HSY:n ekoteollisuuskeskus Ekomoon uusi yhteistyökumppani – Fortum suunnittelee hiilenkäyttöä korvaavaa energiantuotantolaitosta Espoon Ämmässuolle

Fortum ja HSY solmivat aiesopimuksen Espoon Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen sijoittuvasta energia- ja kiertotalousratkaisujen kokonaisuudesta.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus hyväksyi 22.9.2017 aiesopimuksen, jonka perusteella Fortum ja HSY neuvottelevat energiantuotantolaitoksen sijoittamisesta HSY:n Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle. Uudella energiantuotantolaitoksella on tarkoitus korvata kivihiilen käyttöä Espoon kaukolämmön tuotannossa.

- Yhteistyöhanke Fortumin kanssa tukee HSY:n strategista päämäärää, jonka mukaan HSY:llä on merkittävä rooli pääkaupunkiseudun materiaali- ja energiatehokkuuden parantamisessa ja materiaalivirtojen hyödyntämisessä, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Fortumin hanke sopii hyvin osaksi Ekomoa, jossa yritykset tekevät kiertotalousyhteistyötä toistensa ja HSY:n kanssa.

- HSY:n tavoitteena on, että Ekomoon syntyy teollisia symbiooseja, joissa toimijat hyötyvät toistensa resursseista, kuten materiaalivirroista, energiasta ja osaamisesta. Yhteistyö Fortumin kanssa vahvistaa Ekomon toimintaa kiertotalouskeskittymänä, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n on tarkoitus toimittaa Fortumin energiantuotantolaitokseen vastaanottamaansa puhdasta puuta ja puujätettä. Fortumin on mahdollista käyttää HSY:n polttoaineen käsittely- ja varastointipalvelua sekä tuhkan ja muiden palamistuotteiden käsittelypalvelua. Fortum pääsee myös hyödyntämään alueella olevaa korkealaatuista perusinfraa.

Seuraavaksi Fortum käynnistää tarvittavat esiselvitykset ja valmistelut lupaprosesseja varten. Tavoitteena on rakentaa Ämmässuolle bio- ja kierrätyspolttoaineita hyödyntävä energiantuotantolaitos 2020-luvun kuluessa. Vuokrasopimusneuvotteluiden lisäksi tullaan erillisellä yhteistyösopimuksella tarkemmin määrittelemään muusta Ekomo-konseptiin sopivasta yhteistyöstä, kuten energiantuotantoon liittyvistä tukipalveluista.

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 6357 741, raimo.inkinen@hsy.fi

Jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, HSY, puh. 040 8681 048,  petri.kouvo@hsy.fi.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.