HSY:n hallituksen kokouksen ja yhtymäkokouksen päätökset 18.11.2022

Hallitus päätti muun muassa hyväksyä hankesuunnitelman, jossa biokaasulaitoksen mädätettä jalostetaan maatalouskäytön sekä hankesuunnitelman Karhunkallion vesihuollosta. Hallitus päätti valita Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi Fortum Waste Solutions Oy:n.

Yhtymäkokous päätti muun muassa hyväksyä HSY:n strategian vuoteen 2030, HSY:n toiminta ja taloussuunnitelman vuosille 2023 - 2025 sekä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032.

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella yhtymäkokouksen jälkeen sen edellä mainituista päätöksistä.

Kokouksissa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Yhtymäkokoksen esityslistaan lisättiin kohta 12, muut asiat.

Kokouksen esityslistat/pöytäkirjat, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Jäteveden lämmön talteenoton mahdollisuuksia tutkittu kaupunkimittakaavassa1.12.2022 09:12:00 EET | Tiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n käynnistämässä yhteishankkeessa tutkittiin jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

Poistotekstiilin maksuton keräys jatkuu pääkaupunkiseudulla vuonna 202330.11.2022 08:45:22 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden järjestämä poistotekstiilin keräys saa jatkoa. Käytöstä poistettujen, puhtaiden ja jatkojalostukseen kelpaavien tekstiilien maksuton vastaanotto jatkuu eri puolilla pääkaupunkiseutua myös vuonna 2023. Sen sijaan keräys Sortti-asemilla päättyy vuodenvaihteessa, mutta samaan aikaan avataan kaksi uutta keräyspistettä. Asukkaat ovat tuoneet tammi-lokakuun aikana kauppakeskuksissa järjestettyyn keräyskokeiluun sekä Sortti-asemille yhteensä 217 800 kiloa tekstiilejä.

Sähköinen jäteauto vähentää kantakaupungin melua ja päästöjä29.11.2022 09:30:14 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden täyssähköinen jäteauto on aloittanut päivittäiset jäteastiatyhjennykset Helsingin kantakaupungissa. Auto on ollut kokeilussa loppuvuoden aikana ja sen tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja ympäristöystävällisesti. Sen ansiosta myös kuljetustoiminnan hiukkaspäästöt pienenevät. Jos auto saavuttaa sille asetetut tavoitteet ja pärjää Suomen haastavissa keleissä, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö saattaa hyvinkin yleistyä.

HSY:n vaarallisen jätteen syyskeräys tavoitti asukkaat24.11.2022 08:54:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjesti syys–lokakuussa ensimmäistä kertaa erillisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen syksyllä Espoossa ja Helsingissä. Palvelu tavoitti asukkaat hyvin, sillä autoon tuotiin lähes 8 700 kg vaarallista jätettä. Tämä on lähes yhtä paljon kuin kevään kierroksella, kun sen suhteuttaa pysähdyspaikkojen määrään. Keräysauto kiersi alueilla, joilla ei ole pysyvää vaarallisen jätteen keräyspistettä.