1.2018 alkaen. Hallitus saa tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen talousarviosta ja vesihuollon sekä jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 20.10.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi