HSY:n hallituksen päätökset 23.9.2022

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä uudet jätehuoltomääräykset. Ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu.

Hallitus päätti esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle:
- HSY:n hallintosäännön hyväksyminen

Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat:
- Hämeentien (Kustaa Vaasan tie – Koskelantie) vesihuollon hankesuunnitelma
- Kaisaniemenpuiston vesihuollon hankesuunnitelma
- Laajasalon vesihuollon kapasiteetin parantamisen hankesuunnitelma
- Haukilahden painepiirin kapasiteetin lisäyksen ja muun vesihuollon saneerauksen rakentamisen urakan toteuttajaksi valittiin GRK Infra Oyj
- Ämmässuon jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun rakennuskiviaineksen, betonin ja kiviainesylitteen käsittely hankintaan Karri Räikkä Oy:ltä.

Hallitus sai tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2023–2025 ja osavuosikatsauksen tammi-elokuulta.

Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti.

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella uusista jätehuoltomääräyksistä.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Biojätteen keräys laajenee kaikkiin asuinkiinteistöihin HSY:n alueella23.9.2022 10:35:28 EEST | Tiedote

Uudet jätehuoltomääräykset laajentavat biojätteen erilliskeräyksen koskemaan kaikenkokoisia asuinkiinteistöjä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kotitalousjätteiden lajittelumahdollisuudet paranevat uudistuksen myötä noin 50 000 pienkiinteistössä. Uudistus astuu voimaan porrastetusti vuosien 2023–24 aikana, ja kaikkia pienkiinteistöasukkaita tiedotetaan siitä hyvissä ajoin etukäteen. Omaehtoinen kompostointi on vaihtoehto biojätteen erilliskeräykselle, mutta siihen sisältyy jatkossa ilmoitusvelvollisuus. Uudistuksen ja uusien palvelukokonaisuuksien ansiosta kotien seka- ja biojäteastioiden tyhjennysvälejä voi muuttaa joustavammiksi. Lisäksi kiinteistöjen omistamat, käsin siirrettävät jäteastiat korvataan HSY:n vuokra-astioilla niiden tullessa elinkaarensa päähän.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.9.202220.9.2022 15:37:29 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.9.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa jätehuoltomääräysten hyväksymisestä. Jos määräykset hyväksytään, ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu. Hallitus päättää seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n hallintosäännön hyväksyminen - talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Hämeentien (