HSY:n hallituksen päätökset 29.4.2022

HSY:n hallitus hyväksyi HSY:n strategiakokonaisuuden 2030 lausunnolle jäsenkaupunkeihin sekä vesi- ja jätehuollon investointistrategiat. Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysehdotus hyväksyttiin laajalle lausuntokierrokselle. Vesihuollon hankkeet eteläiseen Postipuistoon, Jätkäsaaren länsiosaan ja Kuninkaantammentien alueelle etenevät.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä seuraavan strategialuonnoskokonaisuuden:
-  toiminta-ajatus, arvot ja visio vuoteen 2030
-  strategiset päämäärät
-  strategisten tavoitteiden mittarit ja niiden tavoitetasot sekä ohjelmien teemat vuosien 2023 - 2025 toiminta- ja taloussuunnitelman valmistelun pohjaksi
-  luonnos lähetetään lausunnolle jäsenkaupungeille.

Hallitus päätti myös hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat investointiohjelmien valmistelun pohjaksi ja viedä strategiat lausunnoille jäsenkaupunkeihin. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten muuttamista koskevan ehdotuksen ja päätti lähettää ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle ja hallintolain mukaisesti kuultavaksi.

Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat:
-  eteläisen Postipuiston asemakaava-alueiden vesihuollon hankesuunnitelma
-  Jätkäsaaren länsiosan asemakaava-alueiden vesihuollon hankesuunnitelma
-  Kuninkaantammentien alueen vesihuollon hankesuunnitelma
-  Ullanmäen vesihuoltotunnelin saneerauksen ja maanpäällisen runkovesijohtoyhteyden rakentamisen hankesuunnitelma
-  vesihuoltoverkossa käytettyjen putkimateriaalien liittämiseen tarvittavat vetoa kestävät toleranssiliitimet hankintaan Onninen Oy:ltä ja Saint-Gobain Finland Oy:ltä
-  Ämmässuon eteläisen hyötykäyttöalueen käsittelykenttä ykkösen rakentamisen urakoitsijaksi valittiin Marttilan Maanrakennus Oy.

Hallitus päätti valita jätteenkuljetusurakoitsijat seuraaviin urakoihin:
-  vaihtolavojen kuljetus ja tyhjennys urakka-alueelle 84 tilataan Hämeen Kuljetuspiste Oy:ltä
-  sekajätteen keräysvälineiden tyhjentäminen ja kuljettaminen takakuormaustyönä urakka-alueelle 82 tilataan Auriga Oy:ltä.

Hallitus sai tiedoksi Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen tammi-maaliskuulta 2022.

Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti.

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jätehuoltomääräysten muutoksesta ja kuulemisesta.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Kurtturuusut hävitettävä kesäkuun alkuun mennessä19.5.2022 08:45:00 EEST | Tiedote

Vieraslajikasvit kuten kurtturuusut, jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää keväällä ennen kasvien siementen kehittymistä. Kansallisen vieraslajilainsäädännön mukaan kurtturuusun kasvatuskielto astuu voimaan 1.6.2022, mikä velvoittaa kaikkia kiinteistön omistajia hävittämään niiden esiintymät tai vähintään rajoittamaan leviämistä. Vieraslajikasvit voi lajitella huolellisesti kiinteistöillä, toimittaa HSY:n Sortti-asemille tai suurempina kuormina suoraan Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Täyssähköinen jäteauto aloittaa työt kesällä kantakaupungissa18.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen. Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.5.202217.5.2022 15:03:12 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.5.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmien hyväksymisestä vuosille 2023 - 2032 ja lähettämisestä lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Espoon Finssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkise